Porty, logistyka

Międzynarodowe kryzysy ukształtowały morską obsługę towarów w porcie w Hamburgu w 2022 roku. Hamburskie terminale obsłużyły 119,9 mln ton ładunków morskich. Oznacza to zmianę o minus 6,8 procent w porównaniu z rokiem poprzednim. Przeładunek ładunków drobnicowych spadł do 83,7 mln ton (-5,8 proc.), jednak w tej grupie wzrosły przeładunki drobnicy konwencjonalnej, które zwiększyły się o 11,2 procent do 1,4 mln ton. Wśród ładunków masowych, które przeszły przez nabrzeża w porcie w Hamburgu, odnotowano wynik 36,2 mln ton (-8,9 proc.).

Wojna w Ukrainie z towarzyszącymi jej sankcjami wobec Rosji, a także globalne problemy w łańcuchach dostaw spowodowane pandemią koronawirusa miały wpływ na przepustowość portu w Hamburgu w ciągu roku. Ponadto na początku drugiej połowy roku w porcie miały miejsce spory pracownicze, a jesienią bardzo wysoka inflacja, która spowodowała, że nastroje zakupowe konsumentów spadły do niskiego poziomu – wyjaśnia Axel Mattern, członek zarządu Port of Hamburg Marketing e.V.

W przypadku ładunków masowych niższe wolumeny wynikają bezpośrednio i pośrednio z zaostrzenia sankcji wobec Rosji. Spadki zanotowały zarówno ładunki przeładowywane ssakiem (np. zboża i pasze, -6,0 proc./6,0 mln ton), chwytnikiem (np. ruda i węgiel, -6,3 proc./20,2 mln ton), jak i ładunki płynne (-15,2 proc./10,0 mln ton).

Podczas gdy w ubiegłym roku odnotowano spadek liczby przeładunków masowych, port w Hamburgu przygotowuje się do nowych produktów i ilości. Transformacja w nowoczesny hub energetyczny już się rozpoczęła.

W lutym 2022 r. podpisaliśmy umowę z Air Products, największym na świecie producentem wodoru, w celu zbadania możliwości budowy kompleksowego łańcucha wartości wodoru w całym porcie w Hamburgu. W listopadzie Air Products i Mabanaft ogłosiły, że pierwszy niemiecki terminal importowy zielonego wodoru na dużą skalę zostanie zbudowany w porcie w Hamburgu na terenie Oiltanking Deutschland. Port w Hamburgu odgrywa zatem pionierską rolę w imporcie wodoru i pomaga zabezpieczyć dostawy do Niemiec - mówi Friedrich Stuhrmann, CCO w Hamburg Port Authority (HPA). - Jednocześnie HPA jest na dobrej drodze, aby stać się portem neutralnym dla klimatu m.in. dzięki budowie lądowych systemów zasilania statków zarówno w terminalach wycieczkowych, jak i kontenerowych - dodał Stuhrmann.

Mieszany rozwój na przestrzeni roku

W porcie w Hamburgu w zeszłym roku nabrzeża przekroczyło 8,3 miliona TEU. Odpowiada to zmianie o minus 5,1 procent w porównaniu z rokiem poprzednim. Porównanie kwartałów pokazuje, że przeładunki kontenerów rozwijały się pozytywnie do pierwszej połowy roku. Jednak przeładunki gwałtownie spadły w drugiej połowie roku, a zwłaszcza w 4. kwartale (-12,3 procent).

Zwykle widzimy wzrost obrotów w ostatnim kwartale roku ze względu na zbliżające się Święta Bożego Narodzenia. W ubiegłym roku tak się nie stało. Głównymi tego przyczynami były zwiększone koszty energii i wysokie zapasy w przemyśle - wyjaśnia Mattern.

W związku z tym import kontenerów morskich spadł o 6,1 proc. do 4,2 mln TEU. Dla porównania, w 2022 r. wyeksportowano 4,1 mln TEU, co oznacza minus 4,1 procent w porównaniu z rokiem poprzednim.

Chiny pozostają zdecydowanie partnerem handlowym nr 1

Lista 10 najlepszych krajów partnerskich na 2022 r. przynosi pozytywne niespodzianki. Przeładunki z Polską rozwijały się bardzo pozytywnie z 294 000 TEU i wzrostem o prawie 25 procent. To stawia ten kraj na 4 miejscu. Podobnie pozytywnie rozwijały się wolumeny obsługiwane w relacji z Finlandią. Na tym szlaku obsłużono w Hamburgu przeszło 213 000 TEU, co odpowiada wzrostowi o 22,3 procent. Finlandia zajmuje 6 miejsce. Ze wzrostem o 6,6 procent i 196 000 TEU w wymianie towarów z portem w Hamburgu, Kanada wysyła również pozytywny sygnał awansując z dwunastego na dziewiąte miejsce.

Tradycyjnie Chiny po raz kolejny prowadzą na liście 10 najlepszych krajów partnerskich w tym roku z 2,46 mln TEU (-3,8 procent). Na drugim miejscu znajdują się Stany Zjednoczone z 605 000 TEU, co odpowiada zmianie o minus 2,1 procent. Niemniej jednak liczba załadowanych kontenerów w ruchu z USA wzrosła o 0,6 procent do 540 000 TEU. Singapur konsekwentnie utrzymuje 3. miejsce z 423 000 TEU (-1,1 procent).

Na rozszerzonej liście krajów partnerskich pozytywnie wyróżniają się zarówno Sri Lanka, jak i Malezja. Malezja wspięła się na 13 miejsce ze wzrostem o 10,7 procent i obrotem na poziomie 177 000 TEU. Ze 128 000 TEU i wzrostem o 8,8 procent Sri Lanka awansowała na 17 miejsce. Podczas gdy Rosja zajmowała wcześniej 4. miejsce wśród najlepszych krajów partnerskich, obecnie kraj ten spadł na 27. miejsce z przeładunkami na poziomie około 80 000 TEU.

Liczba zawinięć kontenerowców Megamax stale rośnie

Statki tzw. klasy Megamax o pojemności ponad 18 000 TEU zawijały w ubiegłym roku do Hamburga łącznie 234 razy. Zwiększyło to liczbę zawinięć o sześć procent.

Rosnąca liczba kontenerowców Megamax wyraźnie pokazuje, że dostosowanie toru wodnego przynosi nadal korzyści nawet przy chwilowo zmniejszonej głębokości. Firmy żeglugowe szybko dostosowały się do nowych warunków - mówi Mattern.

Połączenia w drugiej co do wielkości kategorii między 14 000 a 17 999 TEU również wzrosły o pięć procent. Jednak w klasie wielkości statku od 10 000 do 13 999 TEU liczba zawinięć spadła o 16,6 procent. Spowodowało to całkowity spadek o 1,2 procent do 486 zawinięć na duże kontenerowce.

Liczba zawinięć średnich kontenerowców o ładowności od 8 000 do 9 999 TEU (Very Large Container Ships) wzrosła o jedenaście procent. Do portu rzadziej przychodziły tylko mniejsze kontenerowce i feedery, zwłaszcza w drugiej połowie roku.

Przewozy na/z zaplecza portu pozostają praktycznie stabilne

Bliższe przyjrzenie się przeładunkom kontenerowym pokazuje, że za spadki w 90 procentach odpowiedzialne są przewozy w transhipmencie. Tu obroty spadły o 12,1 proc. do 2,90 mln TEU. Z drugiej strony ruch w relacji z zapleczem lądowym pozostał prawie stabilny. Wolumen TEU spadł tylko o 0,9 proc. do 5,4 mln TEU.

W podziale modalnym transportu w głąb lądu kolej utrzymała pozycję lidera. Ponad połowa wszystkich kontenerów nadal była przewożona koleją. Przy 50,5 procent (-1 punkt procentowy) ogólny wynik nieznacznie spadł. Transport szynowy z wynikiem na poziomie z 2,7 mln TEU pozostaje najważniejszym środkiem transportu w głębi lądu. Pomimo spadku o 2,8 procent kolej osiągnęła drugi najlepszy roczny wynik w swojej historii w tym segmencie.

Patrząc pod kątem przewiezionej masy ładunków w relacji z zapleczem lądowym wynoszącej 47,3 miliona ton, udział kolei w podziale modalnym transportu wzrósł nawet o 1,1 punktu procentowego do 53,9 procent. To trzeci najlepszy wynik po 2021 i 2019 roku.

Perspektywy 2023

Utrzymująca się niepewna sytuacja na światowych rynkach utrudnia prognozę na 2023 r.

Mamy nadzieję, że globalna gospodarka znów się ożywi. Będzie to również wspierać i zwiększać przeładunki w porcie Hamburg - podsumowuje członek zarządu HHM Mattern.

Jednocześnie wszystkie zainteresowane strony w Hamburgu będą aktywnie pracować nad transformacją w kierunku neutralnego dla klimatu, wydajnego i nowoczesnego portu.

rel (Port of Hamburg)

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0845 4.1671
EUR 4.2992 4.386
CHF 4.6143 4.7075
GBP 5.1641 5.2685

Newsletter