Porty, logistyka

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak spotkał się z nowym unijnym komisarzem ds. transportu i turystyki Apostolosem Tzitzikostasem. Spotkanie było okazją do przedstawienia planów na okres polskiej prezydencji w Radzie UE, która rozpocznie się 1 stycznia 2025 r.

System rotacyjnej prezydencji sięga początków integracji europejskiej. Co sześć miesięcy jedno z 27 państw członkowskich obejmuje prezydencję w Radzie UE. Przewodniczy wtedy posiedzeniom tej instytucji na wszystkich szczeblach, dba o ciągłość prac i porządek procedur legislacyjnych oraz współpracę państw członkowskich. Obecnie, do końca roku, prezydencję w Radzie UE sprawują Węgry.

- Już za niespełna miesiąc Polska obejmuje prezydencję w Radzie Unii Europejskiej. To będzie czas intensywnej pracy i wielu wyzwań. Budowa infrastruktury transportowej wspierającej obronność nabiera w obecnej sytuacji geopolitycznej szczególnego znaczenia. Ministerstwo Infrastruktury jest zaangażowane w działania w ramach Tarczy Wschód. Realizujemy ambitny program rozbudowy sieci dróg krajowych – w tym nowej sieci autostrad i dróg ekspresowych – co ma służyć wzmacnianiu bezpieczeństwa. I właśnie te kwestie poruszyłem w rozmowach z nowo powołanym komisarzem ds. transportu - powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Przedmiotem rozmów były także plany budowy kolei dużych prędkości (KDP) w Polsce, które wpisują się w zamierzenia Komisji Europejskiej dotyczące rozwoju tej gałęzi transportu. Wymieniono także doświadczenia przy realizacji inwestycji tunelowych. Komisarz z zadowoleniem przyjął zapewnienia ministra Klimczaka o konsekwentnej realizacji inwestycji w Centralny Port Komunikacyjny.

- Transport kolejowy to dla Polski priorytet. Pierwszy etap budowy linii KDP z Warszawy do Łodzi zostanie sfinalizowany do 2032 r., a całość maksymalnie do 2035 r. W późniejszych latach będą rozwijane połączenia do krajów sąsiednich - dodał.

W tym kontekście minister D. Klimczak zaznaczył, że w przyszłej perspektywie budżetowej UE, czyli wieloletnich ramach finansowych po 2027 r. powinny zostać szerzej uwzględnione odpowiednie środki na realizację ambitnych celów polityki transportowej UE na sieci TEN-T.

Ponadto rozmawiano o wyzwaniach, z którymi zmaga się sektor transportu drogowego w Polsce, takimi jak brak kierowców, nieuczciwa konkurencja ze strony przewoźników z państw trzecich, bardzo ambitne wymagania klimatyczne UE oraz konieczność wymiany tachografów.

- Liczę na wsparcie Pana Komisarza i pragmatyczne podejście Komisji Europejskiej w zakresie realizacji celów zazieleniania transportu - powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Na zakończenie spotkania minister infrastruktury zaprosił unijnego komisarza do Polski.

Polska po raz pierwszy prezydencję w Radzie UE sprawowała w II połowie 2011 r. W nadchodzącym 2025 roku, tak jak za pierwszym razem, tzw. trio prezydencji tworzyć będzie wspólnie z Danią i Cyprem.

Źródło: MI

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0564 4.1384
EUR 4.216 4.3012
CHF 4.4706 4.561
GBP 5.0823 5.1849

Newsletter