Porty, logistyka

Przez ostatnie trzy miesiące UE testowała swoją gotowość i zdolność do skutecznego radzenia sobie z potencjalnymi zagrożeniami. Dzięki ćwiczeniom „Integrated Resolve 2022”, które odbyły się m.in. w Porcie Gdańsk, będzie w stanie lepiej reagować na hybrydowe zagrożenia, mające wymiar wewnętrzny i zewnętrzny.

Ćwiczenia przebiegały w dwóch etapach. Pierwszy polegał na zaplanowaniu operacji wojskowej i misji cywilnej w dziedzinie wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony. W trakcie drugiego etapu, który trwał od 14 do 18 listopada, zorganizowano symulację różnych zagrożeń hybrydowych. Wzięły w niej udział instytucje, agencje i organy UE wraz z 20 państwami członkowskimi. W tym Port Gdańsk.

Ćwiczenia zarządzania kryzysowego Unii Europejskiej i NATO „Integrated Resolve 2022” odbyły się 17 listopada na terenie Basenu Górniczego i Nabrzeża Węglowego, gdzie operatorem jest spółka Port Gdański Eksploatacja. Udział w nich wzięli pracownicy: Urzędu Morskiego w Gdyni, Kapitanatu Portu Gdańsk, Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, Portowej Straży Pożarnej „FLORIAN”, PG Eksploatacji, Policji Wodnej oraz Pogotowia Ratunkowego.

Ćwiczenia były związane z przeładunkami materiałów wybuchowych w Porcie Gdańsk, które odbywają się zgodnie z zasadami określonymi w „Instrukcji technologicznej przeładunku towarów niebezpiecznych klasy 1” z 2019 r. – wyjaśnia Janusz Sokołowski, Dyrektor Działu Bezpieczeństwa ZMPG S.A.

W ćwiczeniach wykorzystano: holownik TYTAN pełniący funkcję statku pożarniczego, łódź szybkiego reagowania PIORUN, lokomotywę spalinową z wagonami, dźwig portowy z obsługą, statek z materiałami klasy 1 (Zodiak II), wozy pożarnicze Scania GCBA 5/32, Renault GCBA 14/60 oraz Steyr SCRT.

Scenariusz ćwiczeń zakładał podpalenie wcześniej przygotowanych materiałów łatwopalnych na statku, celem wywołania pożaru w trakcie załadunku materiałów wybuchowych. Uczestnicy mieli za zadanie sprawnie pokierować akcją ratowniczo-gaśniczą. Liczyła się współpraca poszczególnych podmiotów i łączność pomiędzy nimi. Sprawdzano też procedury powiadamiania i alarmowania służb ratowniczych.

Ale po kolei: jednostka odbierająca kontenery z materiałem wybuchowym cumuje w wyznaczonym miejscu przy Nabrzeżu Węglowym w Basenie Górniczym. Podczas operacji przeładunku kontenera zawierającego do 28 ton ładunków rozrywających, dochodzi do uruchomienia ładunku zapalającego. Zapłonowi ulegają materiały sztauerskie, zabezpieczające ładunek w trakcie jego transportu z wagonu do ładowni statku. Wagony z pozostałym ładunkiem zostają usunięte z zagrożonego rejonu. Posterunek przeciwpożarowy próbuje gasić pożar podręcznym sprzętem. Bez skutku. Wówczas do akcji wkraczają jednostki straży pożarnej. Łódź szybkiego reagowania PIORUN zabezpiecza wozy bojowe w wodę. Zgodnie z procedurami z samochodu Scania GCBA 5/32, na pokład statku zostają skierowane dwa prądy gaśnicze. Pożar zostaje opanowany. Ale to jeszcze nie koniec akcji. Kontener, który został narażony na wysoką temperaturę, musi zostać usunięty z ładowni statku przy pomocy dźwigu. Do akcji schładzania wnętrza kontenera wkracza zastęp GCBA 14/60, pełniący służbę asystencką. W tym celu zadysponowany zostaje samochód ratownictwa technicznego posiadający specjalistyczny system COBRA. Niestety podczas działań gaśniczych, zatruciu dymem ulega jeden z pracowników, zajmujących się zabezpieczaniem ładunku. Poszkodowanemu zostaje udzielona pierwsza pomoc przedmedyczna, po czym zostaje przekazany zespołowi ratownictwa medycznego.

Akcja przebiegła sprawnie, zagrożenie zostało zlikwidowane, a miejsce zabezpieczone do czasu zakończenia dochodzenia przez powołaną komisję. Drugi poziom ochrony na obszarze obiektu portowego Basen Górniczy został odwołany.

rel (Port Gdańsk SA)

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9463 4.0261
EUR 4.3014 4.3882
CHF 4.5747 4.6671
GBP 5.1219 5.2253

Newsletter