Porty, logistyka

Gaz-System SA rozpoczyna niewiążące badanie rynku dla nowych zdolności przesyłowych oraz mocy regazyfikacyjnej Terminalu LNG typu FSRU. Inwestycja planowana jest do realizacji w perspektywie 2026/2027 roku.

20 lipca 2020 r. spółka rozpoczęła niewiążące badanie rynku w zakresie zapotrzebowania na nowe zdolności przesyłowe w krajowym systemie przesyłowym, w wyniku udostępnienia mocy regazyfikacyjnych Terminalu LNG typu FSRU. Statek regazyfikacyjno-magazynowy LNG (FSRU) będzie umiejscowiony w rejonie Gdańska. Realizacja FSRU obejmuje także jego integrację z systemem przesyłowym, dzięki czemu powstanie nowy fizyczny punkt wejścia do krajowego systemu przesyłowego.

Zakłada się, że nowy Terminal LNG umożliwi regazyfikację na poziomie co najmniej 4,5 mld m3 rocznie, jednak decyzja w zakresie ostatecznej możliwości regazyfikacji Terminalu LNG, a tym samym oferowanej przepustowości, zależeć będzie w dużej mierze od zgłoszonego zainteresowania rynku, potwierdzonego w fazie wiążącej badania zapotrzebowania rynku.

Uczestnicy rynku zainteresowani uczestnictwem w badaniu powinni przedłożyć dokumenty rejestracyjne najpóźniej do dnia 21 września 2020 r. na adres mailowy Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Terminal LNG w rejonie Gdańska został wpisany w 2020 r. na czwartą listę inwestycji, które uzyskały status projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania (ang. Projects of Common Interest - PCI) w sektorze energetycznym. Projekty PCI to kluczowe projekty infrastrukturalne, mające na celu podniesienie poziomu bezpieczeństwa na europejskim rynku energii. Ich realizacja ma wspierać politykę energetyczną i wyzwania klimatyczne w UE.

rel (Gaz-System SA)

0 Zwiększenie skali?
W powyższej notce zaskoczyła mnie informacja o minimalnej przepustowości nowego, "wschodniego" terminala do poziomu 4,5 miliardów m3 rocznie. Dotychczas mówiło się / pisało o wielkości rzędu 1 miliarda m3.
Pytanie z tego wynikające: czy typowy FSRU podoła takiemu zapotrzebowaniu? To prawie taka przepustowość, jaką według pierwotnych planów miał mieć terminal w "Świnkowie".
Zdaję sobie sprawę z tego, że FSRU w Gdańsku to rozwiązanie przejściowe, docelowo myśli się o budowie klasycznego terminala na terenie przyszłego Portu Centralnego (aka Zewnętrznego).
Czyżby skala projektu miała wskazywać, że nasi sąsiedzi ze wschodu (BY i UA) zostali skutecznie przekonani przez M. Pompeo do trwałego przeorientowania się na LNG i inne surowce energetyczne z USA?
21 lipiec 2020 : 10:30 Granatowy | Zgłoś
-1 powyższe nieścisłości
4,5 mld m3 gz rocznie, to zdolność regazyfikacyjna typowego FSRU - nie rekordowa.
1 mlg m3 gz, to przeliczeniowo tylko 10 ładunków dla typowego nowego metanowca 170 tys.m3 LNG lub tylko 8x Q-Flex.
A kto sądzi, że Terminal Świnoujście to potęga? Obecnie jest w grupie najmniejszych w Europie - nie mylić ze stopniem wykorzystania, to jest inna miara. Jest małym, dość dużo regazyfikującym ... .
Inwestycję FSRU na min 20-25 lat trudno określać przejściową. Od momentu podjęcia decyzji o lokalizacji gazoportu w Świnoujściu nie ma rozważań o budowie drugiego gazoportu w Zatoce Gdańskiej.
Jeśli wszystkie zawarte kontrakty na import amerykańskiego LNG dojdą do skutku, a nie uda się z nich częściowo reeksportować LNG, to aby całość importu (Katar+USA) zregazyfikować, będziemy potrzebować FSRU o min zdolności 3,8 mld m3 gz. Oczywiście, wliczając w bilansie rozbudowaną moc Terminalu Świnoujście, tj. do 8,35 mld.
21 lipiec 2020 : 13:49 x | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Tagi:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0845 4.1671
EUR 4.2992 4.386
CHF 4.6143 4.7075
GBP 5.1641 5.2685

Newsletter