Pismo w sprawie dzierżawy terminala zbożowego w Porcie Gdynia zostało skierowane do właściwych służb - poinformowała w piątek na konferencji prasowej minister rolnictwa i rozwoju wsi Anna Gembicka.
Uważamy, że podmiotem, który powinien odpowiadać za ten terminal powinien być podmiot z większościowym udziałem Skarbu Państwa, tak żeby zabezpieczyć polski interes, żeby zabezpieczyć interes polskich rolników. W związku z tym skierowałam w tej sprawie liczną korespondencję zarówno do organów zajmujących się bezpieczeństwem (...) do Ministerstwa Infrastruktury (...) w którym jasno wyraziłam stanowisko, że mój zasadniczy sprzeciw wzbudza obecnie prezentowana koncepcja. Oprócz tego dzisiaj skierowałam kolejne pismo, tym razem do właściwych służb, aby sprawdziły cały proces - powiedziała minister.
Do sprawy portu w Gdyni odniósł się w piątek szef PO Donald Tusk.
Agroport gdyński, decyzją ostatnich kilkudziesięciu godzin, będzie dzierżawiony przez międzynarodową spółkę z kapitałem mieszanym m.in. amerykańskim, holenderskim, ale to jest dość skomplikowana konstrukcja - mówił.
Dodał, że prosił o precyzyjną informację, "czy to jest na pewno bezpieczne z punktu widzenia polskich interesów". "30 lat, w jakimś sensie wręcz monopol, eksport, import, mówię o kwestii przeładunków w polskich portach, także, jeśli chodzi o zboże. Nie muszę mówić, ile emocji wzbudzały kwestie i nadal wzbudzają w kontekście zboża ukraińskiego" - wskazał szef PO.
Zapowiedział, że będą "pilnie badali" na jakiej zasadzie te decyzje i zgoda zostały podjęte przez rząd Mateusza Morawieckiego.
Czytaj także:
W czwartek sejmowa komisja rolnictwa wezwała Prezesa Rady Ministrów do podjęcia działań, prowadzących do unieważnienia postępowania konkursowego w sprawie wydzierżawienia terminala zbożowego w Porcie Gdynia.
W piątek dział marketingu Portu Gdynia przekazał PAP, że informacja o wyborze najkorzystniejszej oferty została opublikowana na stronie internetowej spółki 8 listopada br. "Najwyższą ilość punktów otrzymała oferta konsorcjum spółek: Szczecin Bulk Terminal Sp. z o.o., Tapini Sp. z o.o. oraz Ribera Sp. z o.o." - podał przedstawiciel spółki.
W przesłanej PAP informacji zaznaczono, że przetarg - zgodnie z ogłoszoną specyfikacją postępowania - zakończy się w dniu zawarcia umowy dzierżawy.
Do zawarcia umowy dzierżawy niezbędne są: uzyskanie przez dzierżawcę (oferenta) zgody prezesa UOKiK na koncentrację; zgoda ministra właściwego ds. gospodarki morskiej wyrażona w formie decyzji administracyjnej oraz zgoda Walnego Zgromadzenia Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. - przekazał dział marketingu Portu Gdynia
Fot. Shutterstock