Mimo prac modernizacyjnych prowadzonych przez firmę Budimex na terenie terminalu promowego w porcie Świnoujście, które znacznie ograniczyły ilość dostępnych stanowisk promowych oraz powierzchnię placów manewrowo-postojowych wypracowano we wrześniu wzrost obrotów ładunkowych w stosunku do analogicznego miesiąca ubiegłego roku.
O sześć procent wzrosła ilość obsłużonych samochodów ciężarowych oraz o dwadzieścia procent naczep drogowych. Covid niestety wpłynął na zmniejszenie o pięć procent ilości podróżnych.Przypomnijmy, prace modernizacyjne terminala są zgodne z harmonogramem i minęły właśnie półmetek.
Rozebrane zostały stare magazyny, rampy przeładunkowe a także istniejące wyposażenie nabrzeży nr 5 i 6. Oba nabrzeża są już zapalowane, gotowe są także konstrukcje wspierające estakadę. Usunięto nawierzchnię i podbudowę wcześniejszych parkingów i umocnienia na długości 300 merów. Wykonano prace elektryczne, teletechniczne oraz zbrojarskie pod fundamenty konstrukcji oświetlenia. Słupy lamp wzdłuż przyszłej estakady już stoją.
Czytaj także:
Prawie gotowy jest już jeden placów parkingowych dla 170 TIR-ów przy ul. Duńskiej. Wykonany jest tor kolejowy nr 72 i częściowo 71 wzdłuż ulicy Dworcowej.
Docelowo obiekt zostanie dostosowany do obsługi transportu intermodalnego.
Stanowiska promowe nr 5 i 6 są łączone w jedno. Dzięki temu powstanie jedna linia cumownicza o długości 294 m. Istniejąca rampa przeładunkowa zostanie przebudowana do nowych parametrów technicznych i uzyska 35 m szerokości i 180T nośności. To umożliwi cumowanie większych jednostek.
Przebudowywane są istniejące oraz budowane nowe tory kolejowe oraz place manewrowo-postojowe. Dla komfortu pasażerów zainstalowany zostanie nowy rękaw, który umożliwi bezkolizyjne przemieszczanie się pieszych. Nad stacją kolejową Świnoujście powstaje estakada, która skomunikuje zaplecze z terenem terminala. W ramach inwestycji zakupione będą też cztery ciągniki siodłowe i dwa wózki wysokiego składowania typu „reach stacker”, służące do transportu i przeładunku kontenerów na terminalu.
Zgodnie z harmonogramem, pod koniec przyszłego roku inwestycja powinna być zakończona. Koszt inwestycji to 185 milionów złotych.Projekt ma wsparcie z funduszy unijnego instrumentu finansowego #CEF (Łącząc Europę).
rel (Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA)