Szanghaj znalazł się w pierwszej trójce międzynarodowych portów towarowych świata, notując najwyższą zdolność przeładunkową dla kontenerów, przy zoptymalizowanym systemie gromadzenia i dystrybucji oraz rosnącym w siłę otoczeniu biznesowym. Dane pochodzą ze wskaźnika Xinhua-Baltic International Shipping Centre Development Index.
Zajmując pierwsze miejsce na świecie od dziesięciu lat pod względem zdolności przeładunkowej kontenerów, Szanghaj, podobnie jak inne porty towarowe w rejonie Azji i Pacyfiku, zyskuje w aspekcie globalnej alokacji zasobów towarowych według raportu wskaźnikowego opublikowanego w sobotę w szanghajskim obszarze North Bund.
Uwzględniając poziom rozwoju miast-międzynarodowych portów towarowych w oparciu o takie czynniki jak warunki w porcie, usługi towarowe i ogólne otoczenie, wskaźnik podaje następującą dziesiątkę najlepszych międzynarodowych portów towarowych: Singapur, Londyn, Szanghaj, Hongkong, Dubaj, Rotterdam, Hamburg, Ateny, New York-New Jersey i Tokio.
Jak pokazują publikowane co roku rankingi, Singapur nie oddaje korony, a w ślad za nim podąża Londyn, natomiast Szanghaj wspiął się na trzecią pozycję, dzięki wzmacnianiu urządzeń i oprogramowania do obsługi towarów, zaś Ateny dotarły do ósmego miejsca, na co wpływ miała realizacja Inicjatywy Pasa i Szlaku.
Światowy środek ciężkości w aspekcie gospodarki i międzynarodowych dostaw towarów przesuwa się na wschód, o czym świadczy fakt, że 11 miast i 61,11% wskaźników azjatyckich poprawiło swoją pozycję w rankingach w tym roku w porównaniu z rokiem 2019.
W szczególności, Szanghaj usprawnił swoje urządzenia portowe i dokonał przełomu w zakresie pozycji negocjacyjnej pod względem węzłów łańcucha dostaw i integracji najlepszych na rynku usług towarowych. Jednocześnie liczba kancelarii specjalizujących się w prawie morskim w Szanghaju sięgnęła 629 w 2019 r., co daje temu miastu czwarte miejsce na świecie, a niemal połowa ze 100 największych przedsiębiorstw kontenerowych posiada tam swoje oddziały. Ponadto skala branży ubezpieczeń towarowych w Szanghaju po raz pierwszy przerosła ofertę tradycyjnej mekki firm ubezpieczeniowych, jaką jest Hongkong.
W dobie pandemii COVID-19, raport wskaźnikowy zaprezentował mapę cieplną portów towarowych, która pokazuje, że transport kontenerowy bardziej ucierpiał na obecnej sytuacji niż tankowce i masowce. Jednak wskazuje on także, że w Azji, a szczególnie w Azji Wschodniej, transport kontenerowy odzyskuje dynamikę.
Pandemia niejako wymusiła przejście na rozwiązania cyfrowe w procesach i wymianie danych w portach, co przyczyni się do optymalizacji wykorzystania doków i promocji handlu w przyszłości, jak przewiduje Międzynarodowe Stowarzyszenie Portów i Przystani (IAPH).
Wskaźnik Xinhua-Baltic International Shipping Centre Development Index po raz pierwszy w 2014 r. zastosowała chińska agencja informacji gospodarczych China Economic Information Service (CEIS) działająca przy Xinhua News Agency oraz giełda Baltic Exchange. Od początku zyskuje on na międzynarodowym znaczeniu.