Porty, logistyka

Wraz z przekopem Mierzei Wiślanej otwiera się nowa szansa rozwojowa dla Elbląga - przekonywał prezydent miasta Witold Wróblewski w środę na konferencji zorganizowanej na 10 dni przed otwarciem kanału, który połączy Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym.

W środę w Urzędzie Miejskim w Elblągu została zorganizowana konferencja prasowa prezydenta miasta Witolda Wróblewskiego. Na 10 dni przed otwarciem przekopu przez Mierzeję Wiślaną prezydent wskazywał, że "będzie to data historyczna, kiedy swobodnie będziemy mogli dopływać do Bałtyku".

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną dla Elbląga jest istotnym przedsięwzięciem - stwierdził. Podkreślił, że po jego otwarciu przestanie mieć znaczenie kaprys Rosji co do cieśniny pilawskiej: czy statki z banderą Polską czy unijną wpłyną do Elbląga, czy nie wpłyną - powiedział Wróblewski.

Do tej pory na przepłynięcie przez cieśninę pilawską m.in. polskie jednostki musiały każdorazowo uzyskiwać zgodę Rosji. Po wybudowaniu kanału przez Mierzeję Wiślaną nie będą musiały tego robić. Dzięki przekopowi skróci się też droga jednostek płynących z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany.

Prezydent Elbląga podkreślił, że od ponad 30 lat miasto dążyło do przekopu przez Mierzeję Wiślaną.

Dziś jesteśmy na ostatniej prostej - dodał. Wskazał również, że byli prezydenci miasta i radni byli ukierunkowani na to, żeby port w Elblągu się rozwijał.

Wróblewski wskazał, że poza budową przekopu przez Mierzeję Wiślaną należy jeszcze zrealizować dwa kolejne etapy.

W planach są: pogłębienie torów wodnych i budowa mostu w Nowakowie, który też był taką barierą dla statków - podkreślił.

Statki, które mogą teraz wpłynąć, to są statki o nośności ok. 1000 ton. Natomiast inwestycja ok. dwumiliardowa z pogłębieniem toru wodnego pozwoli otworzyć możliwości przewozowe, dzięki temu będę mogły wpływać barki o nośności do nawet 5-6 tys. ton - stwierdził.

Prezydent miasta w trakcie spotkania z dziennikarzami zaprosił na konferencję "Obierz Kurs na Elbląg – Rozwój Elbląga i regionu w kontekście funkcjonowania portu morskiego oraz uruchomienia kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną", która odbędzie się 13 i 14 września w Elbląga.

W jej trakcie - jak zapowiedział prezydent - dojdzie m.in. do podpisania porozumienia o współpracy między portem w Elblągu i duńskim portem w Vordingborgu.

Podobnie jak port elbląski (Vordingborg) rozpoczynał swój rozwój jako mały port; teraz mogą przypływać do niego wielotonażowe statki - tłumaczył Wróblewski.

Pierwsze wyjście jednostek ze śluzy nastąpi 17 września br. w godzinach popołudniowych. W uroczystości wezmą udział także jednostki Marynarki Wojennej RP, Morskiego Oddziału Straży Granicznej, Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa, Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, Policji, Żandarmerii Wojskowej oraz jednostki hydrograficzne i patrolowo-kontrolne administracji morskiej.

Otwarcie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną jest pierwszym etapem budowy nowej drogi wodnej, która umożliwi otwarcie portu w Elblągu na Bałtyk. Cała inwestycja, na którą składa się pogłębienie drogi wodnej, budowa mostu w Nowakowie czy pogłębienie rzeki Elbląg, ma zostać zakończona w przyszłym roku.

Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską jest priorytetową inwestycją, która skróci drogę statków na Bałtyk oraz umożliwi swobodną i całoroczną żeglugę statków morskich wszystkich bander do portu w Elblągu i innych portów Zalewu Wiślanego.

Po pogłębieniu toru wodnego przez Zalew Wiślany będą do Elbląga mogły wpływać statki morskie o długości 100 m oraz zestawy barek długich na 180 m, o szerokości 20 m i zanurzeniu 4,5 m.

Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 km, z czego ok. 2,5 km stanowi odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny będą miały 5 m głębokości.

autor: Piotr Mirowicz

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0491 4.1309
EUR 4.2097 4.2947
CHF 4.5098 4.601
GBP 5.0936 5.1966

Newsletter