Porty, logistyka

Szanghaj znalazł się w pierwszej trójce międzynarodowych portów towarowych świata, notując najwyższą zdolność przeładunkową dla kontenerów, przy zoptymalizowanym systemie gromadzenia i dystrybucji oraz rosnącym w siłę otoczeniu biznesowym. Dane pochodzą ze wskaźnika Xinhua-Baltic International Shipping Centre Development Index.

Zajmując pierwsze miejsce na świecie od dziesięciu lat pod względem zdolności przeładunkowej kontenerów, Szanghaj, podobnie jak inne porty towarowe w rejonie Azji i Pacyfiku, zyskuje w aspekcie globalnej alokacji zasobów towarowych według raportu wskaźnikowego opublikowanego w sobotę w szanghajskim obszarze North Bund.

Uwzględniając poziom rozwoju miast-międzynarodowych portów towarowych w oparciu o takie czynniki jak warunki w porcie, usługi towarowe i ogólne otoczenie, wskaźnik podaje następującą dziesiątkę najlepszych międzynarodowych portów towarowych: Singapur, Londyn, Szanghaj, Hongkong, Dubaj, Rotterdam, Hamburg, Ateny, New York-New Jersey i Tokio.

Jak pokazują publikowane co roku rankingi, Singapur nie oddaje korony, a w ślad za nim podąża Londyn, natomiast Szanghaj wspiął się na trzecią pozycję, dzięki wzmacnianiu urządzeń i oprogramowania do obsługi towarów, zaś Ateny dotarły do ósmego miejsca, na co wpływ miała realizacja Inicjatywy Pasa i Szlaku.

Światowy środek ciężkości w aspekcie gospodarki i międzynarodowych dostaw towarów przesuwa się na wschód, o czym świadczy fakt, że 11 miast i 61,11% wskaźników azjatyckich poprawiło swoją pozycję w rankingach w tym roku w porównaniu z rokiem 2019.

W szczególności, Szanghaj usprawnił swoje urządzenia portowe i dokonał przełomu w zakresie pozycji negocjacyjnej pod względem węzłów łańcucha dostaw i integracji najlepszych na rynku usług towarowych. Jednocześnie liczba kancelarii specjalizujących się w prawie morskim w Szanghaju sięgnęła 629 w 2019 r., co daje temu miastu czwarte miejsce na świecie, a niemal połowa ze 100 największych przedsiębiorstw kontenerowych posiada tam swoje oddziały. Ponadto skala branży ubezpieczeń towarowych w Szanghaju po raz pierwszy przerosła ofertę tradycyjnej mekki firm ubezpieczeniowych, jaką jest Hongkong.

W dobie pandemii COVID-19, raport wskaźnikowy zaprezentował mapę cieplną portów towarowych, która pokazuje, że transport kontenerowy bardziej ucierpiał na obecnej sytuacji niż tankowce i masowce. Jednak wskazuje on także, że w Azji, a szczególnie w Azji Wschodniej, transport kontenerowy odzyskuje dynamikę.

Pandemia niejako wymusiła przejście na rozwiązania cyfrowe w procesach i wymianie danych w portach, co przyczyni się do optymalizacji wykorzystania doków i promocji handlu w przyszłości, jak przewiduje Międzynarodowe Stowarzyszenie Portów i Przystani (IAPH).

Wskaźnik Xinhua-Baltic International Shipping Centre Development Index po raz pierwszy w 2014 r. zastosowała chińska agencja informacji gospodarczych China Economic Information Service (CEIS) działająca przy Xinhua News Agency oraz giełda Baltic Exchange. Od początku zyskuje on na międzynarodowym znaczeniu.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0845 4.1671
EUR 4.2992 4.386
CHF 4.6143 4.7075
GBP 5.1641 5.2685

Newsletter