Komunikat Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A. w związku z pojawiającymi się w mediach społecznościowych nieprawdziwymi informacjami dotyczącymi zaniechań ze strony ZMPG, w związku z uciążliwym dla mieszkańców zapyleniem. Całość publikujemy poniżej.
Polska została bezpośrednio dotknięta konsekwencjami rosyjskiej agresji w Ukrainie. Jeszcze do niedawna wszyscy zastanawialiśmy się, czy przetrwamy zimę, czy węgla w Polsce nie zabraknie. Inwazja Rosji na naszego wschodniego sąsiada, zachwiała bowiem łańcuchami dostaw, zwłaszcza surowców energetycznych. Po wprowadzonych sankcjach, które objęły rosyjski surowiec ten kierunek jest zamknięty. Węgiel musi być sprowadzany do Polski drogą morską, z całego świata. Na szczęście sprostaliśmy temu zadaniu.
Port Gdańsk pokazał, że może być gwarantem bezpieczeństwa energetycznego. Ciepłe kaloryfery w naszych domach, to w dużym stopniu zasługa pracowników portu pracujących nieprzerwanie, 24 godziny na dobę, by węgiel ze statków rozładować i dystrybuować dalej w głąb kraju.
Oczywiście obecna sytuacja z jaką się mierzyny to dla nas jak i operatorów działających na terenie portu duże wyzwanie. Surowca do Polski wpłynęło bardzo dużo. Nasze place składowe są zapełnione węglem.
Rozumiemy, że sezon grzewczy się kończy i zmartwienia czy do jesieni zdążymy ze sprowadzeniem wystarczających ilości surowca, by zapewnić ciepło w naszych domach, zostawiane są na później. Ale węgiel cały czas musi być importowany zarówno na potrzeby energetyki zawodowej jak i gospodarstw domowych, by zapewnić ciągłość bezpieczeństwa energetycznego kraju. To jest cel nadrzędny.
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. jest świadomy z jakimi uciążliwościami muszą mierzyć się teraz mieszkańcy Nowego Portu czy innych sąsiednich dzielnic Gdańska, i z pewnością ich nie bagatelizuje – na co wskazują niektórzy oponenci. Ponownie wychodzi z inicjatywą sfinansowania czyszczenia ulic i chodników oraz infrastruktury z tym związanej, w tym znaków drogowych i barierek, prowadzących do terminali portowych. Na początku maja rozpocznie się drugi etap porządkowania infrastruktury drogowej. Potrwa do 15 lipca. Czyszczone będą ulice: Ku Ujściu, Trasa Sucharskiego, Przetoczna, tunel pod Martwą Wisłą, początek ul. Płażyńskiego. W sumie to ponad 151 tys. m kw. powierzchni.
W celu rozładowania zatorów spowodowanych przez ciężarówki Port Gdańsk przeznaczył również tereny pod organizację punktów buforowych dla TIR-ów. Tzw. miejsca odstawcze są zlokalizowane przy ul.: Budowniczych Portu Płn. (150 miejsc postojowych), Ku Ujściu (80 miejsc), Załogowa (obecnie ok. 50 miejsc z możliwością zwiększenia do 300), Śnieżna – Handlowa (170 miejsc). Planowane są też parkingi buforowe przy ul. Kontenerowej (na 600 samochodów) i Budowniczych Portu Płn. (na 150 miejsc).
Robimy wszystko co w naszej mocy, by ewentualne uciążliwości związane z sąsiedztwem mieszkańców z portem minimalizować. ZMPG zwrócił się do operatorów portowych, aby umożliwili przewoźnikom mycie samochodów na swoim terenie, przed wyjazdem na drogę publiczną, jak również zwiększyli kontrole wyjeżdżających ciężarówek pod kątem zabezpieczania towaru plandekami, a także by węgiel był zraszany polimerem z wodą, który znacząco zmniejsza pylenie. Operatorzy zadeklarowali swoją gotowość w realizacji tego przedsięwzięcia.
Przykładowo spółka PG Eksploatacja w pierwszych dniach maja na stałe wdroży rozwiązanie spryskiwania hałd wodą ze środkiem celulozowym, który ograniczy zapylenie z hałd w ramach terenów na Basenie Górniczym. Inne środki zapobiegawcze, które zostały już zastosowane lub będą wdrożone w najbliższym czasie to bieżące sprzątanie ulic i placów profesjonalną drogową zamiatarką uliczną, bieżące polewanie hałd składowych wodą w celu schładzania hałd co znaczący ograniczy zapylenie, polewanie placów składowych wodą z wozów asenizacyjnych. Spółka w najbliższych tygodniach zostanie doposażona w dodatkowe wozy. Przed każdym załadunkiem kolejowym czy samochodowym plac manewrowy przy hałdzie powinien zostać polany wodą w celu zminimalizowania zapylenia.
Poza tym, po konsultacjach z przedstawicielami dzielnicy Nowy Port, ZMPG planuje nowe nasadzenia drzew i krzewów na terenach okołoportowych, w bliskiej odległości zabudowań mieszkalnych. Projekt nasadzeń wzdłuż ul. Oliwskiej trafił już do władz miasta i jest na etapie finalnych decyzji. Trwają analizy dotyczące dodatkowych lokalizacji w rejonie sąsiednich dzielnic.
Na terenie portu rozlokowanych jest 7 czujników monitorujących stężenie pyłów. Sieć YetiSense z której korzystamy monitoruje cząsteczki PM10, PM2.5, a wyniki tego monitoringu publikujemy na naszej stronie. Osoby zainteresowane aktualną jakością powietrza w Porcie Gdańsk i jego okolicach, mogą ją na bieżąco monitorować. Informacje o stężeniach pyłów są udostępniane na stronie www.portgdansk.pl.
ZMPG S.A. pozostaje w stałym w kontakcie z władzami miasta. Kolejne spotkanie planowane jest na 2 maja. Zakres prac porządkowych na drogach dojazdowych do terminali został uzgodniony z Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni. Poza tym ZMPG jest po rozmowach z Wojewódzkim Inspektoratem Ochrony Środowiska. Niebawem odbędzie się też spotkanie z Radą Dzielnicy Nowy Port.
ZMPG wielokrotnie pokazał, że jest firmą odpowiedzialną społecznie. Doceniły to organizacje międzynarodowe, przyznając mu w 2021 r nagrodę ESPO (European Sea Ports Organisation), za działalność prospołeczną.
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.