85% prac już za nami. Firma NDI jesienią zakończy prace przy przebudowie układu drogowo-kolejowego w Porcie Gdańsk. Powstaje tu 5,6 km nowych dróg, 16 rozjazdów, 4 wiadukty i parking buforowy dla aut ciężarowych. Wykonano już dodatkowy tor do terminalu DCT, nowe tory do terminali węglowych oraz nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym.
Zakończono ostatnie wzmocnienia gruntu polegające na wykonaniu pali CFA na najeździe na obiekt WD-4, a obecnie trwają tam roboty ziemne. Po zakończonych pracach nawierzchniowych na nowej jezdni ul. Kontenerowej wykonawca, firma NDI przygotowuje się do przełożenia ruchu i wykonania przebudowy istniejącej jezdni. Będzie to ostatni etap prac. Zakończono budowę wiaduktu WD-2 wraz z najazdami. Wykonanych jest 95% robót sieciowych na głównych kolektorach wód deszczowych i rozpoczęła się do przebudowa ostatnich odcinków ulic wewnątrz portu, czyli ulicy Budowniczych Portu Północnego (pas prawy), ulicy mjr. H. Sucharskiego i ulicy kpt. W. Poinca).
Efektowne i ciekawe prace toczą się przy ulicy Portowej, gdzie powstaje parking o betonowej nawierzchni dla samochodów ciężarowych.
Jesteśmy na etapie wykonywania nawierzchni betonowych o grubości 27 cm – mówi Maciej Szymański-kierownik budowy z firmy NDI. Parking ma powierzchnię 15 000 metrów kwadratowych, a jego objętość to 4700 metrów sześciennych betonu o wysokiej wytrzymałości C40 na 50. Z uwagi na wysokie wymagania wytrzymałościowe i jakościowe stawiane przez inwestora musieliśmy dostosować metodę wbudowywania mieszanki metodą ślizgową. Metoda ta polega na wykorzystaniu maszyny, która w jednym przejeździe potrafi rozłożyć beton, zagęścić go, wibrować dyble oraz kotwy oraz zatrzeć beton. Maszyna robi jednocześnie cztery czynności, które ręcznie wykonywałoby około 30-40 robotników i nie mielibyśmy pewności czy nawierzchnia będzie miała zakładaną jakość – dodaje Maciej Szymański.
Cieszy nas postęp prac, jak również, to, że jesteśmy już o krok od zakończenia tak ważnego przedsięwzięcia. Obecnie realizowana inwestycja usprawni ruch drogowo-kolejowy w części układu drogowego, która obsługuje terminale zewnętrzne, głównie terminal DCT, terminal Sea-Invest i Gaspolu – mówi Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk.
Metoda, którą zastosowała NDI, znajduje swoje zastosowanie zarówno przy wykonywaniu lotnisk oraz autostrad. Pozwala na uzyskanie wymaganego stopnia zagęszczenia w całym przekroju nawierzchni, w tym wypadku grubości 27 centymetrów. Zastosowana maszyna umożliwia wykonywanie nawet 15-20 tys. metrów kwadratowych miesięcznie nawierzchni, co uwzględniając niekorzystne warunki atmosferyczne, daje 150 tys. metrów kwadratowych rocznie.
W ramach projektu rozbudowy układu drogowo-kolejowego w Porcie Zewnętrznym wykonywanym przez firmę NDI na rzecz Portu Gdańsk przebudowywane są ulice: Portowa, Poinca, Kontenerowa i Budowniczych Portu Północnego o łącznej długości 5,6 km. Powstają 4 nowe wiadukty, a rozebrane zostaną 2 istniejące (w tym jeden nad czynnymi torami kolejowymi oraz drugi nad zespołem przesyłowych rur paliwowych PERN, LOTOS i Naftoport). Pojawi się dodatkowy tor do terminala DCT, nowe tory do terminali węglowych oraz nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym. Powstanie także parking buforowy dla aut ciężarowych – pierwszy w tej części portu. Inwestycję wartą ponad 176 mln wykonuje firma NDI z Sopotu.
rel (NDI)