Porty, logistyka

W dniach 26-27 maja odbyło się w Spotkanie Biznesowe Polska – Ukraina. Port Gdańsk był partnerem wydarzenia. Uczestnicy spotkania rozmawiali na temat możliwości wykorzystania terminali w gdańskim porcie w obsłudze ukraińskich towarów.

Dotychczas 70 proc. handlu Ukrainy odbywało się przez porty. Przez Morze Czarne eksportowano aż 95 proc. zboża. Rosyjska blokada portów m.in. w Odessie, Jużnem, Czarnomorsku, wymusiła na ukraińskich firmach szukanie nowych rozwiązań. W wyniku inwazji Rosji na Ukrainę, załamaniu uległy bowiem kluczowe łańcuchy dostaw. Polska, ze względu na swoje położenie oraz posiadaną infrastrukturę, jest idealnym partnerem, który może pomóc Ukrainie w odbudowie utraconych kanałów eksportowych i importowych. A Port Gdańsk może stać się bramą dla handlu zagranicznego Ukrainy.

Konsekwencją zablokowania przez Rosjan portów ukraińskich jest rozpaczliwe poszukiwanie ujścia dla ukraińskich towarów: rudy żelaza, glinki, kukurydzy. Dla naszych sąsiadów z Ukrainy stanowimy teraz port pierwszego wyboru. Mimo wojny w Ukrainie odbywają się procesy gospodarcze. Muszą się odbywać, żeby ten kraj mógł funkcjonować. Jesteśmy po to, żeby wyciągnąć rękę, pokazać nasz potencjał, nabrzeża, na których można realizować obrót produktami, które ukraińskie firmy chcą sprzedać, lub które chcą nabyć – wyjaśnia Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk.

W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, kolei polskich i ukraińskich, terminali przeładunkowych, firm transportowych z Polski i Ukrainy, spedytorów, importerów, administracji rządowej i służb granicznych.

Referat wprowadzający pt.„Port Gdańsk w ramach transkontynentalnych łańcuchów transportowych, stan obecny, perspektywy, wpływ sytuacji na wschodzie na plany nowych korytarzy”, omawiał Michał Stupak, menedżer klienta w ZMPG.

W prezentacjach i dyskusji „Port Gdańsk jako brama dla ukraińskiego handlu – możliwości obsługi nowych potoków ładunków w perspektywie krótko i długoterminowej, nowe połączenia inwestycje w Porcie”, wzięli udział m.in. Adam Kłos, dyrektor Działu Handlowego ZMPG, przedstawiciele operatorów terminali znajdujących się w gdańskim porcie (PGE, Adampol, Gdański Terminal Masowy, Speed), oraz przedstawiciele firm ukraińskich. Kolejny panel dotyczył możliwości i potrzeb branży logistycznej w zakresie stworzenia alternatywnych szlaków dla Ukrainy. Rozpoczął go Taras Vysotskyy, Wiceminister Rolnictwa Ukrainy.

Pierwszego dnia obyła się również wizyta studyjna w Porcie Gdańsk. Kilkudziesięciu przedstawicieli firm z Ukrainy, zainteresowanych współpracą z gdańskimi terminalami, mogło zapoznać się z ofertą i możliwościami uruchamiania nowych usług logistycznych w Porcie jak też na jego zapleczu.

Drugiego dnia były poruszane zagadnienia dotyczące m.in. zwiększonych potoków ładunków na kolejowych i drogowych przejściach granicznych, oraz tematy z zakresu administracji publicznej w kontekście nowych wyzwań logistycznych na granicy polsko-ukraińskiej i w portach morskich.

Przyszłości europejskiej branży logistycznej, temu jak będzie wyglądała po wojnie w Ukrainie,  była poświęcona debata wieńcząca wydarzenie. O wpływie sankcji i nowych potrzebach inwestycyjnych rozmawiali przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury Ukrainy, Ośrodka Studiów Wschodnich i spółki Langowski Logistics.

rel (Port Gdańsk SA)

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0491 4.1309
EUR 4.2097 4.2947
CHF 4.5098 4.601
GBP 5.0936 5.1966

Newsletter