Uczestnikom I Francusko-Polskiego Forum „Przemysł Przyszłości”, które odbywało się 3 lutego br. w Ministerstwie Rozwoju w Warszawie, zaprezentowano proekologiczne statki powstające w stoczniach grupy REMONTOWA HOLDING.
Celem Forum odbywającego się w czasie, gdy w Polsce przebywał prezydent Francji Emmanuel Macron, przebiegającego pod hasłami transformacji ekologicznej i dekarbonizacji było nadanie impulsu polsko-francuskiej współpracy gospodarczej, ze szczególnym naciskiem na nawiązanie kontaktów biznesowych przez przedstawicieli przemysłu i sektora zielonej gospodarki. Uczestniczyło w nim przeszło 400 polskich i francuskich firm, głównie z sektora przemysłowego, zielonej gospodarki oraz gospodarki o obiegu zamkniętym.
Organizatorami byli: minister rozwoju Jadwiga Emilewicz, minister gospodarki i finansów Francji Bruno Le Maire oraz Konfederacja Lewiatan i Francusko-Polska Izba Gospodarcza. Uczestniczyli w nim także francuska minister ds. transformacji ekologicznej i solidarnej Elisabeth Borne oraz minister klimatu Michał Kurtyka.
Polska jest 10. partnerem handlowym Francji, wyprzedzamy pod tym względem Japonię czy Rosję. Ostatni rok był pod tym względem szczególny. Wraz z obserwowanym nad Sekwaną przyspieszeniem gospodarczym, wzrasta też zapotrzebowanie na polskie produkty, w tym zaawansowane technologicznie – mówiła podczas Forum minister Jadwiga Emilewicz.
Podczas wydarzenia zaprezentowały się czołowe polskie i francuskie firmy, aktywne zwłaszcza w obszarze współpracy pomiędzy obydwoma krajami.
Organizatorzy zaprosili do udziału grupę Remontowa Holding, która wystąpiła na samym początku Forum. Jej przedstawiciel zaprezentował działalność największej polskiej grupy stoczniowej na światowym rynku, ze szczególnym uwzględnieniem projektów realizowanych w zakresie dekarbonizacji żeglugi (poniżej przedstawiamy prezentację pokazaną francuskim i polskim uczestnikom Forum).
Przyszłością przemysłu stoczniowego są statki nisko- i zeroemisyjne
Jak podkreślał, przyszłością przemysłu stoczniowego są statki nisko- i zeroemisyjne. Do roku 2050 ma nastąpić ograniczenie emisji gazów cieplarnianych z żeglugi o 50 procent. Stocznie tego Holdingu wspólnie z armatorami od wielu lat pracują nad realizacją tego celu, projektując i budując nowe statki lub przebudowując te, będące już w eksploatacji i wyposażając je w napędy pracujące na czystych paliwach takich jak metanol, LNG lub elektryczność z baterii.
Podał przykład niedawnej przebudowy dwóch dużych promów klasy „Spirit 2” pływających w Kolumbii Brytyjskiej. Dzięki wymianie ich napędów na nowe, zasilane LNG zmniejszono emisję gazów cieplarnianych na obszarze żeglugi tych promów łącznie o 25 tysięcy ton rocznie. Mówił także o wyposażeniu 50 statków w ponad 100 scrubberów w Gdańskiej Stoczni Remontowa, która wśród 15 czołowych pod tym względem stoczni na świecie, zajmuje 1 miejsce wśród stoczni niechińskich, pokonując w tej konkurencji wiele z nich.
Proekologiczne statki budowane w stoczni Remontowa Shipbuilding
Przedstawił także wybrane przykłady proekologicznych statków budowanych w stoczni Remontowa Shipbuilding, która przez ostatnich 20 lat przekazała armatorom 114 całkowicie wyposażonych jednostek pływających. Wśród nich było 18 statków niskoemisyjnych, w tym 16 na LNG i 2 hybrydowe o zasilaniu bateryjnym. Spośród 18 jednostek, będących obecnie w budowie są 4 promy elektryczne i 3 statki na LNG. Podkreślił, że oprócz proekologicznych napędów, na statkach tych zastosowano wiele rozwiązań obniżających zużycie energii (lekka konstrukcja, specjalne powłoki malarskie, systemy odzysku ciepła, oświetlenie LED itd.).
Na koniec reprezentant Holdingu Remontowa przedstawił wybrane przykłady projektów realizowanych na rynek francuski. Wśród nich były m.in. budowa pływającej stacji do przeładunku komponentów największego na świecie samolotu - Airbus A380 (2004 r.), przebudowa dwóch statków ro-ro na kablowce dla firmy Alcatel (2002 r. ), a także obecnie prowadzone w stoczni Remontowa SA tzw. mobilizacje kablowców, przygotowujące te statki do nowych zadań.
Podkreślił także 16-letnią współpracę z armatorem Brittany Ferries, którego prawie wszystkie promy regularnie są modernizowane w tej stoczni. Na koniec zaznaczył, że Gdańska Stocznia Remontowa w 2016 roku znalazła się w gronie 5 czołowych polskich eksporterów nagrodzonych przez polski rząd za wysoką wartość eksportu do Francji.
Podczas Forum prezentowały się także inne firmy, m.in. Naval Group i Thales Polska. Przeprowadzono panele zatytułowane: "Wyzwania europejskiego przemysłu. Budowa łańcuchów wartości w dobie automatyzacji, cyfryzacji i globalizacji" i „Jak Europa może być konkurencyjna i zielona? Polski i francuski przemysł wobec Europejskiego Zielonego Ładu” – ten ostatni z udziałem m.in. ministrów Elisabeth Borne i Michała Kurtyki.
Minister Bruno Le Maire na Forum
Podczas Forum przemawiał także minister gospodarki i finansów Francji Bruno Le Maire, zapraszając Polskę do nowych inicjatyw przemysłowych takich jak europejski sojusz wodorowy, fundusz transformacji i europejskie czempiony przemysłowe. Ocenił, że rozmowy towarzyszące wizycie prezydenta Francji wyznaczają początek nowej ery w relacjach gospodarczych Polski i Francji. Wyraził też przekonanie, że w przyszłości Polska i Francja będą szły „ręka w rękę” w kwestii utrzymania suwerenności technologicznej UE.
Jego zdaniem, UE powinna proponować inny model gospodarczy niż kapitalizm amerykański i państwowy kapitalizm chiński. Przykładem działania na rzecz takiego modelu jest polsko-niemiecko-francuski sojusz w kwestii baterii do samochodów elektrycznych. Porównał jego znaczenie do Airbusa w lotnictwie. To dowód, że Europa może skutecznie działać razem - stwierdził Le Maire. Zaproponował jednocześnie Polsce udział w podobnym sojuszu dotyczącym technologii wodorowych, który Francja buduje z Niemcami.
Sądzę że jesteśmy w stanie zmienić politykę konkurencji i budować europejskie czempiony przemysłowe. Nie chodzi o likwidację konkurencji, ale o konkurencję na równych zasadach z USA i Chinami- mówił.
Wskazał, że konieczne jest stworzenie europejskiego programu pomocy publicznej dla wielkich projektów przemysłowych, ponieważ w USA i w Chinach takie projekty są dotowane z publicznej kasy.
Francja dla Polski
Francja jest dla Polski 6. partnerem pod względem obrotów handlowych i 4. pod względem polskiego eksportu. Dwustronna wymiana handlowa wzrasta z roku na rok, a w 2018 r. osiągnęła rekordowy poziom niemal 21 mld euro. Od momentu naszego przystąpienia do UE polski eksport do Francji wzrósł o 346 proc., a w ciągu ostatnich 10 lat - o ponad 70 proc., zaś obroty handlowe – o blisko 50 proc.
Polska jest liczącym się partnerem handlowym Francji i znajduje się wśród dziesięciu głównych odbiorców francuskich towarów. Od lat odnotowujemy dodatni bilans handlowy w obrocie towarowym z Francją. Przez 11 miesięcy 2019 r. nasz eksport do Francji osiągnął wartość prawie 13 mld euro.
Podczas forum podpisano deklarację ws. czystego powietrza, dotyczącą wsparcia przez firmę Orange polskiej administracji i programu Czyste Powietrze. Dzięki deklaracji ma ruszyć pilotażowy projekt monitoringu jakości powietrza w szkołach. Grupa Azoty i koncern Air Liquide podpisały porozumienie o współpracy dotyczące produkcji biometanu, wykorzystania gazów odpadowych z instalacji chemicznych Azotów, optymalizacji gospodarki wodorem i wychwytu CO2.
GL, PAP, rel (Ministerstwo Rozwoju)
Zdjęcia: Ministerstwo Rozwoju, KPP Lewiatan
I tak trzymać.
SC
Remontowa pokazuje kierunek, tak trzymać.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.