Porty, logistyka

Nowy terminal kontenerowy T3 Baltic Hub w Gdańsku, budowany przez konsorcjum Budimex i Deme Dredging, osiągnął 60 procent zaawansowania prac. Piątego czerwca uroczyście dokonano wmurowania kamienia węgielnego na terenie inwestycji, gdzie powstanie trzecie nabrzeże głębokowodne.

To kluczowy etap budowy zwiększający możliwości przeładunkowe Baltic Hub o 1,5 mln TEU (jednostka miary odpowiadająca wymiarom kontenera używanego w transporcie) do łącznie 4,5 mln TEU rocznie. Planowane zakończenie prac nad T3 to 2025 rok.

Grupa Budimex, realizuje projekt budowy największego terminala kontenerowego w regionie Morza Bałtyckiego - T3 Baltic Hub. Inwestycja ma umocnić pozycję Polski na arenie międzynarodowej jako ważnego węzła transportowego. W ramach inwestycji, której wartość wynosi 470 mln euro, powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717 m, głębokości 18 m oraz plac o powierzchni 36 ha. Oficjalne wmurowanie kamienia węgielnego oznacza również, że możliwości przeładunkowe terminala zwiększą się z obecnych 3 do 4,5 mln TEU rocznie, dzięki czemu będzie to jeden z największych tego typu obiektów w Europie.

Dodatkowo, w ramach projektu zakupionych zostanie 8 suwnic nabrzeżowych zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków świata oraz 28 półautomatycznych suwnic RMG, które będą zdalnie sterowane przez operatorów na ergonomicznych stanowiskach. Stworzy to znacznie bezpieczniejsze i bardziej komfortowe środowisko pracy przez cały rok.

- T3 to będzie największy terminal kontenerowy w Polsce, oraz jedyny głębokowodny port morski w krajach bałtyckich. Zdajemy sobie sprawę z wagi tej inwestycji dla rozwoju handlu na Bałtyku, jak również rozwoju gospodarczego całego kraju. Nowy terminal umożliwi przyjmowanie nawet największych kontenerowców i uruchomienie bezpośrednich połączeń z Azją. Powiększy też obszar Polski o ponad 36 hektarów – powiedział Artur Popko, prezes Budimex S.A.

Prace są aktualnie skoncentrowane na realizacji dwóch kamieni milowych:

  • przekazania Sectional Completion A w czerwcu tego roku – umożliwi to dostawę i montaż suwnic C-ARMG.
  • przekazania Sectional Completion B do końca sierpnia tego roku – dotyczy kompletnego wykonania 4 pierwszych stacków kontenerowych w celu testowania i uruchamiania suwnic C-ARMG.

Pozostałe prace obejmują m.in. prace żelbetowe przy oczepie belki odwodnej i odlądowej, montaż szyn pod dźwigi CRMG, prace kubaturowe, roboty branżowe oraz ziemne.

Przy budowie terminala T3 zastosowano również najnowsze technologie, dzięki czemu środowisko naturalne, w którym budowany jest terminal, pozostanie nienaruszone. Prowadzony jest monitoring stanu środowiska oraz badany jest hałas pod i nad ziemią. Ponadto do ochrony ssaków morskich stosuje się specjalne urządzenia odstraszające. Dzięki tym działaniom, projekt wpisuje się w politykę zrównoważonego rozwoju i wzbogacenia dziedzictwa naturalnego tego obszaru. Prace rozpoczęły się w listopadzie 2022 roku, a ich zakończenie jest planowane w 2025 roku.

To nie jedyny przykład działań Grupy Budimex mający na celu włączanie się w aktywną ochronę regionu wybrzeża Bałtyku. Firma wsparła również Fundację Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, odpowiedzialną za Stację Morską i Fokarium w Helu, które otrzymały zaawansowany analizator biochemiczny, aby skutecznie pomagał w odbudowie populacji ssaków morskich.

Urządzenie przez wykonywane badania krwi, znacznie skraca czas oczekiwania na wyniki, dzięki czemu zwiększa szansę na uratowanie tych zwierząt. W akcję zaangażowali się pracownicy lokalnego kontraktu – budowy terminala kontenerowego T3 w Gdańsku.

rel

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.8674 3.9456
EUR 4.2143 4.2995
CHF 4.3213 4.4085
GBP 5.0192 5.1206

Newsletter