Przy nabrzeżu Dworzec Drzewny w Port Gdańsk zacumował 105-metrowy statek Meri przeznaczony do przewozu ciężkich i ponadgabarytowych ładunków. Na jego pokładzie przypłynął nowy nabytek Portu Gdańskiego Eksploatacji, największego operatora w Porcie Wewnętrznym – wielofunkcyjny żuraw portowy Liebherr LHM 550.
To już ostatni z trzech zamówionych przez PGE dźwigów Liebherr LHM 550, jakie pracować będą na nabrzeżach naszego portu. Wszystkie przypłynęły z fabryki w Rostocku.
Liebherr LHM 550 to żuraw uniwersalny – dzięki szerokiemu wachlarzowi dostępnych chwytaków może przeładowywać zarówno węgiel, zboże, rudy, złom, ale także ładunki skonteneryzowane niezależnie od wielkości kontenera.
Jest to też maszyna mobilna. Żuraw jest posadowiony na podwoziu, które składa się z 72 kół. Waży ponad 400 ton. Jego samodzielny udźwig, w zależności od wychylenia ramienia, wynosi do 100 ton. Może pracować dzięki klasycznemu silnikowi diesla, ale też dzięki silnikowi elektrycznemu, co pozwoli na zmniejszenie emisji CO2 generowanej podczas prowadzonych prac, wpisując się w idee dekarbonizacji branży morskiej.
W chwytaku nowego Liebherra zmieści się 28 ton węgla, to trzy razy więcej niż w starszych modelach.
Wszystkie trzy żurawie będą pracować na świeżo wyremontowanym przez Port Gdańsk nabrzeżu Dworzec Drzewny, ale dzięki swojej mobilności będą także realizować przeładunki w sąsiedztwie, na Nabrzeżu Rudowym, w okolicy Basenu Górniczego.
rel (Port Gdańsk SA)