Port morski Baku ogłosił rozpoczęcie budowy terminalu nawozów w swoim nowym obiekcie na terenie Alat w Azerbejdżanie. Strategiczna inwestycja zostanie sfinansowana wspólnie przez rząd Azerbejdżanu i port morski Baku. Uruchomienie terminalu ma nastąpić do końca 2022 r.
Decyzja o inwestycji została podjęta na podstawie studium wykonalności, które wykazało duży potencjał w zakresie przeładunku przeznaczonych na zachodnie rynki nawozów produkowanych w śródlądowych krajach Azji Środkowej. Trzy bogate w surowce państwa Azji Środkowej – Turkmenistan, Uzbekistan i Kazachstan – dysponują możliwościami produkcji różnych nawozów, w tym mocznika, siarki i węglanu potasu. Każdego roku produkują one łącznie ponad 6,6 mln ton tych nawozów. Każdy z tych krajów inwestuje znaczne środki w budowę zakładów produkcji nawozów, aby zwiększyć wolumen ich eksportu. Niedawno otwarta fabryka nawozów w Garabogaz, położona na wschodnim wybrzeżu Morza Kaspijskiego w Turkmenistanie, jest w stanie sama wyprodukować aż 1,2 mln ton mocznika rocznie, z czego 90% przeznaczonych jest na eksport.
W latach 2018-2020 ilość nawozów produkowanych w Azji Środkowej – głównie w Turkmenistanie – które podlegają przeładunkowi w porcie morskim Baku wzrosła 13-krotnie z 48339 do 630000 ton – powiedział Taleh Ziyadov, dyrektor generalny portu morskiego Baku. - A dynamika tego wzrostu stale rośnie. W ciągu pierwszych 5 miesięcy 2021 r. przez nasz port przeszło ponad 450 tys. ton nawozów, co pokazuje, że korytarz transportowy prowadzący przez Azerbejdżan zapewnia sprawną obsługę. Nowy terminal zapewni stabilność łańcucha dostaw nawozów w Azji Środkowej i pozwoli nam zwiększyć ilość przeładunków towaru z Turkmenistanu, Kazachstanu i Uzbekistanu – dodał Ziyadov.
Nowy terminal nawozów w porcie morskim Baku będzie w stanie obsłużyć 2,5 mln ton produktu rocznie. Obiekt będzie dysponował dwoma magazynami o łącznej pojemności 60 tys. ton i nowoczesnymi przenośnikami do wyładunku różnego rodzaju nawozów bezpośrednio do magazynów lub wagonów/węglarek na nowo zaprojektowanej stacji przeładunkowej. Zarząd portu planuje oddać terminal w dzierżawę na podstawie długoterminowej koncesji. Obecnie trwają negocjacje z zainteresowanymi podmiotami.
Terminal nawozów w porcie morskim Baku wzmocni rolę Azerbejdżanu jako strategicznego kraju tranzytowego dla państw Azji Środkowej, stanowiąc ważny element realizowanej przez prezydenta Ilhama Alijewa strategii dywersyfikacji, która ma na celu uczynić z Azerbejdżanu jeden z głównych ośrodków handlowo-logistycznych Eurazji. Budowa nowego portu w Alat o rocznej przepustowości 15 mln ton, linia kolejowa Baku-Tibilisi-Kars łącząca europejskie i azjatyckie sieci kolejowe, a także kluczowe inwestycje infrastrukturalne w sieć krajowych dróg na osi północ-południe i wschód-zachód to elementy, które mają zapewnić atrakcyjność Azerbejdżanu jako ośrodka rozwoju działalności na styku Europy i Azji dla zagranicznych firm logistycznych i inwestorów.
Źródło: Port of Baku