Porty, logistyka

Anwil z Grupy Orlen zamierza wybudować w Porcie Morskim w Gdańsku terminal przeładunkowy. Spółka prowadzi postępowanie na wybór wykonawcy tej inwestycji. Jej finalizacja planowana jest na trzeci kwartał 2026 r. Zdolność przeładunkowa obiektu ma wynieść minimum 300 tys. ton rocznie - podał Anwil.

Odpowiadając w czwartek na pytania PAP dotyczące przedsięwzięcia w związku z prowadzonym przez Anwil postępowaniem zakupowym, spółka przekazała, że budowa jej morskiego terminalu przeładunkowego planowana jest na terenie Portu Morskiego w Gdańsku, przy czym "oczekiwany termin zakończenia inwestycji to trzeci kwartał 2026 r.".

Budowa realizowana będzie w oparciu o wypracowaną już wcześniej koncepcję. Całkowita zdolność technologiczna terminalu określona jest na minimum 300 tys. ton w skali roku - poinformował Anwil.

Spółka zaznaczyła, że "na obecnym etapie procesu zakupowego oczekuje ofert w dwóch wariantach - w zakresie budowy terminalu realizującego zarówno funkcje importowe, jak i eksportowe, jak również w zakresie budowy terminalu, który w początkowym okresie realizowałby wyłącznie funkcje eksportowe, z możliwością jego rozbudowy".

Zakres realizacji inwestycji, w tym specyfikacja infrastruktury związanej z procesami przeładunku, magazynowania i spedycji, uzależniony będzie od finalnego wyboru wariantu wdrożenia projektu - zastrzegł Anwil.

Jak wyjaśniła spółka, planowana budowa terminalu przeładunkowego w Porcie Morskim w Gdańsku związana jest z rozbudową mocy produkcyjnych obejmujących nawozy. Zaznaczono, że inwestycja ta jest najważniejszą w historii spółki i jednocześnie jedną z kluczowych w Grupie Orlen.

Obecnie całkowity poziom realizacji projektu to ok. 95 proc. - podał Anwil. Po ukończeniu inwestycji spółka rozszerzy swoje możliwości produkcyjne nawozów o blisko 50 proc. - dodano.

Uruchomienie najnowszej generacji linii do produkcji nawozów w Anwilu nie tylko zwiększy wolumeny, ale umożliwi wytwarzanie czterech nowych produktów nawozowych oczekiwanych przez rolnictwo – saletrosiarczanu, saletry gruboziarnistej i dwóch rodzajów saletrzaków o ulepszonych właściwościach granuli - podkreślił Anwil.

Jak przypomniano, rozbudowa nawozowych mocy produkcyjnych "to strategiczny projekt rozwojowy", który wpisuje się w umacnianie pozycji spółki na rynku europejskim.

Własny terminal przeładunkowy znacząco obniży koszty logistyczne oraz skróci czas transportu eksportowanych produktów - zaznaczył Anwil.

Postępowanie obejmujące "wykonanie usługi inwestycyjnej polegającej na zaprojektowaniu i wybudowaniu terminalu morskiego przeładunkowego na terenie Portu Gdańskiego" Anwil ogłosił w kwietniu br. W opublikowanej dokumentacji postępowania wyznaczono termin składania ofert do 22 maja.

Anwil z siedzibą we Włocławku (woj. kujawsko-pomorskie) to podmiot zależny PKN Orlen, w którym koncern ma 100 proc. udziałów. Spółka produkuje nawozy azotowe: saletrę amonową i saletrzak, a także wytwarza tworzywa sztuczne - PCW, w tym suspensyjny polichlorek winylu, którego jest jedynym producentem w Polsce. W grudniu 2021 r. Anwil obchodził 50-lecie uruchomienia pierwszej linii produkującej nawozy.

Już wcześniej Anwil informował, że budowa nowej linii nawozowej, która ruszyła tam w maju 2019 r., wpisuje się w rozwój segmentu petrochemicznego Grupy Orlen i jednocześnie ma znaczenie dla gospodarczego rozwoju regionu oraz branży rolniczej. Jak podawano wtedy, zakładany całkowity koszt budowy trzeciej linii do produkcji nawozów to ok. 1,3 mld zł, a po zrealizowaniu projektu szacowany zysk operacyjny EBITDA spółki może wzrosnąć o ok. 57 mln euro rocznie.

Od 2018 r. Anwil jest członkiem Międzynarodowego Stowarzyszenia Nawozowego, które zrzesza podmioty zajmujące się produkcją, handlem, transportem i dystrybucją nawozów oraz surowców i półproduktów niezbędnych do ich wytwarzania.

autor: Michał Budkiewicz

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0491 4.1309
EUR 4.2097 4.2947
CHF 4.5098 4.601
GBP 5.0936 5.1966

Newsletter