Porty, logistyka

W ciągu kilku miesięcy podjęliśmy szereg kroków, by do terminala kontenerowego w Świnoujściu na przełomie 2028 i 2029 r. mogły zawijać największe na świecie kontenerowce - powiedział w środę w Studiu PAP wiceminister infrastruktury (KO).

Marchewka w środę w Studiu PAP pytany o to, czy podczas wtorkowych międzyrządowych polsko-niemieckich konsultacji poruszany był temat budowy krytykowanego przez niektóre niemieckie środowiska terminalu kontenerowego w Świnoujściu odpowiedział że nie, a strona polska "robi swoje", jeśli chodzi o realizację tej inwestycji. "Nie było żadnych informacji, które by pokazywały, że jest jakakolwiek wątpliwość naszych sąsiadów co do tej inwestycji" - dodał.

"W ciągu kilku miesięcy podjęliśmy szereg kroków, które prowadzą nas do tego, aby do portu w Świnoujściu mogły zawijać największe na świecie kontenerowce. (...) Myślę, że przełom 2028 i 2029 to czas do którego będziemy w stanie zrealizować tę inwestycję" - zapowiedział.

Wiceminister infrastruktury podkreślił, że inwestycja jest na etapie oczekiwania na ostateczne zatwierdzenie decyzji środowiskowej a jego resort jest w stałym kontakcie z przedstawicielami konsorcjum, które wygrało przetarg na budowę terminala. "Jesteśmy zdeterminowani, aby dowieźć tę inwestycję" - zapewnił.

W maju br. podpisano umowę na przygotowanie m.in. studium wykonalności i raportu środowiskowego dla wschodniego toru podejściowego do portu w Świnoujściu.

Terminal ma powstać na wschód od falochronu terminala LNG, na "zalądowionym" obszarze Zatoki Pomorskiej. Nabrzeże przeładunkowe ma mieć długości ok. 1,3 km i głębokość 17 metrów, co pozwoliłoby na jednoczesną obsługę dwóch statków oceanicznych o długości 400 m i jednego, o długości ok. 200 m. Terminal ma mieć ok. 70 ha powierzchni. Zgodnie z założeniami terminal w Świnoujściu ma docelowo rocznie przeładowywać 2 mln TEU (TEU to jednostka miary odpowiadająca pojemności, używana w odniesieniu do portów i statków kontenerowych, równoważna objętości standardowego kontenera o długości 20 stóp).

Inwestycja ma być realizowana w dwóch etapach, przy czym pierwszy z nich oznacza połowę docelowej zdolności przeładunkowej, czyli 1 mln TEU. Nowy terminal powinien rozpocząć działalność na początku 2028 r.

W 2023 r. polskie porty przeładowały 145 mln ton towarów. Porty w Szczecinie i Świnoujściu 35,3 mln ton.

Adrian Kowarzyk

Cała rozmowa dostępna pod adresem: https://www.pap.pl/aktualnosci/gosc-studia-pap-arkadiusz-marchewka-wiceminister-infrastruktury oraz https://wideo.pap.pl/videos/74272/

0 Panie Marchewka
Zanim rzucimy się do rozbudowy naszego potencjału portowego trzeba pogadać z zagranicznymi operatorami flot handlowych, czy zechcą przeciskać się przez Cieśniny Duńskie do Świnoujscia bo z Gdańska już zrezygnowali. Albo lepiej=prosciej zmienić ustawami przepisy które pozwolą/ umożliwią nam odbudowę floty pod polska banderą i wtedy brać się za rozbudowę portów. Zaczynacie od d...y strony.
04 lipiec 2024 : 07:09 JMK | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0491 4.1309
EUR 4.2097 4.2947
CHF 4.5098 4.601
GBP 5.0936 5.1966

Newsletter