Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej nie wyklucza żadnej z możliwości finansowania programu rozwoju żeglugi śródlądowej, począwszy od dotacji UE, środków zwrotnych międzynarodowych instytucji finansowych czy udziału partnerów prywatnych - podała wiceminister tego resortu Anna Moskwa.
"Na obecnym etapie – przedprojektowym – nie wykluczamy żadnej z możliwości finansowania inwestycji, począwszy od dotacji unijnych poprzez środki zwrotne pochodzące z międzynarodowych instytucji finansowych, jak i udział partnerów prywatnych" - napisała w odpowiedzi na interpelację poselską wiceminister Moskwa.
Według resortu wśród potencjalnych źródeł finansowania przedsięwzięć należy wymienić m.in. środki finansowe pochodzące z: Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Funduszu "Łącząc Europę" (CEF), Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych, funduszy celowych – np. środki Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej czy też środki z Funduszu Żeglugi Śródlądowej, a także środki budżetu państwa, samorządów terytorialnych, inwestorów z zainteresowanych sektorów oraz środki przeznaczone na realizację zadań ujętych w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.
Ministerstwo informuje, że celem dla Odrzańskiej Drogi Wodnej (E-30) jest osiągnięcie przez nią międzynarodowej klasy żeglowności i włączenie w europejską sieć dróg wodnych. Wstępnie oszacowane koszty wynoszą 2,9 mld zł do 2020 r. i 27,8 mld zł w latach 2021-2030.
Z kolei, dla drogi wodnej Wisły celem jest uzyskanie znacznej poprawy warunków nawigacyjnych. Wstępnie oszacowane koszty wynoszą 3,5 mld zł do 2020 r. i 28 mld zł w latach 2021-2030.
Dla połączenia zaś Odra-Wisła-Zalew Wiślany i Warszawa-Brześć – rozbudowa dróg wodnych E-70 i E-40 wstępnie oszacowane koszty dla połączenia Odra-Wisła-Zalew Wiślany wynoszą 2,5 mld zł do 2020 r. i 4 mld zł w latach 2021-2030. Natomiast dla połączenia Warszawa-Brześć wstępnie oszacowany koszt wynosi 8,1 mld zł w latach 2021-2030.
autor: Łukasz Pawłowski
edytor: Anna Mackiewicz
pif/ amac/
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.