Porty, logistyka

W Zachodniopomorskim Urzędzie Wojewódzkim w Szczecinie został złożony wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla budowy tunelu w Świnoujściu. Oznacza to finał prac nad projektem budowlanym dla tej ważnej inwestycji. Na podstawie decyzji ZRID Wykonawca będzie mógł przystąpić do robót budowlanych. Złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID nastąpiło w terminie kontraktowym. Uzyskanie decyzji planowane jest jeszcze w tym roku.

Umowa na zaprojektowanie i budowę tunelu w Świnoujściu została podpisana 17 września 2018 roku pomiędzy Miastem Świnoujście, a konsorcjum budującym tunel, w którego skład wchodzą firmy: PORR SA (lider konsorcjum), PORR Bau GmbH, Gülermak Agir Sanayi Inşaat ve Taahhüt AS oraz Energopol - Szczecin SA. GDDKiA jest inwestorem zastępczym dla tej inwestycji.

Od zawarcia kontraktu Wykonawca prowadził prace projektowe przygotowując szczegółowy projekt tunelu, który w sposób stały połączy Świnoujście z resztą Polski. Projektowanie przebiegało zgodnie z harmonogramem. Elementem niezbędnym w procesie inwestycyjnym jest decyzja ZRID, na mocy której zostaną pozyskane nieruchomości pod inwestycję oraz będą mogły się rozpocząć roboty.

Rozpoczęcie budowy planowane jest na IV kwartał tego roku (po uzyskaniu decyzji ZRID). W pierwszym etapie będą prowadzone prace nad szybem startowym i końcowym tunelu. Samo drążenie maszyną TBM będzie mogło się rozpocząć po wykonaniu wszelkich niezbędnych robót przygotowawczych. Zakończenie realizacji inwestycji przewidziane jest na wrzesień 2022 roku.

Wojewoda zachodniopomorski przeprowadzi postępowanie w oparciu o ustawę o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych. Po analizie złożonego wniosku i dokumentacji projektowej, strony postępowania zostaną zawiadomione o wszczęciu postępowania i możliwości zapoznania się z aktami sprawy.

Stała przeprawa w Świnoujściu połączy wyspy Uznam i Wolin, które rozdziela cieśnina Świna, będąca również częścią toru wodnego do portu w Szczecinie. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które nie posiadają wystarczającej przepustowości (co powoduje często wielogodzinny czas oczekiwania na prom) i są wrażliwe na zmienne warunki atmosferyczne. Wspomniane powyżej problemy rozwiąże powstanie tunelu drogowego. Zgodnie z wydaną w 2010 roku decyzją środowiskową będzie to tunel drążony w korytarzu północnym.

Inwestycja rozpoczyna się na wyspie Uznam w rejonie oczyszczalni ścieków przy ulicy Karsiborskiej. Następnie, równoległe do tej ulicy planowana trasa zagłębia się stopniowo i przechodzi pod ul. Karsiborską skręcając obok oczyszczalni ścieków w kierunku północnym w stronę cieśniny Świny. Przekroczenie Świny następuje na osi wyznaczonej pomiędzy terenami użytkowanymi przez Poltramp Yard oraz Bazą Paliw Płynnych - po stronie wyspy Uznam a terenem nabrzeża użytkowanego przez Energopol SA na wyspie Wolin w pobliżu Bazy Promów Morskich na wyspie Wolin. Następnie przechodzi w pobliżu odcinka końcowego stanowiska promowego nr 1, a następnie w pasie terenu pomiędzy ul. Fińską a parkingiem dla pojazdów ADR będącego częścią Terminala Promowego. Wyjście na poziom terenu następuje ok. 300 m przed skrzyżowaniem ul. Wolińskiej, Fińskiej i Duńskiej. Odcinek końcowy trasy zlokalizowano na skrzyżowaniu ulic: Fińskiej, Duńskiej i Wolińskiej.

Stała przeprawa będzie jednojezdniową droga klasy GP o łącznej długości około 3,2 km. Sama sekcja tunelowa będzie miała długość około 1,78 km, z tego tunel drążony będzie miał długość 1,48 km, a fragmenty początkowe tunelu wykonane metodą odkrywkową około 295 m. Planowane przejście zagłębionego tunelu poniżej dna cieśniny zaprojektowano na głębokości od ok. 23,5 do ok. 25,0 m p.p.m. licząc od góry konstrukcji co daje od ok.8,5 m do ok 9,4 m grubości przekrycia. Tunel będzie miał średnicę zewnętrzna 13 m, 5 wyjść ewakuacyjnych, pod jezdnią galeria ewakuacyjna, systemy wentylacji, oświetlenia, zarządzania ruchem, monitoringu, zbierania wód opadowych.

rel (GDDKIA)

Tunel w Świnoujściu - plan sytuacyjny
Tunel w Świnoujściu - plan sytuacyjny
+1 Rurociąg
Ciekawe czy wykonawca wie o tym, że dokładnie w miejscu zaplanowanego przekopu pod Odrą przebiega stary poniemiecki rurociąg, który był wykorzystywany do przesyłania paliwa z nabrzeża CPN-6 na nabrzeże Baza Paliw Płynnych. Cały rurociąg znajduje się pod powierzchnią dna i może zawierać pozostałości przesyłanych paliw, które mogą spowodować znaczne utrudnienia w budowie tunelu.
Życzę wszystkim mieszkańcom miasta Świnoujście jak najszybsze uniezależnienie się od promów.
18 lipiec 2019 : 08:22 Czytelnik | Zgłoś
+1 rocznica korozji
Rurociag skorodowal w 1989 roku !!
18 lipiec 2019 : 18:13 Stary Kolejarz | Zgłoś
+1 Tunel
Powołano spółkę realizujacą projekt- to spółka cywilna???
18 lipiec 2019 : 19:35 Nota | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0845 4.1671
EUR 4.2992 4.386
CHF 4.6143 4.7075
GBP 5.1641 5.2685

Newsletter