Porty, logistyka

Głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu będzie częścią kompleksu, wraz z terminalem LNG oraz terminalem uniwersalnym, który przejmie funkcje obecnego portu wewnętrznego. Inwestycja zmieni model obsługi kontenerów w portach w Szczecinie i Świnoujściu.

Obecnie trwa postępowanie w celu wyłonienia inwestora i późniejszego operatora głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu – poinformowały w czwartek służby prasowe Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Zainteresowani mogą składać oferty do 28 stycznia 2021 r.

Terminal ulokowany w porcie zewnętrznym pozwoli na przyjmowanie największych kontenerowców, jakie mogą wchodzić na Bałtyk. Infrastruktura zapewni obsługę dwóch dużych jednostek oceanicznych i kilku mniejszych. Realizowane obecnie inwestycje infrastrukturalne usprawnią łańcuch logistyczno-transportowy, wzmacniając funkcje bazowe terminalu kontenerowego i całego kompleksu portowego.

Na infrastrukturę zapewniającą dostęp do głębokowodnego terminalu od strony morza Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście otrzymał prawie 330 mln zł z Ministerstwa Finansów. Resort wyemitował obligacje z przeznaczeniem na inwestycje związane z budową portów zewnętrznych. Powyższa kwota podwyższy kapitał portów.

Większość inwestycji infrastrukturalnych jest w trakcie realizacji. PKP Polskie Linie Kolejowe zainwestowały w sieć kolejową w obu portach 1,5 mld zł. Do połowy 2022 r. m.in. zmodernizują blisko 100 kilometrów torów i prawie 84 kilometrów sieci trakcyjnych.

Spółka PKP PLK zmodernizuje również tzw. Nadodrzankę (linia CE 59), czyli połączenie łączące Szczecin i Świnoujście z Dolnym Śląskiem, zapewniając prędkość składów towarowych do 120 kilometrów na godzinę.

Z kolei Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiada, że do 2024 r. drogą ekspresową S3 będzie można dojechać od Świnoujścia do granicy z Czechami. Dyrekcja rozpoczęła realizację jednego z ostatnich brakujących etapów tej drogi, z Troszyna do Świnoujścia.

Duże znaczenie dla sieci połączeń ma pogłębiany obecnie do 12,5 metra tor wodny Świnoujście-Szczecin. Inwestycja, która pochłonie ponad 1,4 mld zł, będzie zakończona w 2022 r. Porty dostosowują obecnie Basen Kaszubski i Kanał Dębicki w Szczecinie do nowych parametrów. Te inwestycje pochłoną ok. 700 mln zł.

W Świnoujściu powstaje także intermodalny terminal promowy, który jest częścią morskiej autostrady łączącej ze szwedzkimi portami Trelleborg i Ystad. W przyszłym roku terminal ma być gotowy do nowych funkcji związanych z obsługą transportu intermodalnego i przyjmowania przy nabrzeżu promów długości nawet do 270 metrów długości.

Koncepcja portu zewnętrznego z terminalem kontenerowym i uniwersalnym oraz gazoportem wpisuje się w nową wizję postrzegania Świnoujścia przez Porty – podkreśla Zarząd.

Nie patrzymy już na Świnoujście przez pryzmat wewnętrznego portu masowego i bazy promowej w ujściu Świny – powiedział prezes Zarządu Krzysztof Urbaś. Jak dodał, czas na przemodelowanie portu wewnętrznego i zewnętrznego.

Port zewnętrzny stworzą wspomniane trzy terminale, a terminal uniwersalny (ma powstać na pirsie, na wschód od kontenerowego) przejmie funkcje portu wewnętrznego.

Głębokowodny terminal kontenerowy umożliwi zmianę modelu obsługi kontenerów w zespole portów Szczecin – Świnoujście – podkreślają służby prasowe Portów.

Z systemu, w którym obsługiwane są wyłącznie kontenery przeładowane wcześniej w jednym z portów Morza Północnego z serwisów oceanicznych na mniejsze statki dowozowe, możemy stać się portem bazowym, do którego docierają statki oceaniczne w bezpośrednich relacjach międzykontynentalnych i na którym część kontenerów zdjęta z jednostek oceanicznych przeładowywana jest dalej na statki dowozowe obsługujące basen Morza Bałtyckiego – podały Porty.

autor: Kacper Reszczyński

1 1 1 1

Źródło:

+7 BUDOWA PRZEKOPU
Cieszy ten widok, czy przyniesie w przyszlosci zysk i rozwoj regionu!?
03 marzec 2020 : 08:35 Dorsz baltycki | Zgłoś
+10 MGR EKONOMISTA
Oczywiście inwestycja jest bardzo potrzebna dla gospodarczego i turystycznego ożywienia regionu i przede wszystkim dla poprawy standardu życia mieszkańców. W przyszłości przyniesie zysk i korzyści podobne do budowy autostrad czy farm wiatrowych i wbrew popularnym opiniom może okazać się korzystna dla środowiska. Przyroda radzi sobie doskonale w zmienionych warunkach i być może w przyszłości zacznie się agitacja o ochronę przekopu ze względu na walory przyrodnicze i kulturowe. Żuławy i przekop Wisły to też były sztuczne zabiegi i nie wyobrażamy sobie bez nich gospodarki regionu i kraju a ingerencja w środowiska była ogromna.
03 marzec 2020 : 09:23 URSZULA | Zgłoś
+8 Kibicuję pozytywnie
W brew wszystkim hejtom i wypowiedziom mniej lub bardziej wyważonym, ale negatywnym, kibicuję tej inwestycji z dużą nadzieją na sukces. Może on nie od razu nadejdzie, ale wierzę, że ta inwestycja zostanie doceniona. Jestem zdania, że choćby żaglówki i kajaki tylko miały tam przepływać to i tak będzie sukces. Nie będzie nikt nam przeszkadzał w swobodnym dostępie do morza z Zalewu Wiślanego. Jakieś siedemset lat temu był w okolicach tego miejsca przekop. A zatem nie jest to pierwsza inicjatywa.
03 marzec 2020 : 16:11 Roger | Zgłoś
-3 kanał czyl woda z mózgu społeczeństwa...
>Jestem zdania, że choćby żaglówki i kajaki tylko miały tam przepływać to i tak będzie sukces.
czyli mam wolny miliard i nie wiemy co z nim zrobic?

Proszę bardzo :

Żeglarze mazurscy od lat marzą o 3 kilometrowym przekopie Tyrkło-Buwełno co pozwoli powstać tzw wielkiej pętli Mazurskiej
Gwarantowany ruch w sezonie tysięcy jachtów i kajaków !!
Kosztorys sprzed kilku lat 30..50 mln zł ( 1/50 !!!!!!!!! kwoty przekopu mierzei )

Argument o zagrożeniu z ROSJI -?
Za te pieniadz mozna kupic X nowoczesnych samolotow , technologie....
a ty proponujesz kanał ?
04 marzec 2020 : 20:30 xyz | Zgłoś
+4 Pisz na temat.
Zagrożenie z Rosji będzie takie same z przekopem czy bez!

Chodzi o możliwość uprawiania żeglugi na polskiej części Zalewu Wiślanego, czy to turystycznej czy komercyjnej. Władze rosyjskie w Bałtijsku skutecznie blokują swobodny przepływ przez Cieśninę Pilawską.

Te tysiące jachtów o których wspominasz mogę mieć swobodny dostęp do polskiej części Zalewu Wiślanego i Morza Bałtyckiego dzięki tej inwestycji.
07 marzec 2020 : 14:36 Krzys | Zgłoś
0 Oj naiwny jak dziecko we mgle
Ta inwestycja nigdy nie bedzie sukcesem bo jest bez sensu. Zniszcza rezerwat ptakow jeden ostatnich w Europie. Zamiast promowac ekoturystyke to wyrzucacie pieniadze w bloto. Zadne statki tamtedy nie przepluna bo koszt poglebiania kanalu do Elblaga bylby horendalny. Budowa szlaku dla zeglarzy za 2 -3 mld pln to zwykla rozrzutnosc. Zgadzam sie ze za te pieniadze mozna zakupic duzo sprzetu dla obrony przed Rosja z ktora i tak nie mamy szans w razie konfliktu. Takie typowe dla nas machanie szabelka. :(
16 marzec 2020 : 06:35 Zdzislawa | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.7175 3.7927
EUR 4.2291 4.3145
CHF 4.4993 4.5901
GBP 4.9492 5.0492