Porty, logistyka

Port Gdańsk został inicjatorem i organizatorem forum Singapore Maritime & Business Mixer. 29 października w Singapurze spotkali się czołowi przedstawiciele branży morskiej obu krajów. To pierwsza taka inicjatywa, łącząca dwie najprężniej rozwijające się gospodarki świata. Jednocześnie wydarzenie uczciło 50-lecie stosunków dyplomatycznych pomiędzy krajami.

Wydarzenie przyciągnęło ponad 250 osób związanych z lokalnych biznesem, szukających nowych kontaktów biznesowych i możliwości inwestycyjnych. Polskiej delegacji przedsiębiorców przewodził Marek Gróbarczyk, Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Ze strony singapurskiej z polskimi gośćmi spotkał się Baey Yam Keng, Starszy Sekretarz w Ministerstwie Transportu oraz w Ministerstwie Kultury, Społeczności i Młodzieży. Port Gdańsk reprezentował Łukasz Greinke, Prezes Zarządu.

Jak podkreślił Łukasz Greinke, celem Portu Gdańsk było zaznaczenie swojej pozycji jako "bramy do Bałtyku" dla singapurskich i azjatyckich firm logistycznych, zapewniających dostęp do 120 milionów konsumentów.

"Port Gdańsk jest najszybciej rozwijającym się portem w Europie. Przeładunki w 2018 roku zwiększyły się o 20%, w tym roku jest to już 9%, a celujemy w przeładowanie ponad 52 milionów ton" - powiedział Łukasz Greinke. "Ten wzrost wynika z doskonałego zrozumienia mocnych punktów naszego miasta. Jesteśmy jedynym bałtyckim portem, do którego regularnie przypływają statki z Azji, w tym największe jednostki świata - w tym największy na świecie kontenerowiec MSC Gulsun. Mamy najszybsze i najbardziej opłacalne połączenie z Europą Wschodnią - przede wszystkim do Polski, Czech, Słowacji. Węgier, Białorusi i Ukrainy".
Ten potencjał wraz z możliwościami kilkunastu innych polskich firm przedstawiła polska delegacja w czasie otwierającej całe wydarzenie konferencji. Podczas wydarzenia Port Gdańsk zaprezentował największy projekt inwestycyjny z branży portowej w Europie. Port Centralny zakłada rozbudowanie obecnej infrastruktury portowej i dodanie ponad 19 km nabrzeży użytkowych, 9 nowych terminali i 8,5 km falochronów. Inwestycja w rezultacie ma przynieść wzrost przeładunków w Porcie aż do 100 mln ton rocznie w przeciągu 10 lat. Tym samym Port Gdańsk ma szanse stać się nie tylko największym portem, ale również najprężniej działających centrum logistycznym Europy Wschodniej.

"Jesteśmy bardzo podekscytowani, że możemy przedstawić założenia tego ogromnego projektu inwestycyjnego w Europie naszym partnerom z Singapuru" - powiedział Marcin Osowski, Wiceprezes ds. Infrastruktury w Porcie Gdańsk. "Te plany to przede wszystkim budowa Portu Centralnego, który ma przygotować port na zwiększenie przeładunków w kolejnych latach".

Wydarzeniu towarzyszyła wizyta w terminalu PSA International, który swoją główną siedzibę ma właśnie w Singapurze. W maju tego roku PSA zakupiła terminal DCT Gdańsk, największy terminal kontenerowy w Polsce, we współpracy z Polskim Funduszem Rozwoju oraz IFM Global Infrastructure Fund.

Na pamiątkę 50-lecia stosunków dyplomatycznych między Polską i Singapurem 29 października został odsłonięty dzwon żeglarski. Specjalnie na tę okazję została odlana kopia dzwonu żeglarskiego z "Daru Młodzieży", który wcześniej odwiedził Singapur w ramach światowego Rejsu Niepodległości.

rel (Port Gdańsk SA)

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0845 4.1671
EUR 4.2992 4.386
CHF 4.6143 4.7075
GBP 5.1641 5.2685

Newsletter