Z portu w Sankt Petersburgu w kierunku wschodnim wysłano pierwszy pociąg w ramach serwisu Maersk AE19, przewożącego towary z Europy do Azji. To unikatowy serwis łączący kilka azjatyckich z portem Wostoczny w Rosji, międzykontynentalnym przejazdem kolejowym przez Rosję do Sankt Petersburga. Ostatnim etapem jest połączenie pomiędzy Sankt Petersburgiem a portami w Europie kontynentalnej.
AE19 to serwis duńskiego giganta żeglugowego Maersk uruchomiony w sierpniu 2019 roku, we współpracy z rosyjskimi partnerami Modul i Global Ports, aby zaoferować rozwiązanie dla bardziej wrażliwych ładunków transportowanych z Azji do Europy. Uzupełnia on obecną ofertę firmy w Azji i Europie, opartą na konwencjonalnych usługach oceanicznych i oferuje wysoce konkurencyjny czas tranzytu. Całkowity czas nowego połączenia z portów w Europie Północnej do portów w Korei i Japonii wyniesie od 23 do 32 dni, w porównaniu z tradycyjną przeprawą morską, trwającą 52-57 dni.
Pociąg załadowany sklejką i produktami chemicznymi z Europy Północnej opuścił terminal portowy FCT w Sankt Petersburgu zmierzając do terminalu VSC w Vostochny Port na Dalekim Wschodzie Rosji (oba terminale są częścią grupy Global Ports). Po przybyciu do Wostocznego, kontenery zostaną załadowane na statek Maerska, który przetransportuje ładunek do Korei i Japonii.
Usługa AE19 zapewnia naszym klientom nie tylko szybsze rozwiązania w zakresie dostaw, ale również niższe koszty niż w przypadku transportu lotniczego. Do tej pory usługa ta była wykorzystywana wyłącznie w przypadku przesyłek wysyłanych w kierunku zachodnim z Azji do Europy, jednak w związku z tym, że od początku 2020 r. usługa ta stale się rozwija, umożliwiła również wysyłanie przesyłek w przeciwnym kierunku z Europy do Azji. Do jej uruchomienia skłoniło nas zapotrzebowanie klientów, szczególnie w branży motoryzacyjnej, technologicznej, chemicznej i przemysłowej - powiedział Kasper Krog z Intercontinental Rail at A.P. Moller - Maersk.
Następny transport na wschód na AE19 z Sankt Petersburga odbędzie się 8 kwietnia, a następnie będzie realizowany co dwa tygodnie.
Przypomnijmy, że 7 sierpnia 2019 r. zainaugurowano tę usługę w terminalu kontenerowym DCT w Gdańsku. Pierwszy serwis morski w ramach AE19, przeznaczony jedynie na rynek polski, transportował ładunek załadowany w Pusan (Korea Południowa).
AL, rel (Maersk)