28 września obchodziliśmy Światowy Dzień Morza. Święto ustanowiła Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO), agenda ONZ, a temat przewodni tegorocznych obchodów proklamował sekretarz generalny IMO, Kitack Lim. Była nim zapewniająca dbałość o środowisko morskie międzynarodowa konwencja MARPOL, obchodząca w tym roku swoje 50-lecie. Tegoroczne hasło Światowego Dnia Morza brzmi "MARPOL at 50 - Our commitment goes on".
Z okazji święta ośrodek ds. IMO przy Polskim Rejestrze Statków (PRS) wydał specjalny numer Biuletynu Informacyjnego - 15/23, poświęcony historii Konwencji MARPOL. Załączamy go pod niniejszym tekstem.
Oto przesłanie, jakie sekretarz generalny IMO, Kitack Lim, przygotował na okoliczność Światowego Dnia Morza obchodzonego w tym roku z myślą o 50-leciu działania Konwencji MARPOL (tłumaczenie PRS):
W dzisiejszych czasach żegluga obsługuje ponad 80 proc. światowego handlu i przewozi miliony pasażerów w różne zakątki całego globu. Nawet w tych niepewnych czasach, transport morski stanowi nadal najbezpieczniejszy i najefektywniejszy energetycznie środek transportu, oraz kluczową składową światowego łańcucha dostaw.
Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) wypełnia swoją rolę światowego organu prawodawczego dla żeglugi, zapewniając, że sektor morski dostarcza ładunki bezpiecznie i w sposób zrównoważony środowiskowo.
Podróż w kierunku przyjaznej dla środowiska żeglugi rozpoczęła się ponad 50 lat temu. W tamtym momencie społeczność międzynarodowa uświadomiła sobie konieczność ochrony naszej planety a w szczególności środowiska morskiego przed wszelkimi źródłami zanieczyszczeń. Silnym katalizatorem podjęcia działań był szereg katastrof, które doprowadziły do zanieczyszczenia środowiska morskiego.
W tym kontekście IMO zdecydowało się przyjąć traktat mający na celu zapobieganie zanieczyszczaniu środowiska morskiego przez statki, tzn. Międzynarodową konwencję o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki (Konwencja MARPOL).
Z biegiem czasu państwa członkowskie IMO rozszerzyły zakres stosowania Konwencji MARPOL - począwszy od przypadkowych i eksploatacyjnych rozlewów olejowych ze zbiornikowców aż do ochrony przed zanieczyszczeniami przez chemikalia przewożone luzem, towary niebezpieczne w opakowaniach, ścieki i odpady, a ostatecznie aż do ochrony przed zanieczyszczeniem powietrza przez statki.
W tym roku świętujemy 50. rocznicę przyjęcia tego przełomowego traktatu morskiego. Aby uczcić tę wyjątkową okazję, na tegoroczny Światowy Temat Morski wybrano hasło "MARPOL kończy 50 lat - nasze zaangażowanie trwa".
Przez ostatnie dekady Konwencja MARPOL była stale uzupełniana i uaktualniana, aby sprostać nowym wyzwaniom związanym z koniecznością przeciwdziałania zmianom klimatycznym oraz przystosowaniem przepisów do nowych technologii. Ten proces zmierza w kierunku zrównoważonej przyszłości i poprawie ochrony naszej planety i oceanów.
Konwencja MARPOL pozytywnie wpływa na środowisko morskie. Zmieniła sposób w jaki statki takie jak ten, na którym ma miejsce niniejsze przemówienie, są projektowane i eksploatowane. Na skutek wdrożenia jej przepisów oraz podjęcia innych ukierunkowanych działań, liczba rozlewów olejowych w ciągu ostatnich 50 lat spadła o ponad 90 proc.
Dzięki Konwencji MARPOL zakazane jest usuwanie plastikowych odpadów do morza a pozbywanie się zanieczyszczeń eksploatacyjnych, takich jak odpady i ścieki, jest bardzo ściśle uregulowane. Przepisy dotyczące zanieczyszczenia powietrza również znacząco ograniczyły emisje tlenków siarki ze statków.
Najnowsze wysiłki IMO koncentrują się na dekarbonizacji żeglugi, wspierając tym samym globalną walkę ze zmianami klimatycznymi. Przy czym, nadal jest wiele pracy do wykonania.
Z okazji 50-lecia Konwencji MARPOL zachęcam wszystkich interesariuszy do promowania dalszego dialogu podczas następnego etapu prac IMO na rzecz wzmocnienia zrównoważonej żeglugi i ochrony naszej planety i oceanów.Żegluga ewoluuje - musi zaakceptować dekarbonizację, cyfryzację i innowacyjne technologie, w tym automatyzację. Niemniej jednak, należy zadbać o to, aby człowiek znajdował się na pierwszym, centralnym miejscu podczas transformacji technologicznych i ekologicznych, tak aby zapewnić zrównoważoną bazę dla przyszłych pokoleń.
Konwencja MARPOL zmieniła żeglugę oraz stan naszych oceanów, i będzie nadal to robić przez następne 50 lat.
W ramach obchodów World Maritime Day Port Gdynia (ZMP Gdynia) oświetlił całościowo na niebiesko budynek Kapitanatu. Iluminacja widoczna była nie tylko od strony lądu, ale i od strony wody, dla statków wpływających głównym wejściem do gdyńskiego portu.
rel (PRS, UMG, ZMPG)
Fot.: Piotr Lewandowski / TOSEM.pl