Trwa montaż pierwszych elementów maszyny, która wydrąży tunel łączący wyspy Uznam i Wolin w Świnoujściu. Ważąca ponad 3 tys. ton maszyna pracę ma rozpocząć w marcu przyszłego roku.
Maszyna montowana jest w komorze startowej o długości ponad 100 m.
Większa część maszyny TBM (Tunnel Boring Machine – PAP) jest w tej chwili na powierzchni, jest tutaj wstępnie montowana i przy pomocy dwóch dźwigów jest opuszczana w elementach składowych do komory, a w komorze jest składana w całość – powiedział w poniedziałek dziennikarzom kierownik budowy z firmy PORR Sławomir Skraba.
Największe elementy, które są opuszczane (do komory startowej - PAP) ważą ok. 200 ton. (...) Opuszczone jest już łożysko, czyli serce tarczy, teraz obudowujemy kolejne elementy i ta tarcza będzie dzień w dzień rosła – tłumaczył kierownik budowy.
Dodał, że w komorze nastąpią próby rozruchu tak, aby w marcu TBM mogła rozpocząć drążenie. "Jesteśmy więc na kluczowym odcinku, od którego uzależniony jest sukces realizacji" – zaznaczył Skraba. Wskazał, że realizowane są także pozostałe roboty: płyty denne i ściany szczelinowe na otwartych odcinkach tunelu oraz wykopy.
Montowana jest także stacja STP, stanowiąca zaplecze dla tarczy maszyny. Urobek z komory startowej – jak tłumaczył kierownik budowy – przez rurociągi będzie transportowany na zaplecze, a tam nastąpi oddzielenie urobku, który zostanie przetransportowany drogą wodną na pole refulacyjne.
Terminarz jest obecnie zgodny z założonym harmonogramem. Maszyna przypłynęła w październiku, dzisiaj jest już montowana, czyli deklaracje wykonawcy się spełniają i to nas bardzo cieszy – powiedziała zastępca prezydenta Świnoujścia Barbara Michalska. Dodała, że także koszty inwestycji utrzymują się na poziomie zgodnym z kontraktem i obecnie żadne zagrożenia nie są zgłaszane.
Gigantyczna maszyna o wadze ponad 3 tys. ton, długości 105 m i 13,4 m średnicy, powstała w Chinach. W październiku rozłożona na części przypłynęła do Świnoujścia; została rozładowana i przewieziona na plac budowy obok komory startowej na wyspie Uznam.
Maszyna TBM będzie w stanie wydrążyć maksymalnie sześć centymetrów tunelu w ciągu minuty. Drążąc będzie jednocześnie układała betonowe pierścienie obudowy składające się z segmentów. Szacuje się, że na dobę ułoży średnio 5-6 takich pierścieni, czyli przygotuje ok. 10-12 metrów tunelu – wynika z informacji magistratu.
Segmenty, z których składane są pierścienie obudowy, powstają w zakładzie wybudowanym na wyspie Uznam.
Inwestorem projektu jest miasto Świnoujście, a inwestorem zastępczym - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrenz. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/ Gulermak.
Koszt budowy tunelu to ponad 912 mln zł, z czego przeszło 775 mln zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej. Resztę miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu. Prace mają zakończyć się w ostatnim kwartale 2022 r.
autorka: Elżbieta Bielecka
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.