PKP Cargo zamierza rozwijać segment przewozu gazu LNG specjalnymi izokontenerami kolejowymi, ale do tego potrzebny jest wzrost zapotrzebowania ze strony PGNiG - poinformował w czwartek podczas telekonferencji prezes PKP Cargo Czesław Warsewicz.
W sytuacji wzrostu zainteresowania klienta, mówię tu o PGNiG, będziemy chcieli ten projekt (przewóz LNG koleją - PAP) realizować tak jak realizujemy projekt przewozu cukru dla Polskiej Spółki Cukrowej. (..) Mamy nadzieję, że również przewóz LNG w ramach skali możliwości i potrzeb klienta będziemy realizować - powiedział Warsewicz.
Prezes poinformował, że wcześniej prowadzone były rozmowy z PGNiG na temat przewozu LNG z portu w Świnoujściu na południe Polski, ale ich możliwa skala nie gwarantowała obu stronom efektu ekonomicznego tych przewozów.
Warsewicz zwrócił uwagę, że do tego, aby przewozy LNG koleją były rentowne, port w Świnoujściu musi uzupełnić swoją infrastrukturę, aby można było bezpośrednio dokonywać przeładunku z terminalu do izokontenerów.
Wcześniej PKP Cargo informowało, że jest zainteresowane utworzeniem centrów przeładunkowych LNG przy terminalach przeładunkowych, będących w dyspozycji spółki, co umożliwiłoby transport intermodalny, pozwalający na szybką lokalną dystrybucję paliwa LNG do odbiorców końcowych.
Aktualnie skroplony gaz z Terminalu LNG transportowany jest do odbiorców w całym kraju głównie z wykorzystaniem autocystern.
autor: Łukasz Pawłowski
Fot.: Sławomir Lewandowski / PORTALMORSKI.PL