Podczas ubiegłotygodniowej sesji Rady Miasta Gdańska, radni przyjęli apel, w którym wzywa się Zarząd Morskiego Portu Gdańsk do niezwłocznego podjęcia działań w celu ograniczenia pyłu węglowego na terenie dzielnic sąsiadujących ze spółką. W tym samym dokumencie radni zwrócili się też do wojewody pomorskiego oraz ministra aktywów państwowych o podjęcie pilnych starań, aby na terenie Gdańska mogły funkcjonować tylko spalarnie odpadów niebezpiecznych całkowicie bezpieczne dla mieszkańców i środowiska naturalnego. Ta część apelu RMG odnosi się do działającej od 30 lat w mieście firmy Port Service.
„Rada Miasta Gdańska w związku z nadmierną emisją pyłów węglowych, wzywa Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA z siedzibą w Gdańsku do podjęcia natychmiastowych działań na rzecz powstrzymania emisji szkodzących mieszkankom i mieszkańcom Gdańska. Nieskuteczność działań podejmowanych przez poprzednie władze spółki Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA w latach 2022-2023 wzbudzała protesty i społeczne niezadowolenie. Wzywamy nowe władze spółki Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA, aby niezwłocznie przedstawiły konkretny plan realnych działań, którego celem będzie redukcja emisji pyłów węglowych na zamieszkałe tereny zwłaszcza dzielnic: Nowy Port, Letnica, Brzeźno, Młyniska, Przeróbka, Stogi” - czytamy w apelu.
Druga część apelu dotyczy Port Service, choć nazwa tego przedsiębiorstwa nie jest wprost wymieniona.
„Rada Miasta Gdańska, w związku z wieloletnią bezczynnością byłego wojewody pomorskiego Dariusza Drelicha, sprawującego tę funkcję przez okres ośmiu lat (od 2015 do 2023 r.) z nominacji rządów Prawa i Sprawiedliwości, w zakresie gospodarki odpadami przemysłowymi, w tym odpadami medycznymi i innymi odpadami niebezpiecznymi, mając na uwadze bezpieczeństwo i zdrowie mieszkanek i mieszkańców Gdańska, apeluje do wojewody pomorskiego oraz ministra aktywów państwowych o podjęcie wszelkich działań zmierzających do tego, aby na terenie Gdańska przestały funkcjonować inne niż hermetyczne i zeroemisyjne instalacje utylizacji odpadów.
W uzasadnieniu apelu napisano m.in., że występujące uciążliwości związane z przeładunkiem węgla w gdańskim porcie to następstwo inwazji Rosji na Ukrainę w lutym 2022 r. Przed nowym funkcjonującym od 24 maja 2024 r. zarządem spółki Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA stoi ogromne wyzwanie. Oczywistym jest, że w trzy miesiące nie można nadrobić zaniechań z poprzednich lat - głosi uzasadnienie apelu.
Radni wskazali też, że Port Gdańsk musi niezwłocznie przedstawić konkretny plan, który ograniczy emisję pyłu węglowego. Sposobem na to może być np. wykorzystanie do składowanie surowca innych nabrzeży, bardziej oddalonych od terenów mieszkalnych.
Dotychczasowe działania podjęte przez nowe władze ZMPG przedstawiła podczas sesji RMG Regina Stawnicka, rzecznik prasowy spółki. Na pytania radnych odpowiadał Piotr Bura, dyrektor Departamentu Marketingu i Komunikacji.
– Po wybuchu wojny w Ukrainie w 2022 roku Port Gdańsk stał się głównym punktem odbioru i dystrybucji tego surowca w kraju. W I półroczu tego roku odnotowaliśmy spadek przeładunków węgla aż o 61 proc., co oznacza powrót do poziomu sprzed 2022 roku. W kolejnych latach ta tendencja ma się utrzymywać – wyjaśniała Regina Stawnicka.
Na sesji przedstawiono też plan naprawczy, w którym znalazły się m.in. postulaty mieszkańców.
–Podjęte działania minimalizują, ale nie niwelują w 100 proc. wszystkich uciążliwości. Żaden port nie poradził sobie skutecznie z tym problemem. W naszym przypadku wyzwaniem są silny wiatr i letnie burze, które unoszą pył – tłumaczyła.
Jak poinformowali przedstawiciele ZMPG, w trzecim kwartale br. hałda węgla zlokalizowana przy ul. Śnieżnej ma zostać przeniesiona w inne miejsce. Z kolei na początku 2025 r. węgla ma nie być także na placu składowym przy ul. Chodackiego.
Węgiel to wciąż główny surowiec energetyczny w naszym kraju – stanowi aż 63 proc. Pozostałe źródła to OZE (27 proc.) i gaz (10 proc.). Proporcje te z każdym rokiem będą się zmieniać, by w 2035 roku udział węgla w miksie energetycznym całego kraju wyniósł 20 proc.
Źródło: Gdansk.pl (Robert Pietrzak)/ZMPG/LEW