Porty, logistyka

Konstrukcja hydrotechniczna łoża pod rampę oraz konstrukcja stalowa rampy przeładunkowej to kolejne elementy składowe, które pojawiły się w ostatnim czasie na przebudowywanym nabrzeżu na terminalu promowym w Świnoujściu. Docelowo terminal zostanie przystosowany do obsługi transportu intermodalnego, czyli przewozu ładunków z wykorzystaniem różnych środków transportu.

Prace budowlane na terminalu trwają od jesieni 2019 i idą pełną parą. Już bardzo dobrze widać ich efekty. Jesienią ub. roku pojawiła się nowa estakada nad stacją kolejową Świnoujście. Prace przy niej są w toku. Estakada skomunikuje zaplecze z terenem terminalu. Coraz bardziej wyłania się również kształt nowego stanowiska promowego powstałego z połączenia stanowisk nr 5 i 6. Nowe stanowisko będzie miało długość 294 m, co umożliwi terminalowi przyjmowanie największych promów jakie pływają na Bałtyku.

W marcu br. zaczęły się roboty związane z montażem konstrukcji stalowej rampy ro-ro. Widoczna jest już jej konstrukcja hydrotechniczna, jak również przywieziona została stalowa konstrukcja rampy. Jej montaż planuje się na sierpień br. Nowa rampa będzie miała 35 m szerokości i 180 ton nośności, co oznacza podwojenie parametrów technicznych rampy, która była tam dotychczas. Dużo dzieje się także na placu „D” zlokalizowanym pomiędzy ul. Dworcową a układem torów kolejowych. To tu pracować będą reach stackery obsługujące przeładunek naczep i kontenerów z lub na wagony kolejowe. Prace toczą się także przy przebudowie drogi komunikacyjnej wzdłuż terminalu przy ul. Dworcowej, od Dworca Morskiego do przejazdu kolejowego.

Z kolei przy ul. Duńskiej praktycznie gotowy jest też jeden z placów parkingowych dla 170 TIR-ów.

Kwestią priorytetową tej inwestycji jest budowa nowych i przebudowa istniejących torów kolejowych oraz placów manewrowo-postojowych. Dla komfortu pasażerów zainstalowany zostanie nowy rękaw, który umożliwi bezkolizyjne przemieszczanie się pieszych.

W ramach inwestycji zakupiony będzie specjalistyczny sprzęt: wozy kontenerowe, ciągniki siodłowe, tablety przemysłowe, radiotelefony i platformy kontenerowe wraz z akcesoriami. Obecnie ZMPSiŚ jest w trakcie badania ofert, które wpłynęły w odpowiedzi na przetarg w tej sprawie.

Warto też dodać, że wcześniej w ramach prac budowlanych rozebrano stare magazyny, rampy przeładunkowe, a także istniejące wyposażenie stanowisk nr 5 i 6. Usunięto nawierzchnię i podbudowę wcześniejszych parkingów i umocnienia dna byłych stanowisk promowych nr 5 i 6 na długości 300 merów. Równolegle wykonywane są prace elektryczne, teletechniczne oraz zbrojarskie.

Inwestycja powinna być zakończona w 2022. Jej koszt to 185 milionów złotych. Projekt ma wsparcie z funduszy unijnego instrumentu finansowego CEF (Łącząc Europę).

rel (ZMPSiŚ SA)

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9625 4.0425
EUR 4.3054 4.3924
CHF 4.5834 4.676
GBP 5.1082 5.2114

Newsletter