Kolejny ważny krok w realizacji terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA otrzymał właśnie decyzję lokalizacyjną dla tej inwestycji. Decyzję wydał Wojewoda Zachodniopomorski, Adam Rudawski. Informację o wydaniu decyzji lokalizacyjnej dostępu dla Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego w Świnoujściu podano najpierw na profilach Wojewody i Województwa Zachodniopomorskiego w mediach społecznościowych.
Wojewoda Zachodniopomorski Adam Rudawski podpisał decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji dla Port Szczecin-Świnoujście w zakresie budowy dostępu do Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego w Świnoujściu.
Tym samym można przystąpić m.in. do projektowania infrastruktury dostępowej do terminalu: od strony morza, drogowego oraz kolejowego.
Powstanie głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu jest jednym z elementów ujętych w "Programie rozwoju portów morskich do 2023 roku". Jego celem jest utrwalenie pozycji polskich portów w basenie Morza Bałtyckiego i stworzenie z nich kluczowych węzłów globalnych łańcuchów dostaw dla Europy Środkowo Wschodniej.
"Terminal kontenerowy w Świnoujściu jest strategiczną inwestycją zarówno w obszarze gospodarczym, jak i bezpieczeństwa państwa. Należy do jednych z najważniejszych projektów inwestycyjnych w naszej gospodarce morskiej. Trzeba zaznaczyć, że cały proces zaczynamy praktycznie od początku. Jednak jesteśmy zdeterminowani, aby budowę terminala zrealizować. Polskie porty morskie systematycznie odnotowują wzrost liczby przeładunków, a terminal kontenerowy sprawi, że liczba ta będzie jeszcze większa. Dzięki tej inwestycji na Pomorze Zachodnie zawijać będą największe kontenerowce na świecie. Bez wątpienia, to wielka szansa na rozwój polskiej gospodarki morskiej" - podkreśla wiceminister infrastruktury, Arkadiusz Marchewka.
ZMPSiŚ SA stworzył ogólne ramy koncepcji terminalu przyjaznego środowisku. Docelowo terminal będzie w stanie obsłużyć do 2 mln TEU rocznie, obsługując jednocześnie dwa statki, jeden o długości 400 m i jeden o długości 200 m. Zgodnie z taką ideą wybrany podmiot ma zrealizować projekt zagospodarowując część Zatoki Pomorskiej i przyległych nieruchomości.
Warto też zwrócić uwagę na specyfikę działalności terminalu, którego lokalizacja ogranicza do minimum wpływ na otoczenie i środowisko naturalne. Ma to również istotne znacznie dla mieszkańców dzielnicy Warszów, która będzie od terminalu oddzielona naturalną ścianą lasu.
PBS; rel (Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA)
Fot.: Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście