Porty, logistyka

Port w Elblągu może mieć strategiczne znaczenie dla gospodarki narodowej i być czwartym polskim portem morskim - ocenił w sobotę na antenie Radia Olsztyn wiceminister aktywów państwowych Andrzej Śliwka.

Wiceminister Śliwka podczas sobotniej rozmowy na antenie publicznego Radia Olsztyn powiedział, że opcja rządząca chce, "by port w Elblągu stał się jednym z portów o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej".

"Tymczasem rzeczywistość wskazuje wyraźnie, że pan prezydent (Witold-PAP) Wróblewski woli, żeby port służył jako parking dla tirów" - ocenił Śliwka odnosząc się do trwającego wiele miesięcy sporu między miastem Elbląg, do którego należy elbląski port (jako jedna z miejskich spółek), a rządem, który w zamian za dokapitalizowanie portu 100 mln zł chce przejąć w porcie większościowy pakiet udziałów - samorząd nie chce oddać władzy w porcie.

Ponieważ sprawa dzieli mieszkańców Elbląga prezydent Wróblewski zapowiedział przeprowadzenie badań wśród mieszkańców na ten temat. Wiceminister Śliwka zapowiedział zaś, że już w sobotę w Elblągu odbędzie się "konferencja społecznego komitetu, który ma wypowiedzieć się na temat portu w Elblągu i jego przyszłości".

"Trudno wierzyć w rzetelność badań organizowanych przez osobę, która bez konsultacji społecznych działała na szkodę elblążan i hamowała rozwój portu, teraz zaś wstecznie szuka potwierdzenia słuszności swoich działań" - mówił z kolei Śliwka w sobotnim wydaniu "Gazety Olsztyńskiej" także odnosząc się do sporu na linii prezydent Elbląga - rząd.

Od września ubiegłego roku czynna jest przeprawa wodna przez Mierzeję Wiślaną, trwa pogłębianie toru wodnego na rzece Elbląg. Aby statki mogły wpływać przez Mierzeję do Elbląga potrzeba jeszcze pogłębić sam basen portowy i zamontować obrotnicę - na to miasto Elbląg pieniędzy nie ma, a rząd jest gotowy wesprzeć inwestycję w zamian za większościowy pakiet akcji portu. 

Porty podstawowego znaczenia wskazuje oraz o tworzeniu i organizacji podmiotów zarządzających w portach o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej stanowi ustawa z dnia 20 grudnia 1996 r. (z późniejszymi poprawkami) o portach i przystaniach morskich.

Minister właściwy ds. gospodarki morskiej sprawuje nadzór właścicielski nad spółkami zarządzającymi portami podstawowego znaczenia oraz - w ramach prowadzonej polityki morskiej - wyznacza kierunki rozwoju portów morskich. 

Polska posiada cztery porty morskie o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej, są to Gdańsk, Gdynia, Szczecin i Świnoujście (taka informacja umieszczona jest m.in. na witrynie internetowej Ministerstwa Infrastruktury). Dlaczego Elbląg miałby być "czwartym"? Być może dlatego, że Szczecin i Świnoujście działają pod jednym zarządem - Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, stąd traktowane są jako pojedynczy podmiot.

Czysto teoretycznie Elbląg mógły zatem być "czwartem portem" (wśród portów podstawowego znaczenia dla gospodarki) pod względem formalnym. Jednak fizycznie (znaczeniem, rozmiarami, wolumenem przeładunków) "czwartym portem" Elbląg na pewno nie jest (i prawdopodobnie nigdy nie będzie), tylko Police, jeszcze obecnie rozbudowywane.

Port Elbląg, o ile w ogóle ma na to szanse, na pewno długo nie będzie "czwartym" (lub "piątym") portem o faktycznie największym znaczeniu w Polsce. Jeżeli formalnie status portu o podstawowym znaczeniu dla gospodarki miałby jednak otrzymać, to tym bardziej - w pierwszej kolejności - status ten należałby on Policom, o ile nie także niektórym innym portom, takim, jak Kołobrzeg, Ustka czy Darłowo.

Joanna Kiewisz-Wojciechowska (PAP); PBS (PortalMorski.pl)

Polskie porty morskie
Polskie porty morskie
+3 nosensy
Nie można porównywac Elblągfa do Polic, które sa portem prywatnym. A Elbląg to port ogólnego znaczenia, który jest blpokpowany przez nierozumnych warchołow. Nacjonalizacja bedzie dobrym rozwiazaniem kryzysu. A skoro państwop jest najwiekszym bedneficjentem portów to niech państwo wykłada pieniadze.
25 marzec 2023 : 15:17 Maciej Wierciński | Zgłoś
-4 Państwo PiS
Port w Policach nie jest portem "prywatnym", bo kombinat chemiczny w Policach, właściciel portu, jest państwową spółką. Jakie ma też znaczenie prywatny, czy państwowy, liczy się wielkość przeładunków. PiS koniecznie chce przejąć port w Elblągu, bo w Państwie PiS wszystko musi być pisie, a PiS bardzo nie lubi nie swoich samorządów. Miasto chce zarabiać na porcie, a Kaczyński chce uroczyście otworzyć już swój port i koniecznie przed wyborami. Port samorządowy to również Polska, a pieniądze w kasie państwa nie są własnością PiS. Na jakieś szemrane interesy i zwykłe złodziejstwo PiS znajdzie pieniądze, ale żeby wspomóc samorząd, ooo, to już nie przejdzie.
26 marzec 2023 : 05:16 Jato | Zgłoś
+15 Co za głupie i trywialne
Trzebacmieć dobrze zorany beret aby opowiadać i mówić PiSowskie Państwo. Czyli zgodnie z tą koncepcją po wygranych wyborach zaoracie autostrady, drogi szybkiego ruchu, zasypiecie Mirzeję Wiślaną , zerwiecie kontrakty zbrojeniowe, otworzycie granicę dla całej masy nielegalnych imigrantów i to jest Wasz chytry plan.....takich idiotów to tylko szukać w Platformie i koalicjantach
26 marzec 2023 : 08:16 Tomasz Grosser | Zgłoś
+1 Oczywiście:)))
F35 odesla do USA zamulą tor do Szczecina, od Ukrainy zażadaja zwrotu wysłanego sprzetu, rozbiora gazoport, podziela Orlen znacjonalizują Saudów, oddadza stacje kupione przez Orlen, przeprosza Niemców za reparacje:))) A ten "geniusz" nie odróznia własności przedsiebiorstwa od własnosci państwowej. A największe przekrety sa włąsnie w samorzadach. Oni bełkoczą o szfinlach PiSu ale nie potrafia wskazac ani jednego przypadku ale nic o 600tys Eu dla Tuska ani o swoich złodziejach kryjacych sie za imuniteteami.
26 marzec 2023 : 17:58 Maciej Wierciński | Zgłoś
-3 No i anomim:)))
To charakterystyczne, ze nie chcą ponosic odpowiedzialności za nic i nie maja odwagi aby wystapic pod własnym nazwiskiem.
26 marzec 2023 : 18:01 Maciej Wierciński | Zgłoś
+2 Baju baju, będziesz w raju.
Nie jestem anonimem, aby tu się zarejestrować, należy podać pełne dane. Jato, to mój nick, a nazywam się Jan Tokarski. Dlaczego opozycja po dojściu do władzy miałaby coś zasypywać, oddawać, lub rozbierać? Na przykład gazoport, który sama zbudowała. Na pewno przejrzy wszytko to, co się wiąże z likwidacją Lotosu i wyprzedażą jego części Saudom i Węgrom. Wielu innym rzeczom też się przyjrzy i zgodnie z ogłoszonym programem Cela+ złodziei powsadza. Jeśli spółka jest spółką państwową, to kto jest jej właścicielem? Państwo, czy osoba prywatna? Na koniec, jeśli Tusk coś ukradł, lub wziął jakąś reklamówkę z euro, dlaczego jeszcze nie siedzi?
27 marzec 2023 : 08:35 Jato | Zgłoś
+1 To jest Państwo PiS!
Jeśli prawie wszystko jest pisowskie, bo tylko Senat, NIK i RPO, oraz część samorządów jeszcze nie są, choć PiS robił wszystko żeby były, a władza sądownicza jest właśnie dobijana, to jak nazwać takie państwo? To jest Państwo PiS. Wszystkie konstytucyjne urzędy, które z definicji powinny być niezależne, niezależne nie są. Na przykład Trybunał Konstytucyjny, UOKIK, czy KRRiT, są partyjnymi przybudówkami PiS. Jest tak jak za starej komuny, bo teraz mamy nową. Nawet I Sekretarza KC Partii mamy, a jest nim Towarzysz Jarosław. Szeregowy poseł, który rządzi krajem. Tu PiS chce zagarnąć zarządzany przez samorząd port w Elblągu. Dlaczego to nie dziwi?;
27 marzec 2023 : 08:18 Jato | Zgłoś
+1 Porty w Polsce
Czy ktoś nie rozumie bo o tym się mówi że Elbląg bjest będzie 4 portem a praktycznie to będzie jako 5 port tj Gdańsk Gdynia Szczecin Świnoujście potem Elblag po nim powinien być rozbudowany port w Kołobrzegu kolejny to port Władysławowo ...
27 marzec 2023 : 14:53 Piotr Domański | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0665 4.1487
EUR 4.2261 4.3115
CHF 4.5255 4.6169
GBP 5.0933 5.1961

Newsletter