Cztery firmy zgłosiły się w przetargu ZMPSiŚ SA na realizację zadania inwestycyjnego pod nazwą: „Rozbudowa i modernizacja infrastruktury technicznej w portach w Szczecinie i w Świnoujściu”.
Najdroższa z ofert przekracza 170 mln zł, podczas gdy najtańsza to niecałe 127 mln zł. Przetarg jest w trakcie rozstrzygania.
Szeroki zakres prac
Zakres prac jest bardzo szeroki, obejmuje bowiem: sieci wodociągowe, kanalizację sanitarną, kanalizację wód opadowych, zasilanie elektroenergetyczne, sieci teletechniczne, sieć wody przeciwpożarowej oraz system odwadniania terenów. Prowadzone prace uporządkują i uzupełnią infrastrukturę techniczną we wszystkich rejonach portu w Szczecinie i Świnoujściu.
Zapewni to optymalizację zużycia nośników energii, poprawę sytuacji w zakresie ochrony środowiska i dostosowanie w tym do obowiązujących norm i przepisów.
Wybrany wykonawca będzie musiał także uporządkować teren, na którym będą prowadzone prace. W tym celu wykona niezbędne wyburzenia i rozbiórki starej infrastruktury oraz usunie drzewa i krzewy kolidujące z realizowaną inwestycją.
Ciągłość pracy portu będzie zapewniona
Prace prowadzone będą tak, aby porty mogły nieprzerwanie funkcjonować podczas wykonywanych robót budowlanych, stąd na wykonawcy spoczywać będzie wykonanie wszelkiej niezbędnej infrastruktury technicznej potrzebnej do prawidłowego funkcjonowania, jak np. drogi dojazdowe, obrukowania, bariery ochronne, itp. oraz zaprojektowanie i wykonanie czasowej i stałej organizacji ruchu.
Efekty inwestycji
Docelowo porty w Szczecinie i Świnoujściu będą przyjazne środowisku z efektywną infrastrukturą techniczną. Będzie nowocześnie, czysto i tanio w eksploatacji. Wpłynie to znacząco pozytywnie na niemal wszystkie sfery funkcjonowanie kompleksu portowego jako całości, jak i spółek przeładunkowych.
Promy zasilane w prąd z lądu
W ramach tego projektu w maju ub. roku na Terminalu Promowym w Świnoujściu wykonano już przyłącze energetyczne 15 kV zasilające stację transformatorową GSZ Terminal Promowy z GPZ Świnoport przy ul. Dworcowej, co ma zapewnić zwiększenie niezawodności dostaw energii elektrycznej oraz graniczyć ryzyko awarii i przestojów promów. Dzięki temu zwiększy się również funkcjonalność samego Terminalu Promowego w Świnoujściu, inwestycja umożliwi bowiem zasilanie promów w energię elektryczną z sieci lądowej (zamiast z agregatów) ograniczając tym samym zanieczyszczenie środowiska, szczególnie w zakresie emisji szkodliwych związków siarki i azotu oraz hałasu.
Uporządkowanie gospodarki ściekowej
Kolejnym równie ważnym efektem tej inwestycji będzie uporządkowanie gospodarki ściekowej oraz wyposażenie nowych terenów na obszarach portów Szczecin i Świnoujście w infrastrukturę odprowadzania ścieków sanitarnych i deszczowych, co poprzez rozdział kanałów ogólnospławnych na deszczowe i sanitarne ograniczy zanieczyszczenia Morza Bałtyckiego. W Świnoujściu infrastruktura kanalizacyjna zostanie przystosowana do odbioru zanieczyszczeń ze statków. Zlikwidowana zostanie istniejąca oczyszczalnia a ścieki zostaną przekierowane na oczyszczalnię miejską. W Szczecinie kanalizacja sanitarna z Półwyspu Katowickiego zostanie włączona do istniejącej sieci odprowadzającej ścieki do oczyszczalni Spółki Wodnej „Miedzyodrze”.
Woda i ogrzewanie w pełni ekonomiczne i niezawodne
ZMPSiŚ liczy także na podniesienie niezawodności systemu grzewczego oraz ograniczenie w znaczny sposób straty w zużyciu energii cieplnej, co pozwoli dostarczać energię po możliwie najniższych kosztach. To samo tyczy się dostaw wody pitnej i wody technicznej na cele przeciw pożarowe.
Wszystko będzie gotowe w 2023 roku
Zgodnie z dokumentacją projekt „Rozbudowa i modernizacja infrastruktury technicznej w portach w Szczecinie i w Świnoujściu”, powinien być zrealizowany do 31 października 2023 roku. Jest dofinasowany z Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko - Rozwój transportu morskiego.
rel (ZMPSiŚ SA)