Druga nitka wiaduktu Biskupia Górka w Gdańsku pomyślnie przeszła próby obciążeniowe i według zapowiedzi urzędników zostanie otwarta w najbliższy piątek. Całkowite zakończenie inwestycji na drodze krajowej 91 wiodącej do portu wewnętrznego w Gdańsku, która opiewa na165 mln zł i obejmuje również przebudowę okolicznego układu drogowego, powinno nastąpić w połowie roku.
Wiadukt Biskupia Górka to jeden z newralgicznych obiektów inżynieryjnych w centrum Gdańska, w ciągu drogi krajowej 91, dochodzącej do portu morskiego (Nowego Portu). Każdego dnia przejeżdża przez niego ok. 50 tys. aut. Biegnie on m.in. nad torami kolejowymi prowadzącymi z południa kraju do Trójmiasta i łączy południowe dzielnice Gdańska z centrum miasta. Służy też podróżnym udającym się z południowej części Pomorza i kraju do Gdańska, Sopotu i Gdyni.
Funkcjonujący przez wiele lat dotychczasowy wiadukt miał zbyt małą przepustowość, co - w połączeniu z niedostosowanymi do potrzeb rozwiązaniami drogowymi - sprawiało, że w jego okolicach często tworzyły się korki. W marcu 2018 r. ruszyła budowa nowego obiektu, mającego poprawić przepustowość i płynność ruchu samochodów.
Na wiadukt składają się dwie nitki. Pierwsza z nich została oddana do użytku w sierpniu 2019 r. Wszystko wskazuje na to, że pod koniec stycznia kierowcy pojadą także drugą nitką.
Gdański magistrat poinformował w komunikacie prasowym o zakończeniu przeglądu, który polegał na przeprowadzeniu prób obciążeniowych obu nitek. Próby te zostały przeprowadzono także na mostku nad Kanałem Raduni i estakadach dojazdowych do wiaduktu. Wyniki ekspertyz okazały się pozytywne.
"Testy wypadły pomyślnie, co umożliwiło nam rozpoczęcie procedury uzyskiwania pozwolenia na użytkowanie obiektu, koniecznej do uruchomienia ruchu na wiadukcie. Dokumenty zostały złożone do Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Gdańsku celem pozyskania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie obiektu budowlanego. Na obiekcie odbyła się także obowiązkowa kontrola WINB i zakładamy, że wszelkie formalności umożliwiające otwarcie drugiej nitki powinny zakończyć się w najbliższych dniach" – tłumaczy dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska Włodzimierz Bartosiewicz, cytowany w komunikacie prasowym.
Otwarcie ruchu na drugiej nitce zaplanowano na piątek 29 stycznia. Z przyczyn technicznych nastąpi to przed popołudniowym szczytem komunikacyjnym.
"Udostępnienie drugiej nitki wiaduktu wymaga przeprogramowania sygnalizacji świetlnej. Proces ten rozpocznie się po porannym szczycie komunikacyjnym, czyli ok. godz. 9.00 i zakończy przed popołudniowym szczytem - około 15.00. Dzięki temu w piątkowe popołudnie ruch w kierunku Pruszcza Gdańskiego odbywać się będzie nowo otwartym wiaduktem, a ruch w kierunku Gdańska prowadzony będzie prawą nitką, po której obecnie poruszają się samochody w obu kierunkach" - wyjaśnia Izabela Kozicka-Prus z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Na każdej nitce wiaduktu otwarte zostaną dwa z trzech pasów ruchu. Docelowe pasy przeznaczone na buspas będą jeszcze wyłączone z ruchu.
"Podyktowane jest to koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa zarówno pracownikom budowy, jak i przejeżdżającym przez wiadukt kierowcom. Z tego również powodu nowa nitka wiaduktu w kierunku Pruszcza Gdańskiego nie będzie jeszcze dostępna dla rowerzystów" - informuje urzędniczka.
Udostępniony zostanie także przejazd przez mostek nad kanałem Raduni w ul. Zaroślak - na wysokości stacji paliw. Zmieni się także lokalizacja przystanku autobusowego w pobliżu skrzyżowania z ul. Toruńską, który zostanie przesunięty o ok. 50 m w kierunku Pruszcza Gdańskiego.
Jeśli dalsze prace drogowe prowadzone będą zgodnie z planem, w pełnym zakresie wiadukt zostanie otwarty w II kw. 2021 roku, na kiedy to planowane jest również udostępnienie przejazdu przez most nad Kanałem Raduni w kierunku ul. Zaroślak. Wiosną sukcesywnie udostępnione będą również pozostałe przebudowywane w ramach inwestycji odcinki drogowe, a zakończenie realizacji całego układu drogowego wraz z parkingiem nastąpi w połowie roku.
Głównym wykonawcą robót jest firma Budimex SA, z którą podpisano umowę w marcu 2018 r. Koszt prac budowlanych to ok. 165 mln złotych. Inwestycja dofinansowana jest z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Anna Machińska
Fot.: Miasto Gdańsk
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.