Porty, logistyka

Operatorzy portowi działający w portach Szczecin-Świnoujście, Gdańsk i Gdynia wypracowali w 2022 roku znakomity wynik operacyjny. W rezultacie porty zamknęły rok 2022 wynikiem 133,2 mln obsłużonych ładunków, co oznacza, że jest to wynik o 18 procent lepszy wobec 2021 roku. Z tego wyniku na port Szczecin-Świnoujście przypada 27,6 proc.

W Warszawie z udziałem wiceministrów infrastruktury Marka Gróbarczyka oraz Grzegorza Witkowskiego odbyła się konferencja prasowa. W jej trakcie ministrowie wraz z zarządami portów morskich Szczecin-Świnoujście, Gdańsk i Gdynia podsumowali znakomity dla polskich portów rok 2022. Wyniki wypracowane z zespole portów Szczecin-Świnoujście zaprezentował wiceprezes ds. ekonomiczno-finansowych, Daniel Stachiewicz.

2022 rok był kolejnym rekordowym dla polskich portów morskich. Wyniki przeładunkowe jasno pokazują, w jak dobrej kondycji znajdują się polskie porty. Jestem przekonany, że na te sukcesy wpływ mają również zrealizowane w ostatnich latach inwestycje, które przyczyniły się do rozwoju tego sektora i zwiększenia możliwości przeładunkowych. Chciałbym w tym miejscu podziękować zarządom i operatorom portów oraz wszystkim pracownikom za wytężoną pracę. Mam nadzieję, że obecny rok przyniesie jeszcze więcej pozytywnych informacji dla polskiej gospodarki morskiej – powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Dla portu Szczecin-Świnoujście rok 2022 był rekordowy pod względem ilości obsłużonych ładunków. Porty osiągnęły wynik 36,8 mln ton, są tym samym na plusie wobec 2021 o 11 procent.

To rekord, który został osiągnięty dzięki wszystkim interesariuszom, którzy w porcie pracują. Dziękuję operatorom portowym oraz pracownikom zarządu portu – powiedział Daniel Stachiewicz, wiceprezes ds. ekonomiczno-finansowych w ZMPSiŚ.

Co ciekawe, wynik 33,3 mln ton wypracowany w całym 2021 roku, porty osiągnęły już 30 listopada ub. ur. W efekcie w grudniu pracowały już na rekord.

Rekord zbudowały przeładunki w grupie węgiel, których było więcej aż o blisko 51 procent w stosunku do 2021 roku. Warto dodać, że w obliczu kryzysu energetycznego i wprowadzonego embarga na dostawy węgla z Rosji, wielkość importu samego węgla energetycznego wzrosła aż o 235 proc. Przez porty Szczecin i Świnoujście sprowadzono ponad 3 mln ton tego surowca w ub. roku.

Inną grupą notującą największe wzrosty są paliwa płynne, których obroty były wyższe o 42,5 procent. Tutaj podkreślić należy znaczący wzrost importu LNG. Do końca roku w gazoporcie obsłużono 58 jednostek, podczas gdy w roku 2021 - 35 (tj. o 23 mniej). Przeładunki skroplonego gazu LNG w 2022 roku wzrosły z 2,7 mln ton do 4,4 mln ton.

Ponadto o 11,4 procent wzrosły obroty w grupie rud metali, wśród których największy udział ma ruda żelaza, której było o 1,6 mln ton z ogólnej liczby 2,1 mln ton. Wzrosły także o ok. 11 procent obroty ładunków z segmentu inne masowe. Dominują tutaj nawozy, ale również takie towary jak surówka żelaza, w dużej mierze pochodząca z Ukrainy i trafiająca docelowo do Europy Zachodniej.

Niestety porty zanotowały też drobne spadki. Obejmują one najważniejszą grupę towarową jaką jest drobnica, w tym drobnica promowa. Prowadzone prace inwestycyjne i remontowe w terminalu promowym w Świnoujściu spowodowały niewielki spadek przewozów o ponad dwa procent. Różna jest też koniunktura na rynku zbóż i w związku z tym w 2022 roku jego przeładunki w Szczecinie i Świnoujściu spadły o 7,6 procent. To po części efekt odblokowania ukraińskich portów i eksportu płodów rolnych bezpośrednio z Ukrainy. Zanotowano też znaczące obroty zbóż w tranzycie, głównie kukurydzy. Przeładunki kontenerów r/r zmniejszyły się o 8 procent.

rel (ZMPSiŚ SA)

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0665 4.1487
EUR 4.2261 4.3115
CHF 4.5255 4.6169
GBP 5.0933 5.1961

Newsletter