Porty, logistyka

Zakończyły się prace budowlane w ramach przystosowania infrastruktury terminalu promowego w Świnoujściu do obsługi transportu intermodalnego. Dzięki inwestycji możliwa będzie obsługa promów o długości do 270 m i przeładunek m.in. kontenerów.

Nabrzeże, które jest dziś oddawane, stanowi kluczowy element terminala promowego, który obsługuje tzw. ROUTE65, a więc środkowoeuropejski korytarz transportowy. Korytarz ten w ostatnim czasie okazał się dominujący jeśli chodzi o trasę północ-południe, a przede wszystkim połączenie Europy ze Skandynawią – powiedział w piątek wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Dodał, że trasa ta jest "jedną z najbardziej intratnych" linii w Europie, ponieważ zainteresowanie możliwością uzyskania transportu zgłasza wiele firm. Zaznaczył, że jest to również linia atrakcyjna pod względem turystycznym.

Rozbudowując tę linię, a przede wszystkim modernizując tę infrastrukturę, tworzymy bodaj najlepsze rozwiązanie pod kątem umocnienia się, jeśli chodzi o Polskę, z połączeniem ze Skandynawią, a z drugiej strony jest to (...) element rozwoju portu Szczecin-Świnoujście – mówił Gróbarczyk.

Prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Krzysztof Urbaś wskazał, że terminal intermodalny będzie mógł obsługiwać wagony, na których będą przyjeżdżały trailery.

Mamy w tej chwili podpisane dwa listy intencyjne – mówię tu o porcie Wenecja i porcie Triest. Jesteśmy w ciągłych rozmowach, aby w przyszłości można było te klasyczne intermodalne przewozy, które dzisiaj tutaj głównie na północy na Bałtyku są obsługiwane przez porty niemieckie, można było przesunąć na wschód, czyli przede wszystkim do Świnoujścia, bo to jest jedyny w tej chwili w Polsce terminal intermodalny – powiedział.

Jak podał ZMPSŚ, inwestycja dotyczyła północnej części terminalu – stanowisk promowych nr 5 i 6 oraz ich zaplecza. Oba stanowiska połączono w jedno, dzięki czemu powstała linia cumownicza o długości 294 m, umożliwiająca obsługę promów o długości do 270 m. Przeprowadzono także roboty związane z umocnieniem dna.

Rampa przeładunkowa została przebudowana do nowych parametrów technicznych – 35 m szerokości i 180 T nośności. Przebudowano także istniejące i zbudowano nowe tory kolejowe na zapleczu stanowisk promowych nr 4 i 5. Powstała również nowa estakada nad stacją kolejową Świnoujście, która ma skomunikować zaplecze z terenem terminalu.

Koszt inwestycji – jak podano – to 185 mln zł; projekt ma wsparcie z funduszu unijnego instrumentu finansowego CEF Łącząc Europę.

W ciągu doby do terminalu promowego w Świnoujściu zawija 12-13 jednostek. W roku 2022 liczba zawinięć wyniosła 3387, a terminal obsłużył blisko 1,1 mln osób, prawie 516 tys. samochodów ciężarowych i naczep oraz blisko 271 tys. samochodów osobowych. Łączny tonaż wyniósł blisko 14,5 tys. ton.

emb/ pad/

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0491 4.1309
EUR 4.2097 4.2947
CHF 4.5098 4.601
GBP 5.0936 5.1966

Newsletter