W 2022 r. 87 proc. ropy naftowej dostarczanej drogą morską do Polski przez Naftoport pochodziło z innych kierunków niż rosyjski. Większość dostaw surowca realizowano z Arabii Saudyjskiej i Norwegii. Miało to związek z sankcjami wobec Rosji i jej sektora naftowego po agresji na Ukrainę - poinformował PERN.
Według spółki w 2022 r. należący do jej grupy kapitałowej Naftoport w Gdańsku „po raz kolejny osiągnął rekordowy wynik operacyjny” - przeładunki ropy naftowej i paliw wyniosły tam 24,5 mln ton i były o 37 proc. wyższe niż w najbardziej dotąd intensywnym roku 2021.
W 2022 r. Naftoport obsłużył 363 tankowce, czyli o 36 proc. więcej niż rok wcześniej.
„Spółka jest dziś kluczowym terminalem naftowym, który umożliwia niezbędne dostawy surowca do Polski i Niemiec” - ocenił PERN.
Podkreślił przy tym, że „klienci Grupy PERN coraz więcej surowca sprowadzali w ubiegłym roku z innych kierunków niż rosyjski”.
„Miało to związek z sankcjami wymierzonymi w rosyjski sektor naftowy w związku z wojną prowadzoną przez ten kraj w Ukrainie. Dwie trzecie wszystkich dostaw do polskich klientów stanowił surowiec pochodzący z Arabii Saudyjskiej i Norwegii. Znaczące ilości ropy trafiły do nas także z Wlk. Brytanii i USA” - zaznaczył PERN.
Jak wyliczyła spółka, „w sumie już 87 proc. surowca dostarczonego drogą morską do naszego kraju pochodziło z innych kierunków niż rosyjski”.
Zdaniem prezesa PERN Pawła Stańczyka, Naftoport będący obecnie „sercem Polski, jeśli chodzi o dostawy ropy naftowej” do naszego kraju to zarazem „skuteczne narzędzie, które pozwala nam być niezależnymi od dostaw surowca z Rosji”.
Przed spółką stoi teraz kluczowe zadanie, polegające na tym, by w jak najkrótszym czasie wybudować kolejne stanowisko do obsługi tankowców, dzięki czemu wzrośnie nie tylko efektywność dostaw, ale i bezpieczeństwo energetyczne kraju - powiedział Stańczyk, cytowany w komunikacie PERN, odnosząc się do strategicznej roli Naftoportu.
Prezes Naftoportu Andrzej Brzózka przypomniał, że obecnie mogą zawijać tam jednostki o długości przekraczającej 300 metrów, przy zanurzeniu do 15 metrów, klasy VLCC.
W tym roku obsłużyliśmy trzy takie zbiornikowce, a największa partia ładunkowa to było ponad 140 tys. ton ropy naftowej - dodał.
Jak wspomniał, aktualnie klienci Naftoportu mają tam do dyspozycji 5 stanowisk przeładunkowych, przy czym „coraz częściej występuje właśnie sytuacja jednoczesnej obsługi 5 statków”.
Obecnie rozpoczynamy proces inwestycyjny budowy nowego, szóstego stanowiska, które pozwoli nam zapewnić długoterminowe prowadzenie morskich dostaw surowca zgodnie z zapotrzebowaniem klientów - oznajmił Brzózka.
Według PERN, obecny potencjał Naftoportu umożliwia przeładunek ponad 36 mln ton ropy oraz 4 mln ton produktów naftowych w skali roku, „zapewniając możliwość wywiązywania się z zawartych kontraktów z klientami PERN”. W morskim terminalu Naftoportu prowadzone są przeładunki ropy naftowej oraz benzyny, paliwa lotniczego, oleju napędowego, oleju opałowego, kondensatów i komponentów.
„Uruchomienie nowego stanowiska przeładunkowego znacząco zwiększy możliwości przeładunkowe spółki i wzmocni długoterminową sprawność operacyjną terminalu Naftoportu” - ocenił PERN.
Jednocześnie PERN przypomniał, że obecnie testuje środek zmniejszający opory w tłoczeniu ropy naftowej, a przy tym zwiększający możliwości przesyłowe rurociągu na Odcinku Pomorskim, relacji Gdańsk-Płock.
„Wdrożenie tego rozwiązania ma szczególne znaczenie w sytuacji postępującej dywersyfikacji dostaw surowca do Polski drogą morską. Środek w efekcie umożliwia zwiększenie przepływu surowca magistralą nawet o około jedną trzecią w momentach szczytowych” - wyjaśniła spółka.
PERN przyznał, iż „analizuje także kolejne projekty inwestycyjne, które ułatwią zarządzanie dostawami surowca”. Spółka podała, że rozważa m.in. „dalszą rozbudowę bazy surowcowej w Miszewku Strzałkowskim pod Płockiem oraz bazy magazynowej w Gdańsku”.
PERN to państwowy podmiot, strategiczny dla bezpieczeństwa energetycznego Polski, zarządzający m.in. rurociągami tłoczącymi ropę naftową do rafinerii Grupy Orlen w Płocku i w Gdańsku, a także do dwóch rafinerii w Niemczech, oraz posiadający na terenie kraju bazy magazynowe surowca i paliw płynnych. Spółka od kilku już lat realizuje program inwestycji, w tym przede wszystkim rozbudowy oraz modernizacji infrastruktury związanej z przesyłem i magazynowaniem ropy naftowej i produktów naftowych.
Na początku stycznia PERN ogłosił, że w tym roku przeznaczy na inwestycje i remonty blisko 0,7 mld zł, wzmacniając tym samym bezpieczeństwo energetyczne Polski.
autor: Michał Budkiewicz