Port w Rotterdamie przygotowuje się do bezpiecznego bunkrowania amoniaku. Nie dalej jak 12 kwietnia firmy Trammo, OCI i James Fisher Fendercare z powodzeniem przeprowadziły pilotaż tankowania tym paliwem między dwoma statkami. Pierwsze jednostki zdolne do wykorzystania amoniaku jako paliwa bunkrowego spodziewane są w 2026 lub 2027 roku.
Pilotaż obejmował transfer 800 metrów sześciennych ciekłego amoniaku o temperaturze -33 stopni Celsjusza. Cała operacja przeprowadzona przy nabrzeżu terminalu Maasvlakte 2 APM trwała około 2,5 godziny. Jak podają przedstawiciele portu, amoniak jest paliwem bezemisyjnym i podczas spalania nie uwalnia dwutlenku węgla, a zakończone powodzeniem testy udowodniły, że bunkrowanie można przeprowadzić całkowicie bezpiecznie.
W projekcie pilotażowym, wspieranym przez władze portu w Rotterdamie, uczestniczyli: OCI, właściciel i operator terminalu, firma Trammo, która dostarczyła dwa tankowce oraz James Fisher Fendercare dostawca sprzętu.
Rotterdam jest drugim co do wielkości portem bunkrowym na świecie. Zarząd dąży do umożliwienia bunkrowania wszystkich alternatywnych paliw niskoemisyjnych, promując bardziej zrównoważony rozwój żeglugi międzynarodowej.
Amoniak ma tę zaletę, że jest bezemisyjny, co oznacza, że nie emituje dwutlenku węgla podczas spalania. W projekcie pilotażowym wykorzystano „szary amoniak”, który ma takie same właściwości chemiczne jak czysty amoniak. Oczekuje się, że w przyszłości odegra on kluczową rolę w dekarbonizacji żeglugi – podaje port w komunikacie.
Port korzysta z międzynarodowego narzędzia oceny Port Readiness Level, aby przygotować się na wszystkie nowe paliwa żeglugowe.
Aby odpowiednio przygotować port do przyjmowania i bunkrowania statków przy użyciu nowych paliw, podjęte zostaną różne kroki, aby zapewnić, że wszystkie czynniki regulacyjne, bezpieczeństwa, infrastrukturalne i dostawcze są w porządku. Port już w pełni wdrożył tę metodę dla LNG i, w dużym stopniu, dla metanolu – czytamy.
Dotacje z Unii Europejskiej
Przeprowadzony kilka dni temu pilotaż bunkrowania jest częścią projektu badawczego MAGPIE, promującego zieloną energię i innowacje w portach. MAGPIE (sMArt Green Ports as Integrated Efficient multimodal hubs) powstał w wyniku współpracy pomiędzy władzami portów w Rotterdamie, DeltaPort (Niemcy), HAROPA (Francja: La Havre, Rouen, Paryż) i Sines (Portugalia), w partnerstwie z 10 instytucjami badawczymi i ponad 30 firmami z Holandii, Niemiec, Francji, Portugalii i Danii.
Program obejmuje kilka projektów pilotażowych. MAGPIE otrzymało dofinansowanie z unijnego programu badań i innowacji Horyzont 2020.
AL, rel (Port of Rotterdam)