Prawo, polityka

Rząd przygotowuje zmiany w prawie, które mają m.in. poprawić konkurencyjność przedsiębiorstw żeglugowych, umożliwi im też zaopatrywanie się w obowiązkowe na okręcie leki - wynika z wykazu prac legislacyjnych i programowych rządu.

W poniedziałek w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu wsparcia przedsiębiorstw żeglugowych.

Planowana regulacja przewiduje nowelizację ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym. Jak wyjaśniono w wykazie, powodem nowelizacji jest potrzeba zapewnienia przedsiębiorcom żeglugowym możliwości wyboru opodatkowania podatkiem tonażowym, zamiast opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, co, jak stwierdzono, będzie miało pozytywny wpływ na konkurencyjność polskiego rynku żeglugowego.

Podkreślono, że podatek tonażowy wpłynie na obniżenie kosztów działalności prowadzonej przez przedsiębiorców żeglugowych i poprawi ich konkurencyjność na arenie międzynarodowej. Poinformowano, że podatek tonażowy funkcjonuje w takich państwach członkowskich Unii Europejskiej, jak Malta, Cypr, Belgia, Niemcy, Dania, Francja, Estonia, Szwecja.

- Podatek tonażowy jest to zryczałtowana forma opodatkowania podatkiem dochodowym w zakresie działalności polegającej na eksploatacji morskich statków handlowych w żegludze międzynarodowej. Jest on alternatywą dla podatku dochodowego od osób prawnych - podano.

W wykazie zaznaczono też, że możliwość stosowania podatku tonażowego przez państwa członkowskie Unii Europejskiej wynika z wytycznych Wspólnoty w sprawie pomocy publicznej dla transportu morskiego.

- W związku z tym przewiduje się rozszerzenie możliwości stosowania podatku tonażowego do statków pływających pod banderą państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, a nie jak dotychczas tylko do statków pod banderą polską oraz objęcie podatkiem tonażowym nie tylko armatorów, ale i zarządców statków - wskazano w informacji o projekcie.

Podkreślono jednocześnie, że wejście w życie projektowanych regulacji wymaga wydania przez Komisję Europejską pozytywnej decyzji o zgodności pomocy publicznej z rynkiem wewnętrznym.

Zmiany mają także objąć ustawę z 5 sierpnia 2015 r. o pracy na morzu. Jak podano, chodzi o wdrożenie do prawa krajowego poprawek do Konwencji o pracy na morzu z 2006 r., które mają wejść w życie w dniu 23 grudnia 2024 r., oraz wyeliminowanie problemów, które armatorzy mają z zakupem produktów leczniczych oraz wyrobów medycznych, będących obowiązkowym wyposażeniem apteczek okrętowych.

Zwrócono uwagę, że armatorzy, jako podmioty niewykonujące działalności leczniczej, nie są uprawnieni do wystawiania i realizowania zapotrzebowania w aptece.

- Armatorzy są więc obecnie praktycznie pozbawieni możliwości zaopatrywania na rynku krajowym w medykamenty wymagane na statku zgodnie z prawem polskim i międzynarodowym - zaznaczono.

Poinformowano również, że projekt noweli będzie przewidywał m.in. nałożenie na armatora obowiązku przedkładania wraz z ofertą pracy dowodu zabezpieczenia finansowego odpowiedzialności z tytułu ponoszenia kosztów związanych z chorobą lub uszkodzeniem ciała marynarza w okresie zatrudnienia, w tym kosztów opieki medycznej oraz wypłaty wynagrodzenia z tytułu niezdolności marynarza do pracy. 

autor: Anna Bytniewska
Fot. Sławomir Lewandowski / PortalMorski.pl

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9625 4.0425
EUR 4.3054 4.3924
CHF 4.5834 4.676
GBP 5.1082 5.2114

Newsletter