Porty, logistyka

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ogłosił kolejne postępowanie, które ostatecznie ma wskazać realizatora projektu głębokowodnego terminalu kontenerowego w świnoujskim porcie zewnętrznym.

Proces składający się z trzech etapów ma być zakończony podpisaniem umowy do końca 2022 roku. Zgodne z koncepcją głębokowodny terminal kontenerowy ma powstać w granicach portu zewnętrznego ale głównie w obszarze przeznczonym do zalądowienia.

Do 30 września będą przyjmowane zgłoszenia od zainteresowanych, które następnie będą weryfikowane pod względem formalnym. W drugim etapie Komisja wskaże uczestników dalszego postępowania. Będzie też zbierać zapytania potencjalnych wykonawców odnośnie projektu, dokumentacji, warunków umów, by na nie udzielić odpowiedzi, wyjaśnić wątpliwości itd. Ten etap zakończy się przygotowaniem i złożeniem ofert. Termin graniczny to 28 lutego 2022 roku. Otwarcie ofert nastąpi następnego dnia.Trzeci, ostatni etap postepowania to już negocjacje Komisji zmierzające od sprecyzowania treści umów. Efektem ma być podpisanie w pełni wynegocjowanych dokumentów z przyszłym realizatorem projektu głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Ma to nastąpić do końca 2022 roku.

Głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu wyznacza kierunek naszych strategicznych działań tej dekady, to również projekt z rządowym poparciem, wpisany do Polskiego Ładu, programu, którym premier Mateusz Morawiecki wyznacza kierunki rozwoju całego kraju – podkreśla Krzysztof Urbaś, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. - Otwieramy kolejne postępowanie, wieloetapowe by wyłonić wykonawcę i zrealizować ten projekt. Zainteresowanie terminalem było i jest, a my jesteśmy bogatsi doświadczeniem poprzednich postępowań.

Uważne wsłuchiwaliśmy się w sygnały płynące z całej branży portowej, czy też firm żeglugowych. Na chłodno analizowaliśmy otoczenie, sytuacje związaną z pandemią itd.

Prezes zapewnia, że terminal w Świnoujściu, w południowo-zachodniej części Bałtyku jest potrzebny i ekonomicznie uzasadniony. Wskazuje na badania rynku, analizy eksperckie, prognozy oparte na twardych danych statystycznych wskazujące stałe trendy wzrostu w oceanicznych przewozach kontenerowych itd. Odwołuje się do argumentów naukowców, ekspertów, przedsiębiorców, którzy podczas trwającej blisko rok debacie popierali pomysł budowy terminalu kontenerowego w Świnoujściu i merytorycznie to uzasadniali. Samorządowcy z prezydentem Świnoujścia Januszem Żmurkiewiczem na czele, także wskazywali korzyści w budowie terminalu kontenerowego dla społeczności lokalnej i regionu.

Z tym całym bagażem doświadczeń i nie mniejszą determinacją, co poprzednio, rozpoczęliśmy kolejny etap postępowania w pełnym przekonaniu, że uda się wyłonić partnera do realizacji projektu – podkreśla prezes ZMPSiŚ. - Powiem to raz jeszcze: zrealizujemy ten projekt zgodnie z ustawą o portach i przystaniach morskich i rządowym programem rozwoju portów zewnętrznych, uchwalonym przez Sejm RP. Proszę jedynie o cierpliwość i wsparcie, bo mówimy o projekcie, którego koszty realizacji liczone są w miliardach.

Uwaga!

Procedura, pełna treść postępowania oraz informacje o sposobie pobrania potrzebnych dokumentów dostępne są na stronie internetowej ZMPSiŚ SA.

rel (Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA)

+3 Terminal
To już czwarty konkurs. Jestem pod wrażeniem determinacji z jaką prezes ZMPSiŚ prowadzi kampanię propagandową na rzecz tego projektu. Mimo kolejnych porażek, mimo braku zainteresowania projektem ważnych graczy na rynku morskich przewozów kontenerów, mimo braku odpowiedniego połączenia Świnoujścia z lądowym zapleczem(m.in. rząd wykreślił modernizację kolejowej Nadodrzanki, obwodnica Szczecina będzie za ileś tam lat a użeglownienie Odry za 40 lat), mimo żenująco niskich przeładunków kontenerów w Szczecinie, itd itd Prezes wciąż ma nadzieję. Każdy ma prawo mieć marzenia jednak w tym wieku trzeba być realistą.
10 lipiec 2021 : 07:00 Andy | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0845 4.1671
EUR 4.2992 4.386
CHF 4.6143 4.7075
GBP 5.1641 5.2685

Newsletter