Według danych GITD z lutego 2019 roku w Polsce funkcjonowało ponad 36 tys. firm posiadających licencję na transport towarów. Najwięcej z nich zarejestrowano w województwie mazowieckim. Dynamiczny rozwój tego sektora sprawia, że firmy muszą poszukiwać nowych rozwiązań technologicznych, automatyzować procesy, ale także stale aktualizować wiedzę i poszukiwać klientów i pracowników kanałami innymi niż tradycyjne.
W jakim kierunku zmierza branża TSL?
„Zejdą z rynku małe i słabo zarządzane firmy. Zwyciężą w rywalizacji więksi i lepiej zarządzani. Ten proces już daje się zauważyć, choć jeszcze przeczą jemu dane Biura ds. Transportu Międzynarodowego, według których ciągle jeszcze rośnie liczba firm transportowych w Polsce. Jednak zapowiedzią zjawiska konsolidacji rynku jest ogromne zniechęcenie właścicieli firm transportowych do swojej branży, spośród których 60-70 proc. nie podjęłoby się ponownie założenia firmy transportowej (dane BIG InfoMonitor)” – twierdzi Marek Loos, Redaktor Naczelny magazynu Transport Manager.
Nie tylko konsolidacja firm jest potencjalnym kierunkiem procesów zachodzących w branży TSL. Zmiany technologiczne to trend, którego nie da się ani przeoczyć, ani zignorować. Automatyzacja, wdrażanie innowacji, unowocześnianie oferowanych usług to w dzisiejszych czasach nie opcja, a konieczność.
„Postęp technologiczny, zmierzający do zastąpienia kierowców (jednego z dwóch – wraz z paliwem - największych kosztów działalności transportowej) będzie nadal zmierzał do coraz powszechniejszego wykorzystywania ciężarówek autonomicznych i zdalnie sterowanych (co na razie jest dozwolone tylko w niektórych stanach USA) lub kompilacji tych dwóch technologii. Ze względu jednak na bezpieczeństwo i niezawodność tych technologii, konieczne będzie wdrożenie sieci internetowej 5G, co jest niesamowicie kosztowne”– dodaje Loos.
Bezpośrednie spotkania z klientami wciąż najcenniejsze
Tak, jak ważna jest automatyzacja procesów, tak szczególną uwagę należy zwrócić również na mądre zarządzanie czasem pracy handlowców oraz sposób pozyskiwania kontaktów czy prezentacji oferty firmy. W czasach, kiedy biznes stał się bardziej dynamiczny, uczestnictwo w branżowych targach, podczas których skracana jest ścieżka dotarcia do odpowiedniej osoby, staje się koniecznością. Umożliwia to firmom szybszy rozwój, nawiązanie nowych relacji handlowych oraz promocję – wszystko w jednym miejscu i czasie.
Istotne jest również upewnienie się co do międzynarodowego charakteru wydarzenia. Umożliwia to nie tylko wymianę doświadczeń oraz wiedzy, ale również szansę bezpośredniej prezentacji oferty przedstawicielom firm z wielu krajów. Ta myśl nieustannie przyświeca organizatorom targów TransLogistica Poland. VI edycja wydarzenia, która odbyła się w 2018 roku, zgromadziła firmy z 24 państw oraz odwiedzających z aż 58 krajów. Daje to niezliczone możliwości nawiązania cennych kontaktów biznesowych oraz uzyskania inspiracji właściwie z całego świata.
Dostęp do wiedzy
Trzeci filar umożliwiający stabilny rozwój firmy z sektora TSL to stałe dokształcanie się pracowników i zdobywanie wiedzy na warsztatach i konferencjach branżowych. Siłą takich wydarzeń jest możliwość spotkania wielu praktyków i ekspertów branżowych w jednym miejscu, a także poznanie aktualnych trendów i szybka aktualizacja wiedzy. Zaletą kongresów jest także możliwość networkingu, który ułatwia aktywne uczestniczenie w evencie. Wśród najważniejszych takich wydarzeń w Polsce wyróżnić można:
• Transport Manager Meeting
• Spotkania Transportowe organizowane przez wydawcę magazynu TSL Biznes
• Advanced Supply Chain oraz Kongres Transportowy organizowany przez wydawnictwo Eurologistics
• Kongres Supply Chain organizowany przez wydawcę magazynu Logistyka a Jakość
5-7 listopada 2019 – zapisz tę datę w kalendarzu!
To właśnie w tych dniach odbędą się największe w Europie Środkowo-Wschodniej targi branży TSL – TransLogistica Poland. Największe zarówno pod względem liczby wystawców jak i odwiedzających. Podczas trzech dni swoje rozwiązania zaprezentują firmy firmy transportowe, spedycyjne, logistyczne, armatorzy, porty i terminale, operatorzy giełd ładunków, emitenci kart paliwowych, producenci systemów IT, telematyki, monitorowania i rozliczania czasu pracy kierowców, systemów poboru opłat drogowych, myjni samochodowych, a także firmy oferujące usługi z zakresu obsługi celnej, doradztwa podatkowego, zwrotu VAT, ubezpieczeń i finansów. W trakcie wydarzenia odbędzie się również szereg imprez towarzyszących, m.in. konferencje tematyczne, targi pracy TransLogistica Jobs oraz wyłonienie zwycięzców plebiscytu Przyjazny Pracodawca Branży TSL.
Uwaga! Wymagana rejestracja online! W związku z dużą frekwencją, rejestracja na miejscu może być utrudniona lub niemożliwa.