Prace nad rozbudową portu w Pucku wchodzą w decydującą fazę. Wykonano już pierwszy etap platformy roboczej, dzięki której możliwe jest pogrążanie ścianki szczelnej pomostu stałego, a także rozpoczęto pogrążanie, roboty żelbetowe i narzuty kamienne. Dzięki inwestycji ma powstać 98 nowych miejsc cumowania dla jachtów i białej floty.
Inwestycja ma niezwykle duże znaczenie dla naszego miasta. Puck to historyczna morska stolica Polski. To tu odbyły się zaślubiny Polski z morzem po odzyskaniu niepodległości. Ale też tutaj znaleziono fragmenty portu wczesnośredniowiecznego. Od zawsze Puck rozwijał się ku morzu, otwierał się ku morzu – przypomina Hanna Pruchniewska, burmistrz Pucka. - Istnieje już port jachtowy i port rybacki. One łącznie mieszczą 60 jednostek. Ale to ciągle za mało, patrząc jakie jest zapotrzebowanie. Rozbudowa mariny o kolejne prawie 100 jednostek, a w drugim etapie o kolejne jednostki, jest niezwykle ważna, by ten potencjał wykorzystać. To będzie absolutny magnes przyciągający rożnego rodzaju usługi, które prawdopodobnie podniosą poziom życia mieszkańców i pomogą nam w rozwoju.
W zakres robót pierwszego etapu projektu, którego umowa opiewa na prawie 33 miliony złotych, wchodzi m. in. budowa części falochronu północnego, który osłoni basen rybacki przed nadmiernym zafalowaniem, a także realizacja stałego pomostu połączeniowego o długości 180 metrów wraz z trzema pomostami pływającymi dla jachtów. W planach jest też przygotowanie nasady zaplecza portu. Na pomostach zainstalowane zostaną postumenty do poboru energii i wody, stanowiska ze sprzętem ratowniczym, drabinkami oraz knagami cumowniczymi. W efekcie, oprócz już istniejących, powstanie aż 98 nowych miejsc cumowania dla jachtów i białej floty. Generalnym wykonawcą tych prac jest sopocka firma NDI.
Wraz z nadejściem wiosny budowa wkracza w decydujący etap. Do tej pory udało nam się wykonać ściankę szczelną nabrzeża zamykającego wraz z jej zakotwieniem, a także część robót narzutowych oraz przygotować front robót pod prace żelbetowe na nabrzeżu zamykającym – wylicza Paweł Ciomek, kierownik budowy z NDI. - Obecnie wchodzimy w roboty związane z pogrążaniem ścianki szczelnej pomostu stałego, do czego wykonaliśmy wstępną platformę technologiczną.
W najbliższym czasie prace będą się posuwać w głąb Zatoki Puckiej. W maju i czerwcu planowane jest rozpoczęcie prac nad wykonaniem falochronu północnego. Będą one realizowane z jednostek pływających.
Mamy ambitny plan, by w okresie wakacyjnym wykonać narzuty kamienne, czyli zabezpieczenie falochronu - mówi Paweł Ciomek.
Do rozbudowy mariny zostanie użytych ok. 30 tys. ton kamienia hydrotechnicznego, to mniej więcej 15 pełnych pociągów.
Wykonawcą rozbudowy portu w Pucku jest grupa NDI. Inwestor to miasto Puck. Prace zakończą się w 2023. Koszt inwestycji to ok. 32,8 miliona złotych.
rel (grupa NDI)
Fot., video: grupa NDI