Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A., dzięki wsparciu funduszy rozwojowych, dynamicznie przekształca infrastrukturę portową dostosowując ją do rosnących wymagań. W ramach tych działań, Nabrzeże Indyjskie przechodzi kompleksową przebudowę, która pozwoli na obsługę większych jednostek pływających, przyczyniając się do wzrostu efektywności przeładunków.
Dotychczas używane urządzenie przeładunkowe Buhler-Portalink Combi C 300, nie spełniające przyszłych wymogów wydajnościowych, zostało zdemontowane. Do prac wykorzystano dźwig pływający Maja, jeden z największych w Polsce. Elementy urządzenia będą sukcesywnie odłączane i umieszczane na pontonie, który po zakończeniu prac zostanie odholowany.
Przebudowa ta jest częścią szerszego projektu o nazwie „Pogłębianie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia – Etapy I i III oraz przebudowa nabrzeży w Porcie Gdynia – Etapy II i III”. Jest to jedno z kluczowych przedsięwzięć wspieranych przez Unię Europejską, z budżetem przekraczającym 1,28 miliarda złotych. Projekt ten znacząco poprawi warunki nawigacyjne i stan bezpieczeństwa budowli hydrotechnicznych, umożliwiając dostęp dla dużych statków kontenerowych i masowych o długości do 400 metrów, szerokości do 58 metrów i zanurzeniu do 15 metrów.
W ramach projektu, oprócz modernizacji 4 km Kanału Portowego, nastąpi również odnowienie około 1,5 km nabrzeży, w tym Nabrzeża Indyjskiego. Prace realizowane na podstawie umowy podpisanej w grudniu 2022 roku, mają zakończyć się w IV kwartale 2024 roku, a całość projektu zostanie ukończona w IV kwartale 2025 roku.
Fot. Tadeusz Urbaniak / Port Gdynia