Prokuratura Okręgowa w Gdańsku przedstawiła armatorowi jednostki Galar Gdański I zarzut umyślnego przyczynienia się do sprowadzenia katastrofy w ruchu wodnym. Na skutek wypadku, do którego doszło w październiku ubiegłego roku zginęły cztery osoby, a dwoje pasażerów doznało obrażeń ciała.
Rzeczniczka prasowa Prokuratury Okręgowej w Gdańsku prok. Grażyna Wawryniuk przekazała, że w oparciu o zebrany w toku śledztwa materiał dowodowy ustalono, że prezes Fundacji "Galar Gdański", która była armatorem barki Galar Gdański I nie wykonał obowiązków wynikających z bycia armatorem.
Między innymi podjął nieprawidłową decyzję o zainstalowaniu na jachcie układu sterowania silnika, niezawierającego tachometru, który wskazywałby rzeczywistą prędkość obrotową silnika. Nie było zatem możliwości oceny prędkości pływania jednostki i wielkości obciążenia silnika. Tym samym osoba wykonująca manewry nie znała pełnych możliwości operacyjnych jednostki, umożliwiających podejmowanie racjonalnych decyzji manewrowych - poinformowała.
Jak ustalono, armator nie prowadził dokumentacji serwisowej jednostki i nie rejestrował godzin pracy napędu motorowego. Nie przestrzegał okresów przeglądowych wynikających z liczby przepracowanych godzin, a jednostka była eksploatowana z ciągłym, aktywnym alarmem.
Na jednostce funkcję I sternika powierzył osobie, która nie miała wymaganych przepisami uprawnień sternika motorowodnego morskiego, uprawnień radiowych, umiejętności i doświadczenia wymaganego dla rejsów komercyjnych. Nadto armator nie zapewnił odpowiedniego przeszkolenia prowadzących jednostki. Doprowadził w ten sposób do użytkowania łodzi w stanie nienadającym się do bezpiecznej żeglugi w obszarze portowym i pełnienia jakichkolwiek usług turystycznych, połączonych z transportem ludzi, a finalnie przyczynił się umyślnie do sprowadzenia w dniu 8 października 2022 roku katastrofy w ruchu wodnym - przekazała prok. Wawryniuk.
Jak dodała, prokurator przedstawił prezesowi Fundacji "Galar Gdański", która była armatoremGalar Gdański I zarzut popełnienia przestępstwa z art. 173 par. 1 i 3 k.k., tj. umyślnego przyczynienia się do sprowadzenia katastrofy w ruchu wodnym.
Podejrzany nie przyznał się do zarzucanego mu przestępstwa i odmówił złożenia wyjaśnień. Za zarzucone mu przestępstwo grozi kara pozbawienia wolności od lat 2 do 12 - wyjaśniła Grażyna Wawryniuk. - Na wcześniejszym etapie śledztwa zarzut popełnienia przestępstwa z art. 173 par. 1 i 3 k.k. przedstawiono osobie, która pełniła funkcję I sternika Galar Gdański I - dodała.
8 października ub.r., na terenie Kanału Kaszubskiego przewrócił się Galar Gdańsk I, 12 pasażerów i dwóch członków załogi wpadło do wody. Zginęły cztery osoby, w tym kobieta w zaawansowanej ciąży, której dziecka też nie udało się uratować.
Galary to drewniane, płaskodenne łodzie flisackie, które 300 lat temu pływały po Motławie przewożąc m.in. sól, mąki i zboża. Wówczas miały 18 metrów długości i osiem metrów szerokości. Wycieczkowe Galary Gdańskie są mniejsze, mają ok. dziewięć metrów długości i trzy metry szerokości. Na pokład może wejść 12 pasażerów oraz dwie osoby załogi.