O ile pandemia, która tak bardzo dała się we znaki branży wycieczek morskich, nie pokrzyżuje planów i tym razem, to pierwszy w tym sezonie wycieczkowiec będziemy mieli szansę powitać w Gdyni już w maju. Jako otwierający sezon 2021 w tym porcie ma się pojawić przy nab. Francuskim wycieczkowiec AIDAmar.
Każdego roku odnotowujemy ostatnio w Gdyni około 50-70 zawinięć wycieczkowców. Część statków zawija do naszego portu po kilka razy w sezonie i powracają w kolejnych.
Wycieczkowce cumują głównie przy nabrzeżu Francuskim. Widoczne są z pirsu przy Kapitanacie Portu lub z tarasu Muzeum Emigracji. Nie udostępnionia się ich do zwiedzania.
Otwarcie sezonu zawinięć statków pasażerskich do portu Gdynia spodziewane jest 11 maja, a ostatnie zawinięcie - 22 października. W "pandemicznym" roku wycieczkowce mają zawijać do gdyńskiego portu łącznie 34 razy, czyba, że pandemia nadal będzie zakłócała działanie branży cruisingowej, co może spowodować wypadnięcie z grafiku zawinięć przynajmniej części statków.
Najdłuższymi statkami pasażerskim spodziewanym w tym roku w Gdyni będą Norwegian Jade (294,14 m) i Mein Schiff 1 (315,70 m).
Ciekawostką związaną z Norwegian Jade jest rola pływającego hotelu, jaką pełnił ten statek podczas Zimowych Igrzysk Olimpijskich w 2014 roku w Soczi.
Najwięcej czasu w Gdyni, aż 13 godzin, spędzić ma według planu Viking Cinderella. AIDAmar - wycieczkowiec, otwierający tegoroczny sezon w Gdyni, pojawić się ma w tym porcie aż 18 razy, począwszy od 11 maja po 22 października, kiedy także zamknie gdyński sezon zawinięć wycieczkowców.
Przytłaczająca większość statków zapowiedzianych na nadchodzący sezon do Gdyni znana jest z dotychczasowych wizyt w polskich portach, względnie ma jednostki siostrzane, które już u nas były.
W planie zawinięć na ten rok jest w zasadzie tylko jedna jednostka, poza Norwegian Jade, nieznana dotąd w polskich portach. W dodatku ciekawa, bo nietypowa na tle pozostałych statków pasażerskich zawijających do Gdyni. Nie jest to bowiem "rasowy" wycieczkowiec, a pasażersko-samochodowy prom wycieczkowy (cruise ferry) jedynie okresowo zatrudniany w krótkich bałtyckich wycieczkach.
Jego spodziewane przybycie do polskiego portu zapowiadaliśmy już listopadzie minionego roku. Wtedy jednak armator Viking Cinderella - Viking Line - deklarował, że polskim portem na jego trasie będzie Gdańsk.
PBS
Lista spodziewanych zawinięć wycieczkowców do portu Gdynia w sezonie 2021
Z uwagi na dynamicznie rozwijającą się sytuację pandemiczną Covid-19, powyższa lista awizowanych zawinięć może ulagać istotnym zmianom w trakcie roku.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.