Rozpoczęły się prace związane z pogłębieniem akwenów wewnętrznych Portu Gdynia – informuje biuro Wuprohyd z Gdyni, które tę realizację zaprojektowało. Basen portowy zostanie pogłębiony z 13,5 do 16 metrów. - Podstawowym celem realizacji tego projektu jest umożliwienie zawijania do portu największych na Bałtyku statków – mówił w lipcu br. Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA.
Zadanie „Przebudowa akwenów wewnętrznych Portu Gdynia do głębokości 16 m” to finalny etap wieloletnich inwestycji prowadzonych przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia w ramach zadania inwestycyjnego „Pogłębianie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia – etapy I i III oraz przebudowa nabrzeży w Porcie Gdynia – etapy II i III”.
Realizacja projektu przyczyni się do pełniejszego wykorzystania potencjału portu, wzrostu poziomu przeładunków w terminalach, a tym samym zwiększy konkurencyjność Portu Gdynia w rejonie Morza Bałtyckiego – mówił kilka miesięcy temu prezes Portu Gdynia SA.
Jak czytamy na stronie Wuprohyd, realizowany właśnie projekt budowlany, poza robotami czerpalnymi, zakłada także prace rozbiórkowe umocnień dna, przebudowę podwodnych instalacji kablowych, budowę nowych umocnień dna, a także roboty zasypowe i regulacyjne dna w porcie.
Roboty czerpalne wg założeń projektowych podzielono na sześć faz: pogłębienie Awanportu, pogłębienie Awanportu i kanału Portowego na odcinku pomiędzy obrotnicą nr 1 a obrotnicą nr 2, pogłębienie Kanału Portowego, pogłębienie Basenu V, pogłębienie Basenu IV i pogłębienie Basenu III.
W ramach prac wyczerpane zostanie około 4 mln m3 urobku, który zdeponowany zostanie na klapowisku morskim. Ta ilość umożliwiłaby zasypanie 1600 pełnowymiarowych basenów olimpijskich.
Wykonawcą jest belgijska firma JanDeNul. Realizacja zadania ma potrwać około 16 miesięcy.
AL, rel (Port Gdynia, Wyprohud)