W Zduńskiej Woli Karsznicach w woj. łódzkim otwarto w środę multimodalny terminal przeładunkowy. "Przywracamy to miejsce na kolejowej mapie Polski. Ten port ma niesłychanie istotną rolę nie tylko dla mieszkańców Zduńskiej Woli, ale dla całego kraju" – podkreślił marszałek woj. łódzkiego Grzegorz Schreiber.
Budowa multimodalnego portu w kolejowej dzielnicy Zduńskiej Woli trwała od ponad roku i kosztowała przeszło 128 mln zł, z czego ponad 51 mln to unijne dofinansowanie pochodzące z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
W ramach realizowanej przez spółkę PKP Cargo Terminale inwestycji, na należącym do kolei terenie o powierzchni ok. 13 hektarów powstały m.in. hala, dziewięć torów, place rozładunkowe i magazynowe, a także drogi, parkingi dla ponad 100 samochodów ciężarowych, budynek dla kierowców. Całość składa się na największy tego typu obiekt w centralnej Polsce.
Oddajemy bardzo nowoczesny terminal, zlokalizowany w centrum Polski i można powiedzieć w centrum Europy, na głównych szlakach komunikacyjnych. Na przecięciu tras północ-południe i łączących wschód z zachodem, na Nowym Jedwabnym Szlaku – powiedziała podczas otwarcia centrum logistycznego prezes PKP Cargo Terminale Hanna Jażdżyk.
Dodała, że terminal wyposażony jest w inteligentne systemy optymalizujące operacje logistyczne, w tym automatyczny system identyfikacji kontenerów i diagnostyki potencjalnych uszkodzeń, elektroniczny system obsługi zleceń, przydzielania slotów dla składów kolejowych i samochodów ciężarowych.
Port ma łączyć i obsługiwać przewozy kolejowe i drogowe oraz ich kombinacje. Kontenery dostarczane koleją będą trafiać do odbiorców transportem drogowym i odwrotnie. Jego zdolność przeładunkowa to 500 tys. jednostek multimodalnych rocznie.
Terminal stanowi kluczowy element naszej strategii rozwoju. Zapewnia on kompleksową obsługę logistyczną połączeń kontenerowych na Nowym Jedwabnym Szlaku w relacji Chiny – Europa, a także z portów bałtyckich na południe naszego kraju i cały region środkowoeuropejski. To odpowiedź na zapotrzebowanie logistyczne całego świata – wyjaśnił szef PKP Cargo Dariusz Seliga.
Marszałek woj. łódzkiego Grzegorz Schreiber przekonywał, że dzięki powstaniu portu, Zduńska Wola ma szansę stać się centrum logistycznym nie tylko centralnej Polski, ale całej Europy. Zwrócił uwagę, że choć inwestycja w miejscu, które w przeszłości było stolicą polskich kolejarzy, od dawna była w planach, to jednak przez lata nie udało się jej zrealizować.
Przywracamy to miejsce na kolejowej mapie Polski. Ten port ma niesłychanie istotną rolę nie tylko dla mieszkańców Karsznic, Zduńskiej Woli, powiatu i województwa łódzkiego, ale również dla całego kraju. Jestem przekonany, że jest to niezwykle ważny terminal, który będzie przywracał wartość tego miejsca – zaznaczył Schreiber.
Jak podkreślono, atutem lokalizacji terminalu w Karsznicach jest położenie przy ważnej dla całej Europy linii kolejowej nr 131 oraz w bliskim sąsiedztwie trasy ekspresowej S8, co oznacza dobrą komunikację we wszystkich kierunkach poprzez autostrady i drogi ekspresowe: węzły A1/A2 oraz A1/S14, S8/S14 oraz S8/A2.
Terminal Zduńska Wola-Karsznice będzie realizował usługi takie, jak: przeładunek i składowanie kontenerów z przesyłką neutralną i niebezpieczną, przeładunek i składowanie naczep i nadwozi wymiennych, obsługę kontenerów i tanków kontenerowych, a także konfekcjonowanie (przygotowanie towaru do wysyłki lub sprzedaży, np. etykietowanie, przepakowywanie - PAP), dekonfekcjonowanie towarów z kontenerów oraz paletyzację, czyli odpowiednie układanie towaru na paletach, co ma ułatwić jego bezpieczny transport.
autor: Bartłomiej Pawlak
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.