Porty, logistyka

W czerwcu zakończona zostanie inwestycja Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. – nowy Publiczny Terminal Promowy. To największe przedsięwzięcie od blisko 50 lat w Porcie Gdynia, którego generalnym wykonawcą jest Korporacja Budowlana DORACO Sp. z o.o. Inwestycja jest realizowana na obszarze 6 hektarów. Rozebrane zostało historyczne Nabrzeże Polskie i wykonano na nowo całą linię tego nabrzeża.

Dzięki tej inwestycji, która przekłada się na trwały rozwój portu, zwiększona zostanie dostępność transportowa od strony morza, zwiększając konkurencyjność portu.

Z inwestycji będą mogły korzystać nie tylko promy tj. Stena Line, ale także inni operatorzy promowi. Port Gdynia będzie mógł przyjmować jednostki o długości do 240 m, czyli o docelowej wielkości obsługiwanych promów, związanej z uwarunkowaniami rynku bałtyckiego.

Na wkrótce otwartym terminalu skorzysta zarówno Port Gdynia, jak i miasto Gdynia. Więcej pasażerów, turystów to przede wszystkim rozwój lokalnych branż. Powstaną też nowe miejsca pracy, zwiększy się ilość nowych usług związanych z transportem morskim i lądowym.

Istotnym aspektem nowego Publicznego Terminalu Promowego będzie możliwość zasilania prądem promów podczas postoju. Wpisuje się to w ideę tzw. „green port”. Rozwiązanie to wyklucza całkowicie emisję spalin podczas postoju promów przy nabrzeżu. Ma to olbrzymie znaczenie dla gdyńskiego portu, który usytuowany jest w sąsiedztwie centrum miasta, a zatem zanieczyszczenia powietrza dotykałyby wielu mieszkańców Gdyni, zaś jego centrum traciłoby na atrakcyjności.

OPS czyli onshore power supply zwany też cold ironing, to system, który ma za zadanie dostarczyć energię elektryczną na statek z lądu w czasie jego postoju w porcie.

Zasilanie statków energią elektryczną podczas postoju w porcie wpływa bardzo korzystnie na środowisko poprzez: redukcję poziomu hałasu w porcie, niemal całkowitą redukcję hałasu i wibracji na statku, poprzez wyłączenie silników, wydłużenie żywotności silników pomocniczych na statku.

Badania wykazały, że 10 godzin korzystania z zasilania w porcie przez duży statek wycieczkowy redukuje emisje CO₂ o 22 tony, tlenków azotu o 1,4 tony i tlenków siarki o 1,2 tony.

System zasilania statków energią elektryczną z lądu oparty jest na dedykowanej stacji przekształtnikowej w postaci zabudowanego kontenera, linii kablowej ułożonej wzdłuż Nabrzeża Polskiego, w kanale kablowym, gniazdach kablowych, zlokalizowanych w 3 miejscach na nabrzeżu i żurawiku mobilnym (urządzeniu, które będzie się przemieszczało po nabrzeżu i podawało kabel z „gniazdkiem” do statku).

Układ tego typu posiada Kalskrona, Goteborg i Sztokhom (od grudnia 2020). Historycznie pierwszym portem, w którym zainstalowano system zasilania statków z lądu był amerykański Port of Los Angeles w czerwcu 2004 roku, a pierwszym statkiem, który z tego skorzystał był japoński kontenerowiec NYK Atlas – dodaje kpt. ż. w. Mieczysław Amielańczyk, który pływał jako starszy oficer na statkach pasażerskich: Albatros, Minerwa i Explorer, a wcześniej - jako II oficer na transatlantyku Stefan Batory. Pełnił również funkcję kapitana na statku-kasynie The Mercury, pływającym w rejonie Singapuru i cieśniny Malacca.

Natomiast w Polsce jest to pierwszy tego typu system, zatem jest on niewątpliwie nowatorski i w tym zakresie awangardowy: z całą pewnością ta inwestycja wytyczy sposób realizacji tego typu instalacji w polskich portach. Podwyższa standard obsługi statków i pozwala na realizację podłączenia statków cumujących do nabrzeża w oparciu o nowoczesną infrastrukturę.

Dobrze prosperujący biznes połączony z troską o środowisko to dzisiaj standard, który przyciąga kolejnych klientów. Realizując strategiczne inwestycje nie możemy zapomnieć o otaczającym nas środowisku. Budowa Publicznego Terminalu w Gdyni to przedsięwzięcie na szeroką skalę, który realizujemy w ramach zrównoważonego rozwoju – komentuje Adam Meller, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.

Moc naszego przyłącza dla statków jest wielkości 3,5 MW, co oznacza możliwość szybkiego "ładowania" akumulatorów danego promu, bez konieczności załączania silników diesla, które z całą pewnością są nieekologiczne i z tego powodu ograniczenie ich roli staje się celem szeregu proekologicznych działań w wielu dziedzinach gospodarki. System ma za zadanie zasilanie statków z pokładową instalacją 11kV 50Hz/60Hz z nabrzeżnej sieci energetycznej 15kV 50Hz.

Warto tu także podkreślić kwestię, jaką jest pojawianie się na rynku transportowym jednostek pływających, zasilanych jedynie silnikami elektrycznymi, które można z takiego przyłącza zasilić. Dzięki opisywanemu systemowi już we wrześniu Port Gdynia będzie miał możliwość obsługi tego typu statków.

Ciekawostką jest to, że urządzenie kontenerowe – stacja przyłączeniowa (przekształtnikowa) - z uwagi na szukanie optymalnych rozwiązań w zakresie organizacji zagospodarowania terenu - została usytuowana tuż pod estakadą najazdową. - mówi Karol Zduńczyk, Prezes Zarządu Korporacji Budowlanej DORACO, generalnego wykonawcy inwestycji. – Wielkość tego kontenera i wysokość miejsca pod estakadą dawały nam jedynie ok. 50 cm luzu, co wykluczało wstawienie kontenera o wadze niemal 30 ton z pomocą dźwigu. Stacja ta została zatem wsunięta z wykorzystaniem szyn przesuwnych i siłowników, które ustawiły urządzenie w docelowej lokalizacji.

Port Gdynia jest węzłem bazowym transeuropejskiej sieci TEN-T i portem kategorii A. Jednym z dwóch polskich portów morskich jest połączony ze Szwecją Autostradą Morską Gdynia-Karlskrona. Miejsce Portu Gdynia jest związane, między innymi, z rolą jaką odgrywa w Korytarzu Bałtyk- Adriatyk, jest jednym z 9 kluczowych Korytarzy Transportowych sieci TEN-T.
Lokalizacja Publicznego Terminalu Promowego przy Nabrzeżu Polskim, zapewni połączenie z najważniejszymi lokalnymi i krajowymi drogami, stanowiącymi istotny element transportowego korytarza międzynarodowej wymiany handlowej. Pierwsze zawinięcie statków przy nowym terminalu planowane jest już we wrześniu tego roku, a wartość inwestycji to ok. 292 mln złotych, z czego dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wynosi blisko 117 mln zł.

REL
FOT. Tadeusz Urbaniak / Port Gdynia S.A.

 

 

 

-1 XXI wiek
Jedno, jedyne stanowisko promowe. Jak to ma sprawnie działać, w przypadku opóźnień spowodowych sztormową pogodą, awarii. W razie, odpukać, jakiejś katastrofy, wszystko stoi.
10 kwiecień 2021 : 16:47 Nizinny | Zgłoś
+5 Czytanie!
Proponuję przed hejtowaniem, przeczytać artykuł ze zrozumieniem.
11 kwiecień 2021 : 18:58 Roan | Zgłoś
+6 Czytanie
Widzę: jedną dwupoziomową rampę i jeden rękaw. Coś nie tak??
12 kwiecień 2021 : 15:50 Nizinny | Zgłoś
+3 Akurat tu nie potrzeba więcej.
Jest tylko jeden operator promów Stena Line który w ciągu doby wykonuje 3 kursy. Nawet jak by były jakies opuźnienia to i tak mają spore widełki czasowe. Zresztą jak będą mogły statki 240 metrów zawijać to rejsów będzie mniej. Bo 2 statki o takiej wielkości zaspokoją potrzeby trasy Stena Line...
11 kwiecień 2021 : 21:30 Marek Pi | Zgłoś
0 absolutnie trzeba więcej
Pełna nazwa terminala: Publiczny Terminal Promowy, czyli nie przeznaczony dla Stena Line, lecz dla wszystkich chętnych. Port Gdynia został uruchomiony przed blisko 100 laty, a jego twórcy byli ludźmi o szerokich horozyntach. Z efektów ich pracy korzystamy do dzisiaj. Gdyby myśleli tak ja Szanowny Kolega (wykonuje 3 kursy...), to port pewnie byłby wybudowany w Tczewie, tak jak początowo zamierzano. Pozdrawiam.
12 kwiecień 2021 : 16:22 Nizinny | Zgłoś
+1 Tylko kolego powiedz gdzie te promy mialy by plywac i jaki inny operator?
Karlskrona terminal promowy jest można powiedzieć opanowany przez Stena Line tym bardziej ze Stena Line jest głównym współ właścicielem Terminala.Jeszcze jeden duży terminal jest Karlshamn w tej części Bałtyku tylko tam obsługuje go DFDS i pływa tylko z niego do Kłajpeda. Masz oczywiście jeszcze pomiendzy Sztokcholmem a Karlskroną terminal promowy dość duży w Oskarshamn ale stamtąd plywają tylko promy na Gotlandie! A terminal nazywa się publiczny bo chodziło o finansowanie ze środków UE. Ale tak naprawde był budowany tylko na potrzeby Stena Line.... Może kidyś ktoś jeszcze będzie z niego pływal ale ja w to wątpie!!!
14 kwiecień 2021 : 19:13 Marek Marek | Zgłoś
+1 możliwości cd
Jest to ogromna masa towarowa. Zamiast wysyłać TIR-y przez Niemcy, Belgię, płacić MAUT – zawyżoną opłatę drogową, znosić szykany niemieckiej policji, stać w korkach w Calais, Dunkierce, Dover czekając na odprawę celną, można te ciężarówki załadować właśnie w Gdyni na prom i ominąć to bagno. Prom może po drodze zawinąć dajmy na to do Stavanger, Göteborga, Frederikshafen itp. W 2022 ma zostać ukończona autostrada A1. Czesi, Słowacy, może Austryjacy, Węgrzy, jeśli dostaną korzystną ofertę, też mogą być zainteresowani. 2026 – Via Carpatia – Rumunia, Turcja. Trzeba sobie wykroić jak największy kawałek tortu, kto pierwszy, ten lepszy, ale trzeba mieć do tego odpowiednią bazę.
16 kwiecień 2021 : 07:45 Nizinny | Zgłoś
-3 Nie wiem po co przenoszą przystań promowa.
Stara przystań jest drogowo dużo lepiej skomunikowana jeśli chcieli przyjmować wiekrze promy można było ją zmodernizować. A tak tiry będą traciły masę czasu na ul. J. WIŚNIEWSKIEGO ORAZ ULICY Polskiej. NIE WIDZĘ SENSU W TEJ INWESTYCJI. TYM BARDZIEJ ŻE PORT PLANUJE BUDOWĘ OBOK TERMINALA KONTENERÓWEGO CO JESZCZE BARDZIEJ ZWIEKRZY NATENRZENIE AUT W TYM REJONIE GDYNI. JUŻ TERAZ W GODZINACH SZCZYTU CAŁA OKOLICA JEST MEGA ZAKORKOWANA.
11 kwiecień 2021 : 21:21 Marek Pi | Zgłoś
0 możliwości
Uważam, że błędnie stawiasz problem. Mamy do czynienia z budową czegoś nowego, czyli mówimy o przyszłości, a nie teraźniejszości i przeszłości. Tak jak w każdej działaności gospodarczej najważniejszy jest klient, który ma ładunek do przewiezienia. Istotą rzeczy jest to, żeby skorzystał z usług polskiego portu , w tym przypadku Gdyni , i żeby był zadowolony, wtedy wróci i przyjdą kolejni. Konkretnie: rok tem u pojawił się klient który z Nabrzeża Rumuńskiego, promem Finnsun (Finnlines) wysyła papier do Tilbury w Anglii. Nowy klient, nowy asortyment, nowa destynacja. Jest ładunek, to jest armator i statek, bo są z tego pieniądze. Wzajemne obroty handlowe między Polską a Wielką Brytanią wynoszą ok. 20 mld. euro rocznie.
16 kwiecień 2021 : 07:44 Nizinny | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0845 4.1671
EUR 4.2992 4.386
CHF 4.6143 4.7075
GBP 5.1641 5.2685

Newsletter