W Płocku we wtorek wieczorem rozpocznie się dwudniowa operacja przewiezienia z nabrzeża Wisły do zakładu głównego PKN Orlen ważącej ponad 850 ton kolumny „Wash Tower” dla budowanego tam kompleksu Olefiny III. To największy transport realizowany dotąd w Polsce.
Kolumna „Wash Tower” o długości ponad 94 metrów, szerokości w najszerszym miejscu 8 metrów i wysokości ponad 10 metrów, przypłynęła do portu w Gdańsku statkiem z Hiszpanii pod koniec marca, a następnie została załadowana na barkę i Wisłą dotarła do Płocka - tam na nabrzeżu rzecznym zacumowała z początkiem kwietnia. Teraz największy i najcięższy element powstającego kompleksu Olefiny III będzie przewożony na plac budowy na terenie zakładu głównego PKN Orlen.
Jak powiedział we wtorek podczas briefingu prasowego na wiślanym nabrzeżu w Płocku Grzegorz Samoć, dyrektor działu projects DSV, firmy odpowiedzialnej za dostarczenie elementów kompleksu Olefiny III, w tym kolumny „Wash Tower”, z Gdańska do PKN Orlen, „to największy transportowany w Polsce element w warunkach dróg publicznych oraz rzeki”.
Czytaj także:
Samoć wyjaśnił, że transport, który rozpocznie się we wtorek wieczorem, odbywał się będzie z wykorzystaniem 72-osiowej platformy z obrotnicami, przystosowanej w ten sposób do pokonywania zakrętów, przy czym prędkość całego zestawu, który pokona trasę o długości około 8 km, wynosić będzie mniej więcej od 3 do 5 km/h.
Jest to na pewno najbardziej wymagający i skomplikowany transport drogowy w Polsce. Transporty, które do tej pory realizowano były znacznie, znacznie mniejsze, trzy razy krótsze i trzy razy lżejsze. Także naprawdę mamy tutaj do czynienia z rekordzistą - podkreślił Samoć.
Według PKN Orlen, transport z kolumną „Wash Tower” podzielony został na dwa etapy. Rozpocznie się we wtorek o godz. 22. z nabrzeża Wisły w Płocku, a jego trasa na plac budowy prowadziła będzie ulicami: Parową, Szpitalną, Traktową i Zglenickiego. W czasie operacji planowany jest w środę - w ciągu dnia - postój platformy z ładunkiem na specjalnie przygotowanym placu przy rondzie na ul. Szpitalnej. Początek drugiego etapu do miejsca docelowego przewidywany jest na godz. 22. w środę. Zestaw na teren budowanego kompleksu Olefiny III ma dotrzec w nocy ze środy na czwartek.
Transport - jak podały we wspólnym komunikacie PKN Orlen i DSV - wymagał przebudowy 8. rond na trasie przejazdu, modyfikacji ponad 20. kolizyjnych linii energetycznych i czasowego demontażu kilkudziesięciu latarni ulicznych oraz szeregu świetlnych i zwykłych znaków drogowych, które ograniczały przepustowość trasy.
Jak zaznaczono w informacji, kolumna „Wash Tower” jest jednym z elementów budowanego na terenie zakładu głównego PKN orlen w Płocku kompleksu Olefiny III - do tej pory dostarczono już ponad 786 ładunków 11. statkami z takich krajów, jak: Chiny, Korea, Indie, Hiszpania czy Belgia.
Firma DSV, aby zrealizować transporty przeprowadziła wzmocnienie wyznaczonego do tego celu nabrzeża Wisły w Płocku, wybudowała tam plac magazynowy oraz pozyskała specjalistyczne dźwigi o udźwigu 650 i 1200 ton do rozładunku kolejnych elementów kompleksu Olefiny III z barek. Także barki, którymi dostarczano elementy z Gdańska do Płocka, musiały zostać – jak podkreśla DSV - dostosowane do wymogów regulacyjnych w Polsce, a także do parametrów technicznych przewożonego ładunku.
Według PKN Orlen, cztery kolejne statki z elementami do budowy kompleksu Olefiny III spodziewane są w Polsce jeszcze w maju - będa to trzy jednostki oraz w czerwcu - jedna jednostka.
Umowę na budowę kompleksu Olefiny III w swym głównym zakładzie produkcyjnym w Płocku PKN Orlen podpisał ze spółkami Hyundai Engineering z siedzibą w Seulu oraz z Tecnicas Reunidas z siedzibą w Madrycie w czerwcu 2021 r. Inwestycja ma potrwać w fazie budowy do początku 2024 r. Uruchomienie produkcyjne instalacji planowane jest na początek 2025 r. Według koncernu, w szczytowym okresie inwestycji przy budowie ma być zatrudnionych tam ok. 10 tys. pracowników, w tym ok. 6 tys. zagranicznych - z Korei Płd., Indii, Malezji, Pakistanu, Filipin, a także z Turcji i Turkmenistanu. Specjalnie dla nich niedaleko placu budowy powstaje obecnie miasteczko kontenerowe.
Jak informował wcześniej PKN Orlen, budowa kompleksu Olefiny III to największa inwestycja petrochemiczna w naszym regionie Europy od 20 lat i zarazem kluczowy projekt dla rozwoju koncernu.
W lutym PKN Orlen ogłosił, że na w ramach przedsięwzięcia trwają już pierwsze roboty. Wcześniej, w styczniu do Polski dotarły drogą morską z Chin, a następnie barkami Wisłą do Płocka, pierwsze transporty urządzeń ponadgabarytowych dla instalacji. Po rozładowaniu na nabrzeżu elementy były przewożone na plac budowy nocą - podobnie, jak będzie to miało miejsce w przypadku kolumny „Wash Tower”.
PKN Orlen rozpoczynając budowę kompleksu Olefiny III zapewniał, iż na inwestycji tej skorzysta Płock i okoliczne gminy, gdyż jej realizacja „oznacza nowe miejsca pracy”. „W wyniku realizacji projektu docelowo zatrudnienie w PKN Orlen wzrośnie o ok. 580 etatów” - informował koncern. Jak podkreśla PKN Orlen, cała inwestycja wygeneruje dla budżetu państwa podatki w wysokości 160 mln zł rocznie, a jej efektem dla rodzimej gospodarki będzie zwiększenie dostępności petrochemikaliów bazowych, niezbędnych w wielu dziedzinach przemysłu, ograniczając w ten sposób konieczność ich importu.
autor: Michał Budkiewicz
Fot.: Żaneta Marciniak-Zwolińska
Do Płocka dotarła ważąca ponad 800 ton kolumna wash tower. To największy element instalacji Olefin oraz największy, jaki kiedykolwiek był transportowany Wisłą. Wkrótce przewieziemy ją ulicami Płocka, ustanawiając także rekord w polskim transporcie drogowym. pic.twitter.com/15JmYKQI1T
— ORLEN (@PKN_ORLEN) April 18, 2023