Porty, logistyka

Port Gdańsk gościł parlamentarzystów z Czech, Marszałka Senatu RP oraz Wojewodę Pomorskiego. Podczas spotkania zaprezentowany został potencjał transportowy i możliwości obsługowe gdańskiego portu w kontekście wymiany handlowej z Czechami.

Spotkanie Zarządu Morskiego Portu Gdańsk z delegatami z Czech odbyło się w Kapitanacie Portu Północnego. Stronę czeską reprezentował Jaroslav Kubera - przewodniczący Senatu Republiki Czeskiej, Ivan Jestřáb - ambasador Republiki Czeskiej w Rzeczypospolitej Polskiej, oraz senatorowie Republiki Czeskiej. Polskę reprezentował m.in. marszałek Senatu Stanisław Karczewski, wojewoda pomorski Dariusz Drelich oraz Barbara Ćwioro - ambasador Rzeczypospolitej Polskiej w Pradze. W Kapitanacie z delegatami spotkał się Sławomir Michalewski - wiceprezes ds. finansowych w Porcie Gdańsk.

Wizyta rozpoczęła się od przedstawienia potencjału oraz możliwości obsługowych Portu Gdańsk. Poruszona została głównie kwestia transportu tranzytowego między Gdańskiem a Czechami.

- Sprawnie funkcjonująca sieć drogowo-kolejowa w kraju oraz liczne połączenia międzykontynentalne sprawiają, że między Portem Gdańsk a Czechami panują bardzo dobre warunki do zacieśnienia wymiany handlowej. Transport towarów przez Gdańsk jest dla Czechów najtańszą opcją - mówi Sławomir Michalewski - wiceprezes ds. finansowych w Porcie Gdańsk.

Połączenie lądowe między Portem Gdańsk a Czechami w porównaniu z poprzednimi latami zostało zdecydowanie skrócone. Gdański port obsługuje bezpośrednie połączenia międzykontynentalne z Azją, ale również spełnia rolę centrum dystrybucyjnego Europy Środkowo-Wschodniej oraz w rejonie Morza Bałtyckiego. Realizowany przez Chiny projekt Nowego Jedwabnego Szlaku stworzy dodatkowe możliwości wykorzystania bardzo korzystnej lokalizacji Polski na trasie tranzytowej z Azji do krajów skandynawskich oraz do Wielkiej Brytanii.

- Czechy posiadają ogromny potencjał eksportowy. To dzięki sile nabywczej możemy zwiększać możliwości obsługowe. Strumień ładunków eksportowanych z Czech drogą morską do krajów spoza UE stanowił w ubiegłych latach ok. 27% całego eksportu. Dla porównania w Polsce eksport uplasował się na poziomie 38%. Krótszy czas połączeń tranzytowych między Gdańskiem a Czechami oraz konkurencyjne ceny w porównaniu z portami zachodniej Europy sprawia, że jesteśmy odpowiednim partnerem handlowym - tłumaczy Sławomir Michalewski.

Podczas spotkania delegatom zostały przedstawione możliwości obsługowe terminalu kontenerowego DCT Gdańsk. Wymienione zostały również realizowane obecnie inwestycje w gdańskim porcie, m.in. rozbudowa nabrzeży, pogłębienie toru wodnego w Porcie Wewnętrznym oraz modernizacja i budowa sieci drogowo-kolejowej. Przedstawiciele Republiki Czeskiej wyrazili podziw dla inwestycji realizowanych z udziałem funduszy unijnych.

Czechy stanowią naturalne zaplecze Portu Gdańsk i posiadają duży potencjał eksportowy. W strukturze eksportu kraje UE stanowiły 84% (według danych z 2017 roku). Natomiast w Chinach eksport wyniósł ok. 1,3%, a w USA 2,1 %. Jeśli idzie o import, kraje UE osiągnęły pułap 66%, Chiny 13%, USA 2,4%.

Duże możliwości związane z wymianą handlową między Polską a Czechami zachęcają Port Gdańsk do podejmowania działań, które mają na celu jak najefektywniejszą obsługę rynku czeskiego.

rel (Port Gdańsk SA)

+2 port gdansk
Czesi widzieliby to poprzez zegluge srodladowa , ale takiej u nas nie ma ( to se ne da pane Havranek) pozostaje transport kolejowy ekologiczny i tani!!
16 maj 2019 : 14:49 Stary Kolejarz | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0491 4.1309
EUR 4.2097 4.2947
CHF 4.5098 4.601
GBP 5.0936 5.1966

Newsletter