Port w Göteborgu i norweska firma energetyczna Statkraft ujawniły plany budowy portowego zakładu produkcji wodoru, który miałby rozpocząć działalność w 2023 roku. Obecnie prowadzone są wstępne badania, koncentrujące się przede wszystkim na aspektach bezpieczeństwa.
Port w Göteborgu jest największym portem w Skandynawii i jako węzeł transportu morskiego, kolejowego i drogowego obsługuje szeroką gamę ciężkiego sprzętu do przeładunku towarów. Wodór ma potencjał, aby zastąpić kopalny olej napędowy we wszystkich tych urządzeniach - powiedział Arvid Guthed, wiceprezes ds. rozwoju portu w Zarządzie Portu w Göteborgu.
Obiekt początkowo ma mieć moc czterech megawatów, produkując do dwóch ton wodoru dziennie. To równowartość 2200 litrów oleju napędowego i może pomóc w zmniejszeniu emisji dwutlenku węgla o co najmniej cztery tony każdego dnia.
Wiemy, że już teraz w porcie i jego okolicach istnieje duże zapotrzebowanie na korzystanie z urządzeń napędzanych wodorem. Wiele firm i organizacji jest gotowych i czeka, a my jesteśmy przekonani, że lokalna produkcja wodoru stanowiłaby przełom - dodał Guthed.
Celem Szwecji jest zmniejszenie emisji z transportu krajowego o 70 procent do 2030 roku. Według strategii Fossil-Free Sweden Hydrogen Gas Strategy, opublikowanej w styczniu 2021 roku, projekty wodorowe, które są planowane w Szwecji, osiągają obecnie redukcję nieco ponad 30 procent całkowitej krajowej emisji dwutlenku węgla w kraju.
Cel klimatyczny Portu w Göteborgu odzwierciedla cel szwedzki, gdzie redukcja o 70 procent będzie miała miejsce nie tylko w porcie, ale także w przypadku transportu do i z portu w całym regionie Göteborga.
Port w Göteborgu jest największym portem w Skandynawii, przez który przepływa około 30% szwedzkiego handlu zagranicznego i 50% ruchu kontenerowego.
rel (Gothenburg Port Authority)