Rząd planuje wesprzeć przebudowę Estakady Kwiatkowskiego. Jej realizacja znalazła się na liście inwestycji strategicznych dla obronności kraju.
W czwartek w Urzędzie Miasta Gdyni zwołana została konferencja prasowa, podczas której władze miasta opowiedziały o wybranych gdyńskich inwestycjach drogowych, mających kluczowe znaczenie dla obronności kraju.
W środę w Ministerstwie Obrony Narodowej odbyło się spotkanie poświęcone realizacji Paktu dla Bezpieczeństwa Polski – Pomorze Środkowe. W trakcie wydarzenia doradca szefa MON Maciej Samsonowicz zaprezentował listę inwestycji drogowych wybranych przez specjalnie powołany w tym celu zespół. Wskazał również kluczowe przedsięwzięcia do natychmiastowej realizacji.
Wśród nich znalazły się m.in.: Via Pomerania na odcinku od Ustki do Bydgoszczy, Droga Czerwona oraz Estakada Kwiatkowskiego, na której od środy, z powodu złego stanu technicznego, obowiązuje zakaz ruchu samochodów ciężarowych powyżej 10 ton.
- Przedstawiony w środę raport wskazał Drogę Czerwoną, jako kluczową dla Polski i polskiej obronności. Co istotne, do tej inwestycji dopisano niezbędne remonty i przebudowę Estakady Kwiatkowskiego - powiedziała w czwartek prezydent Gdyni Aleksandra Kosiorek.
Podkreśliła ponadto, że miasto wielokrotnie alarmowało o złym stanie Estakady Kwiatkowskiego, stanowiącej połączenie kraju z gdyńskim portem.
- Jako miasto potrzebujemy pomocy władz centralnych w przywróceniu jej do stanu należytego. Takie deklaracje wczoraj padły, co niezmiernie nas cieszy – stwierdziła Kosiorek.
Przewodniczący Rady Miasta Gdyni Tadeusz Szemiot zaznaczył, że należy przypominać, iż Droga Czerwona oraz Estakada Kwiatkowskiego są rozwiązaniami transportowymi służącymi całej Polsce.
- Droga Czerwona musi powstać jak najszybciej, trzymamy za to kciuki, a spowodowanie, że Estakada Kwiatkowskiego stanie się stale przejezdna dzięki jej modernizacji, to jest kolejna bardzo ważna informacja – powiedział Szemiot.
Trasa Kwiatkowskiego, czyli obecne połączenie drogowe z Portem Gdynia, ma ograniczoną nośność i nie zapewnia dogodnego połączenia dla ruchu ciężkiego. Droga Czerwona ma powstać w standardzie wymaganym dla drogowej sieci TEN-T, w klasie GP (droga główna ruchu przyspieszonego), a z pozostałą siecią będzie skomunikowana poprzez pięć węzłów drogowych. Dla pieszych i rowerzystów przewidziano infrastrukturę w postaci kładek oraz tuneli.
Według zapowiedzi Ministerstwa Infrastruktury z lipca ub. r., ogłoszenie przetargu na zaprojektowanie i budowę pierwszego odcinka Drogi Czerwonej będzie możliwe w 2026 roku, jeśli nie wpłyną odwołania od decyzji środowiskowej.