Porty, logistyka

W Świnoujściu z udziałem mieszkańców i radnych oraz Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, a także przedstawicieli inwestora głębokowodnego terminalu kontenerowego odbyła się 9 lipca br. Nadzwyczajna V sesja Rady Miasta dedykowana sprawom tego przedsięwzięcia.

Zarząd portów przedstawił kalendarium dotychczas podjętych działań, zakładane parametry techniczne terminalu oraz spodziewane korzyści jakie przyniesie on mieszkańcom Świnoujścia, miastu oraz skarbowi państwa.

Przedstawiciele inwestora konsorcjum, w skład którego wchodzą DEME Concessions, QTerminals, Fundusz Inwestycyjny Meridiam oraz Agencja Rozwoju Przemysłu, przedstawili zakres swojej działalności oraz argumenty przemawiające za lokalizacją przedsięwzięcia w Świnoujściu.

Zakłada się, że głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu będzie najnowocześniejszym i najbardziej przyjaznym dla środowiska projektem na Morzu Bałtyckim. Zostanie zbudowany zgodnie z ideą zielonego terminala, co ma zapewnić użycie technologii i materiałów przyjaznych dla środowiska. Będzie korzystał z zautomatyzowanego oraz najnowocześniejszego sprzętu zasilanego energią elektryczną, co zminimalizuje wpływ terminala na emisję CO2. Inwestor planuje wykorzystanie inteligentnego oświetlenia budynków z czujnikami ruchu oraz inteligentnego zarządzania energią elektryczną. Z kolei wysoki stopień automatyzacji operacji terminalowych ma zapewnić optymalizację procesów planowania transportów, tak by uniknąć kolejek i spiętrzenia potoków ładunków obsługiwanych na terminalu i poza nim.

Planuje się także szkolenia, rozwój lokalnych pracowników oraz tworzenie nowych specjalistycznych miejsc pracy w regionie. Przewidywane bezpośrednie zatrudnienie to 250 wykwalifikowanych pracowników, które w późniejszym etapie ma szanse wzrosnąć do 500.

Szacuje się, że z tytułu należności celno-podatkowych do budżetu państwa winna wpłynąć kwota około pięciu mld zł rocznie w pierwszym etapie działalności terminala. Z kolei w drugim etapie, przy pełnej zdolności eksploatacyjnej kwota ta powinna przekroczyć 10 mld zł. Budżet miasta także zasilą znaczące kwoty z tytułu podatku dochodowego PIT i wydatków samych pracowników. W miastach portowych tego typu obiekty często mają szansę stać się również pewnego rodzaju atrakcją turystyczną.

Sam inwestor deklaruje działania na rzecz społeczności lokalnej, na cele z nią uzgodnione na sumę, co najmniej 5 mln euro, czyli ponad 20 mln zł. Także ZMPSiŚ SA ma w planach działania kompensujące na rzecz mieszkańców i środowiska naturalnego, jak budowa nowego zejścia na plażę, budowa ścieżki pieszo-rowerowej oraz odtworzenie siedliska wydmy białej i szarej oraz boru ważynowego.

W chwili rozpoczęcia działalności terminal z zapleczem ma być połączony siecią dróg kolejowych i kołowych, a w przyszłości także żeglugą śródlądową.

Na sesji przedstawiciele ZMPSiŚ SA oraz inwestora odpowiadali na liczne pytania radnych oraz mieszkańców osiedla Warszów.

Jak zgodnie podkreślono spotkanie rozpoczynać ma nową jakość w relacjach ze społecznością lokalną. Ta opierać się ma zrozumieniu racji każdej ze stron, zaufaniu oraz otwartości i stałym dialogu. Zapowiedziano kontynuację takiej formuły spotkań.

Rel/ZMPSiŚ SA

 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.8674 3.9456
EUR 4.2143 4.2995
CHF 4.3213 4.4085
GBP 5.0192 5.1206

Newsletter